سه راه حل بهبود بازار سرمایه

به گزارش مجله گرافیک، شاخص کل بورس روز گذشته با افت 65 هزار واحدی وارد کانال یک میلیون و 662 هزار واحدی شد، نمادهای فارس، شستا، فولاد، فملی، شتران، اخابر و تاپیکو بیشترین تأثیر را بر افت شاخص داشتند.

سه راه حل بهبود بازار سرمایه

شاخص بورس که 2 میلیونی شده بود، از هفته گذشته آغاز به ریزش کرد و روز گذشته در انتها معاملات، این شاخص عدد یک میلیون و 662 هزار واحد را ثبت کرد. با آغاز ریزش شاخص، صف فروش تشدید شده و سهامداران حقیقی رفتارهای هیجانی از خود نشان داده اند. فعالان بازار سرمایه، رفتارهای هیجانی بازیگران حقیقی تازه وارد به بورس و خروج پول از این بازار، بی اعتمادی به بازار پس از چند روز منفی شدن شاخص، عدم حمایت حقوقی ها از بازار، از دست رفتن مقطعی جذابیت بازار بورس و اخبار منفی بین المللی را دلایل اصلی ادامه فرایند افت شاخص بورس عنوان می نمایند.

شکیبا باشید

با افت شاخص بورس، بعضی از سهامداران تصمیم گرفتند که سهام خود را بفروشند، اما حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس با تأکید بر اینکه متغیر های بازار در مقایسه با ماه های گذشته تغییری ننموده است به سهامداران توصیه کرد صبر پیشه نمایند چون به گفته او، بازار سرمایه در بلندمدت سود خوبی نصیب سرمایه داران می نماید. رئیس سازمان بورس درباره افت بازار سرمایه گفت: بازار بر اساس عرضه و تقاضا است و قیمت سهم، تابع عرضه روز است و سهامداران نباید انتظار داشته باشند که هر روز سهام رشد کند، باید قیمت سهم را با متغیر های بنیادی و اخبار مرتبط آنالیز نمایند. سرمایه گذار زمانی که وارد بازار بورس می گردد، باید بداند که در این بازار هم سود و هم ضرر نصیبش می گردد.

حمایت از بورس

سازمان بورس و شورای عالی بورس برای بهبود شرایط معاملات این بازار و انتها افت چند روز اخیر تصمیماتی را اتخاذ نموده اند که این موضوع هم در کنار دیگر مسائل مانند تداوم حمایت دولت می تواند روزهای پررونق معاملات را به این بازار بازگرداند و بزودی شاهد بازگشت رشد به معاملات بورس خواهیم بود.

رئیس سازمان بورس واوراق بهادار درخصوص تصمیمات جدید برای حمایت از بورس، با اشاره به تصمیمات شورای عالی بورس گفت: سقف پذیره نویسی در صندوق دارا دوم معین شده و این سقف برای هر کد 5 میلیون تومان است. همچنین پذیره نویسی به وسیله درگاه های بانکی و با کد ملی امکان پذیر است. چون قیمت صندوق دارا دوم مهم است و پالایشی ها در سبد صندوق دارا دوم، ای تی اف دوم هستند، دولت اعلام نموده سقف پذیره نویسی برای هر نفر 5 میلیون تومان است.

قالیباف اصل با اشاره به اینکه پالایش ها در سبد ای تی اف دوم هستند، ادامه داد: سازمان خصوصی سازی به ما درخواست داده و ما هم مجوز صادر کردیم، فرض ما این است که پذیره نویسی دارا دوم بموقع انجام می گردد.

وی گفت: در شورای عالی بورس بحث های خوبی درباره سهام عدالت انجام و راه حل های مختلفی برای عرضه و فروش سهام عدالت مطرح شد. در این جلسه همچنین درباره سقف اعتباری در صنعت کارگزاری صحبت شد تا اعتبارات کارگزاری این سقف برای سهام عدالت افزایش پیدا کند.

قالیباف اصل با اشاره به اینکه سهام عدالت متشکل از 36 سهام عظیم و مهم است، گفت: یکی از دلایل افت بازار، عرضه سهام عدالت بود که از این به بعد سهام عدالت دربازار عرضه نمی گردد و نهاد های اقتصادی این سهم را خریداری می نمایند. به دلیل اینکه سهام عدالت خرد است و حقوقی ها نمی توانستند خریداری نمایند، این امکان فراهم شد تا نهاد های اقتصادی این سهم را به صورت بلوکی خریداری نمایند.ژ

وی با بیان اینکه اقدام دیگری که برای حمایت از بازار انجام داده ایم افزایش سقف صندوق ها با درآمد ثابت بود گفت: افزایش سقف صندوق ها از ابتدای سال جاری 10 درصد بود که در شرایط رونق بازار به 5 درصد کاهش یافت و اکنون نیز بنا به موقعیت بازار، به 15 درصد رساندیم. با توجه به آنالیز های بازار، صندوق های با درآمد ثابت در زمان افت و رشد بازار فروشنده نبودند و به همین دلیل برای آنها این امکان را فراهم کردیم که در صف خرید قرار گیرند.

رئیس سازمان بورس گفت: نکته دیگرافزایش سقف اعتبار کارگزاری ها از 10 درصد به 15 درصد است که این موضوع توسط کمیته پایش ریسک در بازار سرمایه برای یاری به بازار، تصمیم گیری شد.

اصلاح بازار

کارشناسان بازار سرمایه با اشاره به حباب قیمتی شرکت ها در بازار سهام، افت چند روز اخیر شاخص را بخاطر اصلاح چند روزه به دنبال چند ماه صعود بی وقفه شاخص بورس می دانند و معتقدند سهامداران نباید کاهش شاخص در چند روز اخیر را ملاک تصمیم گیری نهایی برای خروج سرمایه های خود در این بازار قرار دهند.امیرعلی امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه در این خصوص به ایرنا گفت: فرایند معاملات در وضع حاکم، نشاندهنده آن است که نمی توان از این به بعد در بازار، انتظار رشدهای غافلگیرنماینده ای را داشت که تا چند وقت گذشته در بازار شاهد بودیم.

یک کارشناس بازار سرمایه نیز با تأکید بر اینکه نباید به این بازار دید کوتاه مدت داشت، گفت: بازار سرمایه احتیاج به ماندگاری دارد و سهامداران نباید دنبال سودهای کوتاه مدت باشند.

یوسف هاشمی به ایسنا گفت: سرمایه گذاری در بازار بورس گزینه ای است که هم می تواند سرمایه گذاران را در مقابل تورم حفظ کند و اگر سهم ها با دانش و علم انتخاب شوند، می تواند سرمایه گذاران را از تورم جلو بیندازد، این موضوع در بازارهای دیگر امکانپذیر نیست، زیرا بازارهای دیگر لزوماً معادل تورم حرکت نمی نمایند یا امکان دارد بخش کوچکی از میزان تورم را پوشش دهند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بازارهای دیگر از جمله مسکن و طلا به سرمایه های زیادی احتیاج دارند و یاریی هم به اقتصاد کشور نمی نمایند. درحالی که پولی که وارد بازار سرمایه می گردد می تواند بعداً در قالب افزایش سرمایه ها برای شرکت ها شرایط نقدینگی بهتری ایجاد و به پیشبرد طرح های توسعه ای، افزایش فراوری و گسترش خدمات شان یاری کند. باید به این نکته توجه داشت که افرادی که بلندمدت در بازار می مانند همگی منتفع می شوند. بنابراین آینده بلند مدت این بازار حتی بدون پیش بینی خوب است و فقط احتیاج به ماندگاری، شکیبای و افزایش دانش دارد.

کاهش ارزش بازار

روز گذشته در معاملات بازار بورس، ارزش روز بازار که پیش از این، به بیش از 7 هزار و 500 هزار میلیارد تومان رسیده بود، به رقم 6 هزار و 228 هزار میلیارد تومان رسید. روز گذشته ارزش معاملات فرابورس هم به بیش از 2573 میلیارد تومان رسید که در مجموع ارزش معاملات بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران به حدود 11 هزار و 567 میلیارد تومان رسید، در حالی که در هفته های قبل ارزش معاملات یک روز بورس و فرابورس به 33 هزار میلیارد تومان هم رسیده بود. کارشناسان بازار سرمایه افت ارزش معاملات را نشان دهند فضای التهابی و هیجانی بسیاری از معامله گران می دانند که باعث می گردد آنان از معامله در بازار سرمایه خودداری کردند.

به گزارش فارس، علاوه بر رفتار هیجانی حقیقی ها، عده ای می گویند بعضی شرکت ها منتظر هستند تا در شرایط هیجانی و ریزش قیمت سهام مردم، سهام با ارزش را از بازار جمع نموده و در آینده به سود برسند. به همین دلیل، کارشناسان همیشه به مردم تأکید می نمایند برای ورود به بازار سرمایه از پس انداز مازاد و سرمایه های کناری استفاده نمایند و به هیچ وجه برای خرید سهام دارایی های مورد استفاده خود را نفروشند.

روز گذشته عمده نمادهای مؤثر در کاهش شاخص بازار نمادهای پتروشیمی خلیج فارس، شستا، فولاد مبارکه، ملی مس، پالایش نفت تهران، مخابرات ایران، و هلدینگ تاپیکو بود.نمادهای پربیننده در بورس روز گذشته هم، شامل فولاد مبارکه، ایران خودرو، ملی مس، پالایش نفت اصفهان، بانک تجارت، سایپا و بانک صادرات بوده اند.

دیروز در بازارهای فرابورس هم، با معامله 871 میلیون و 744 هزار ورقه به ارزش 2 هزار و 573 میلیارد تومان در 207 هزار و 888 نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 553 واحد افت کرد و در ارتفاع 17هزار و 824 واحد نهاده شد.

بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پتروشیمی مارون، سنگ آهن گهر زمین و پلیمر آریا ساسول شد و در مقابل شرکت های توسعه جهت برق گیلان، تجارت الکترونیک پارسیان کیش و کشاورزی و دامپروری ملارد شیر بیشترین اثر مثبت را بر شاخص فرابورس به نام خود ثبت کردند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 18 مهر 1399 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1278

به "سه راه حل بهبود بازار سرمایه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سه راه حل بهبود بازار سرمایه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید