کریسمس در ایتالیا

به گزارش مجله گرافیک، جشن کریسمس در گوشه و کنار جهان با شور و هیجان خاصی برگزار می گردد. درختان کریسمس تزیین شده، بازارهای شلوغ و پر رفت و آمد، غذاهای لذیذ و هدیه دادن و هدیه دریافت بخشی از مراسم کریسمس در گوشه و کنار جهان هستند. امشب به ایتالیا می رویم و به جشن کریسمس ایتالیایی ها سر می زنیم.

کریسمس در ایتالیا

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

کریسمس در ایتالیا در مناطق مختلف در روزهای متفاوتی برگزار می گردد، اما معمولا این مراسم از اوایل دسامبر شروع می گردد و تا 6 ژانویه، روز Epiphany ادامه دارد.

در مقابل کلیسای سنت پیترو (St Peters Basilica) در واتیکان، یک درخت کریسمس بسیار بزرگ برپا می گردد. خانواده ها برای شرکت کردن در این مراسم که توسط پاپ برگزار می گردد، بلیط ورودی تهیه می نمایند.

در روز ششم دسامبر، بسیاری از خانواده ها، روز سنت نیکولاس را جشن می گیرند. بچه ها برای سنت نیکولاس نامه می نویسند و از او درخواست هدیه می نمایند. سپس یک جوراب آویزان می نمایند یا بشقابی روی میز جشن سنت نیکولاس می گذارند. بچه ها سرودها و شعرهای مخصوص کریسمس را با هم می خوانند.

نمایش بازآفرینی صحنه ولادت حضرت مسیح (ع) در کلیساها و میادین شهرها برگزار می گردد. این صحنه بخشی از تزیینات سنتی جشن کریسمس است. در روز کریسمس طبق یک سنت قدیمی، معمولا در طول روز، روزه می گیرند. مراسم جشن از شب شروع می گردد.

تزیینات کریسمس و درخت کریسمس در ایتالیا هم مثل سایر کشورها رواج دارد. این تزیینات را در گوشه و کنار خیابان، در خانه ها و مغازه ها از 8 دسامبر خواهید دید. حتی گاهی از اواخر نوامبر، مردم شروع به تزیین خانه ها و فروشگاه ها می نمایند. ماکت های صحنه ولادت حضرت عیسی (ع) بخش مهمی از تزیینات کریسمس هستند که در هر کلیسا و در میادین شهر دیده می شوند.

یکی از رسم هایی که در رم، ناپل و جنوب ایتالیا رواج دارد، حضور نوازندگان فلوت در جشن ها است که لباس های مخصوص و رنگارنگ، جلیقه های پوستی و جوراب های ساق بلند سفید می پوشند. آن ها معمولا از کوهستان های منطقه Abruzzo به کلیساها و مراکز عمومی می روند و آهنگ های مخصوص این ایام را می نوازند.

رم یکی از بهترین شهرهایی است که در روزهای کریسمس می توانید از آن دیدن کنید. نمایش های متعدد، درختان کریسمس بزرگ و بازارهای کریسمس در گوشه و کنار رم برپا می شوند.

تورین (Torino) در شمال ایتالیا یکی از زیباترین شهرهای ایتالیا در روزهای جشن کریسمس است. بیش از 20 کیلومتر از خیابان ها و میدان های این شهر توسط بهترین هنرمندان نورپردازی در اروپا، تزیین و نورپردازی می گردد.

ورونا (Verona)، شهر رومئو و ژولیت، با هزاران لامپ رنگی تزیین می گردد. یک طاق بزرگ نورپردازی شده در بازار کریسمس برپا می گردد.

در دامنه کوه Ingino، نورپردازی زیبایی با طرح یک درخت کریسمس بزرگ هرساله اجرا می گردد. این درخت، 650 متر طول دارد و از بیش از 700 لامپ تشکیل می گردد. در سال 1991، نام این درخت در کتاب رکوردهای گینس به عنوان بلندترین درخت کریسمس جهان ثبت شد. ستاره ای در بالای این درخت روشن می گردد که از 50 کیلومتر دورتر قابل مشاهده است.

در شهر چیتا دی کاستلو (Città di Castello)، جشن کریسمس در کنار رود تیبر (Tiber) برگزار می گردد. نزدیک غروب، گروهی از قایق سواران که لباس های بابانوئل پوشیده اند، با قایق های نورپردازی شده از رود می گذرند تا به پل Porta San Florido می رسند. سپس به بچه هایی که برای جشن، اطراف پل جمع شده اند، هدیه می دهند.

بازارهای کریسمس ایتالیا

در تمام طول ماه دسامبر، شور و هیجان در ایتالیا جریان دارد. بازارهای کریسمس با غرفه های متعدد برگزار می شوند و غذاهای محلی، شیرینی ها و هدایای کریسمس می فروشند.

در بسیاری از شهرهای ایتالیا این بازارها برگزار می شوند به خصوص در شمال ایتالیا و منطقه آلتو آدیجه (Alto-Adige) که به آلمان نزدیک تر است.

البته بازارهای کریسمس ایتالیا به بزرگی بازارهای آلمان نیستند، اما باز هم سر زدن به آن ها خالی از لطف نیست. در شهرهای کوچک و بزرگ و دهکده ها، از دو روز تا یک ماه یا بیشتر، بازارهایی برپا می گردد. اسم ایتالیایی این بازارها Mercatino di Natale است.

در این بازارها انواع هدایا و تزیینات کریسمس تا صنایع دستی زیبای محلی به فروش می رسد. پس از تاریک شدن هوا، غرفه هایی که با لامپ های رنگی تزیین شده اند، مانند الماسی در دل شب می درخشند.

شب ها علاوه بر خرید و فروش، مراسم جشن و تفریحات متنوعی در این بازارها برگزار می گردد.

در شهر ترنتو (Trento)، مرکز منطقه ترنتینو آلتو آدیجه یکی از بهترین بازارهای کریسمس ایتالیا در محیطی زیبا و با تزییناتی چشم گیر برگزار می گردد. این بازار از اواخر ماه نوامبر شروع می گردد و تا یک ماه ادامه دارد. این بازار بیش از 60 غرفه چوبی سنتی و زیبا دارد که صنایع دستی، تزیینات کریسمس و انواع غذا و شیرینی می فروشند.

بولزانو (Bolzano) یکی دیگر از شهرهای منطقه ترنتینو آلتو آدیجه است. در این شهر هم بازاری از اواخر نوامبر تا 23 دسامبر برگزار می گردد. این بازار در یک منطقه تاریخی واقع شده است و غرفه های آن محصولاتی چون هدایا و تزیینات کریسمس می فروشند.

در میدان Campo Santo Stefano در ونیز بازاری با غرفه های چوبی در ماه دسامبر برگزار می گردد. در این غرفه ها، با کیفیت ترین صنایع دستی ونیزی را پیدا خواهید کرد. غذا، نوشیدنی و شیرینی های محلی و موسیقی زنده، بخشی جدانشدنی از این بازار دیدنی هستند.

در ورونا در میدان Piazza dei Signori، یک بازار کریسمس به سبک آلمانی از اواخر نوامبر تا 21 دسامبر برگزار می گردد.

شهر میلان، این روزها میزبان مجموعه ای به نام Wonderland Village است. در این مجموعه بازاری بزرگ با صدها غرفه، پیست اسکیت روی یخ و تفریحات و جشن های مختلف برگزار می گردد.

در سایر شهرهای کوچک و بزرگ ایتالیا هم به همین ترتیب در دو ماه نوامبر و دسامبر، نمایشگاه ها و بازارهای مختلفی برپا می گردد.

غذاها و شیرینی های کریسمس

در ایتالیا هم مثل سایر کشورهای جهان، غذای کریسمس از هر منطقه به منطقه دیگر متفاوت است.

طبق سنت، غذای شب کریسمس، گوشت قرمز ندارد و از ماهی و سبزیجات تشکیل می گردد. در کنار غذاهای سنتی، انواع پاستا هم سر میز شام ایتالیایی ها وجود دارد.

یکی از شیرینی های سنتی که ایتالیایی ها در روزهای کریسمس و سال نو تهیه می نمایند، نوعی نان شیرین به نام Panettone است که یکی از سمبل های شهر میلان هم محسوب می گردد. البته در کشورهای دیگر از جمله فرانسه، اسپانیا، پرتغال و... هم این نان تهیه می گردد.

Pandoro نام یکی دیگر از شیرینی های کریسمس است که معمولا به شکل یک قله پوشیده از برف تزیین می گردد.

منبع: کجارو / goitaly.about.com
انتشار: 8 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 617

به "کریسمس در ایتالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کریسمس در ایتالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید