4 طرز تهیه حلوا زنجبیلی ساده و سه رنگ

به گزارش مجله گرافیک، حلوا زنجبیلی با آن عطر دلچسب و بافت تردی که دارد، یکی از خوشمزه ترین انواع حلوا یا بهتر است بگوییم شیرینی ایرانی محسوب می شود. این حلوا برخلاف دیگر حلواها به صورت قالبی درست می شود و بسیار ترد و لطیف است. توجه به نکات کلیدی حلوا زنجبیلی موجب می شود تا بتوانید این شیرینی را به بهترین حالت ممکن در خانه تهیه کنید. اما طرز تهیه حلوا زنجبیلی اصل تبریز چگونه است؟ در این مقاله از در می توانید با طریقه درست کردن حلوا زنجبیلی مجلسی به چند روش مختلف آشنا شوید.

4 طرز تهیه حلوا زنجبیلی ساده و سه رنگ

طرز تهیه حلوا زنجبیلی اصل تبریز

مدت زمان آماده سازی: 1 ساعت

مدت زمان پخت: 40 دقیقه

مواد لازم برای تهیه حلوا زنجبیلی ساده تبریزی

  • آرد گندم: 1 لیوان فرانسوی دسته دار سر پر
  • پودر قند: 1 لیوان فرانسوی دسته دار سر خالی
  • گردو یا بادام پودر شده: 1/3 لیوان فرانسوی دسته دار
  • کره یا روغن جامد: 70 گرم
  • پودر هل: 1 قاشق چای خوری
  • پودر زنجبیل: 1 قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه حلوا زنجبیلی تبریزی گردویی

حلوا زنجبیلی یکی از معروف ترین و خوشمزه ترین شیرینی های تبریز است که به طور معمول با آرد گندم، پودر قند، مقداری پودر گردو، کره و زنجبیل و هل درست می شود. در ادامه می توانید با مراحل طرز تهیه حلوا زنجبیلی تبریزی آشنا شوید.

مرحله اول؛ تفت دادن آرد

در اولین مرحله از طرز تهیه حلوا زنجبیلی قالبی تبریز باید آرد برنج را 2 بار الک کنید. سپس آن را در قابلمه بریزید و با حرارت ملایم تفت دهید. مراقب باشید که آرد را مدام هم بزنید تا تنها بوی خامی آرد گرفته شود و رنگ آن تغییر نکند. تقریباً 30 دقیقه زمان برای تفت دادن آرد کافی است.

مرحله دوم؛ تفت دادن مجدد آرد با روغن

در این مرحله باید به یک ماهیتابه دیگر کره یا روغن جامد را اضافه کند. اجازه دهید کره در ماهیتابه آب شود، سپس آرد تفت داده شده را به آن اضافه کنید و مواد را خود هم بزنید تا آرد و کره کاملاً با هم ترکیب شوند. این کار را تا زمانی که رنگ آرد طلایی شود، ادامه دهید.

مرحله سوم؛ افزودن پودر زنجبیل و هل به همراه پودر قند

بعد از این که ترکیب آرد و کره طلایی رنگ شد، باید شعله گاز را خاموش کنید. صبر کنید تا مواد کمی خنک شود بعد پودر زنجبیل و هل را اضافه کنید. مواد حلوا را هم بزنید و سپس پودر قند را الک کنید و به سایر مواد اضافه نمایید. دوباره مواد را ترکیب کنید تا یکدست شوند.

مرحله چهارم، ریختن حلوا زنجبیلی در قالب

در این مرحله از طرز تهیه حلوا زنجبیلی قالبی تبریزی باید یک ظرف مستطیلی انتخاب کنید و کف آن را چرب کنید. مقداری آرد نیز کف قالب بپاشید و حلوا را در آن بریزید. با پشت قاشق حلوا را کاملاً در قالب صاف کنید. روی حلوای زنجبیلی مقداری پودر گردو بریزید و قالب را برای 30 دقیقه در فریزر قرار دهید.

مرحله پنجم؛ سرو کردن حلوا زنجبیلی

در آخرین مرحله از طرز تهیه حلوا زنجبیلی گردویی تبریزی باید قالب را از فریزر خارج کنید. سپس با استفاده از یک کاتر یا چاقوی تیز شیرینی را به هر شکلی که دوست دارید برش دهید. می توانید شیرینی ها را به صورت لوزی برش دهید. مراقب باشید که شیرینی ها را با احتیاط از قالب بردارید، چون بافت این شیرینی فوق العاده ترد و شکننده است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوا کفگیر تبریزی

طرز تهیه حلوا زنجبیلی با آرد نخودچی

برای درست کردن حلوا زنجبیلی با آرد نخودچی باید ابتدا آرد سفید را به روش قبل تفت دهید و سپس مقداری آرد نخودچی الک شده را با آن اضافه کنید. بعد از چند دقیقه آردها را در کره تفت دهید و سایر مراحل را همانند حلوا زنجبیلی تبریز دنبال کنید تا شیرینی شما آماده شود.

طرز تهیه حلوا زنجبیلی سه رنگ

برای طرز تهیه حلوا زنجبیلی سه رنگ می توانید بعد از آماده کردن مواد حلوا آن را به سه بخش تقسیم کنیم. بخشی از آن را سفید بگذارید. به بخشی از آن زعفران اضافه کنید و به قسمت دیگر مقداری رنگ خوراکی اضافه کنید.

سپس هر کدام از رنگ ها را به نوبت در قالب بریزید و خوب فشار دهید و سپس به سراغ لایه بعدی بروید. با این روش می توانید به سادگی حلوا زنجبیلی سه رنگ و یا حلوای زنجبیلی دو رنگ درست کنید. در صورت تمایل می توانید به جای رنگ خوراکی از مقداری پودر کاکائو نیز استفاده کنید.

طرز تهیه حلوا زنجبیلی ارومیه

طریقه درست کردن حلوا زنجبیلی ارومیه درست شبیه به حلوا زنجبیلی تبریز است، با این تفاوت که در این حلوا از مقداری نیز استفاده می شود. برای تهیه این حلوا باید ابتدا کره و آرد را با هم تفت دهید و خوب هم بزنید. سپس پودر قند و زنجبیل را اضافه کنید. در نهایت مقداری گلاب در حلوا بریزید و بعد از این که مواد یکدست شدند، حلوا را همانند روش قبل در قالب بریزید و در فریزر قرار دهید تا آماده شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوای مجلسی با فیلم آموزش تهیه

دلیل خرد شدن حلوا زنجبیلی

معمولاً خرد شدن حلوا زنجبیلی می تواند به دلایل متفاوتی ایجاد شود. اگر در حین تهیه مواد این حلوا به جای کره یا روغن جامد از روغن مایع استفاده کنید، بافت شیرینی شما به کل تغییر می کند و انسجام خود را از دست می دهد.

اگر مقدار روغن کمی به حلوا اضافه کنید، احتمال خرد شده حلوا زنجبیلی وجود دارد. گاهی اوقات دلیل خرد شدن حلوا زنجبیلی می تواند به دلیل عدم فشرده سازی کامل مواد شیرینی در قالب ایجاد شود. شما باید بعد از ریختن مواد حلوا در قالب حتماً آن را به خوبی با پشت قاشق فشار دهید تا به هم بچسبند.

سرد نشدن شیرینی به مقدار کافی نیز می تواند موجب خرد شدن آن شود. بعد از این که مواد حلوا زنجبیلی را در قالب ریختید، حتماً آن را حداقل برای 30 دقیقه در فریزر قرار دهید تا کاملاً سرد شود وگرنه شیرینی شما خرد می شود.

فوت و فن ها و نکات کلیدی حلوا زنجبیلی

*می توانید مقدار پودر قند حلوا زنجبیلی را طبق سلیقه خودتان کم یا زیاد کنید.

*یکی از نکات کلیدی حلوا زنجبیلی این است که زمانی که پودر قند به حلوا اضافه می شود، حتماً دمای حلوا ولرم باشد تا پودر قند ذوب شود و زیر دندان حس نشود.

*برای نگهداری حلوا زنجبیلی باید آن را در ظرف در بسته و در یخچال قرار دهید. بهتر است این شیرینی تا 1 هفته بعد از آماده شدن مصرف شود.

*در طرز تهیه حلوا زنجبیلی قالبی می توانید از هر نوع مغز خرد شده ای که دوست دارید برای داخل و روی حلوا استفاده کنید.

*در صورت تمایل می توانید برای تهیه حلوا زنجبیلی از مقدار بیشتری استفاده کنید.

*از نکات کلیدی حلوا زنجبیلی این است که برای تهیه آن حتماً باید از روغن جامد یا کره استفاده شود. افزودن روغن مایع موجب به هم ریختن بافت شیرینی می شود. درواقع امکان درست کردن حلوا زنجبیلی با روغن مایع وجود ندارد. این حلوا به صورت قالبی سرو می شود و به همین دلیل باید برای تهیه آن از روغن جامد با کره استفاده شود.

*رنگ حلوا زنجبیل روشن است و نباید خیلی تیره شود. در زمان تفت دادن آرد دقت کنید تنها بوی خامی آرد گرفته شود و رنگ آن سیاه نشود.

*برای درست کردن حلوا زنجبیلی می توانید از ترکیب کره و روغن جامد نیز استفاده کنید.

*برای جلوگیری از خرد شدن حلوا زنجبیلی در زمان برش دادن می توانید این حلوا را در قالب های سیلیکونی کوچک بریزید و در فریزر قرار دهید.

*در صورت تمایل می توانید مقداری شکلات آب شده روی حلوا زنجبیلی بریزید.

*در صورت تمایل می توانید حلوا زنجبیلی را در قالب های کوچک یخ نیز آماده کنید.

*برای درست کردن حلوا زنجبیلی به هیچ عنوان از شکر دانه درشت استفاده نکنید.

*در طرز تهیه حلوا زنجبیلی بدون آرد برنج باید تنها از آرد گندم استفاده کنید، اما در صورت تمایل می توانید برای درست کردن این شیرینی آرد گندم و برنج را به صورت ترکیبی نیز به کار ببرید.

*استفاده از روغن جامد برای درست کردن حلوا زنجبیلی بافت و مزه بهتری نسبت به کره به آن می بخشد.

بیشتر بخوانید: خواص و مضرات زنجبیل و طبع و مصلح آن

سوالات متداول

چرا نباید در طرز تهیه حلوا زنجبیلی قالبی از روغن مایع استفاده کرد؟

از نکات کلیدی حلوا زنجبیلی این است که برای تهیه آن حتماً باید از روغن جامد یا کره استفاده شود. افزودن روغن مایع موجب به هم ریختن بافت شیرینی می شود.

در طرز تهیه حلوا زنجبیلی چه زمانی باید پودر قند را افزود؟

یکی از نکات کلیدی حلوا زنجبیلی این است که زمانی که پودر قند به حلوا اضافه می شود، حتماً دمای حلوا ولرم باشد تا پودر قند ذوب شود و زیر دندان حس نشود.

منبع: افق کوروش
انتشار: 9 آبان 1401 بروزرسانی: 9 آبان 1401 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 2259

به "4 طرز تهیه حلوا زنجبیلی ساده و سه رنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 طرز تهیه حلوا زنجبیلی ساده و سه رنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید