پژوهشگران ایرانی چاپگر های سه بعدی منحصربه فرد می سازند

به گزارش مجله گرافیک، مراکز رشد دانشگاهی می تواند به عنوان محلی امن برای توسعه ایده های جدید شرکت های دانش بنیان باشد تا آن ها محصولاتی منحصربه فرد فراوری نمایند.

پژوهشگران ایرانی چاپگر های سه بعدی منحصربه فرد می سازند

جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، اگر قرار باشد کشوری در همه حوزه ها توسعه یابد، اولین گام را باید در جهت حمایت از ایده های جدید و خلاقانه ای که در قالب شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها ارائه می گردد، بردارد. ایران نیز با اینکه تازه در راستا توسعه افتاده و به عبارتی جزو کشور های در حال توسعه به حساب می آید با توجه به نیروی جوان تحصیلنموده توانسته دستاورد های چشمگیری داشته باشد.

در یک دهه گذشته به صورت خاص توجه ویژه ای به شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها شده و با راه اندازی پارک های علم و فناوری و مراکز رشد فرایند توسعه ایده ها در کشور توسعه بیشتری به خود گرفته است. یک از این مراکز، مرکز رشد دانشگاه الزهرا (س) است که از معدود دانشگاه های ویژه بانوان در ایران با ایجاد بستری مناسب جهت افزایش کارآفرینی زنان سال 1390 رسما کار خود را شروع کرد. در این مرکز رشد 31 واحد رشد پیدا نموده اند و نزدیک به 20 واحد فناور نیز در آن مستقر هستند.

یکی از این واحد های فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه الزهرا (س) شرکت سه بعدی پژوهان هیوا رهام با برند تجاری پرومی است که کار خود را در حوزه تکنولوژی های سه بعدی از سال 1390 شروع نموده است. شرکت سه بعدی پژوهان یک شرکت فناور با رویکرد چند جانبه در تجاری سازی فناوری های نوین است، مهمترین وجه تمایز شرکت با رقبا درانعطاف پذیری طراحی و ساخت چاپگر های سه بعدی مطابق با احتیاج مشتری و کشور بوده است.

این شرکت یک واحد فناور با رویکرد چند جانبه در تجاری سازی فناوری های نوین است، مهمترین وجه تمایز شرکت با رقبا درانعطاف پذیری، طراحی و ساخت چاپگر های سه بعدی مطابق با احتیاج مشتری و کشور بوده است. شاید یکی از کلیدی ترین رمز های موفقیت این تیم کمبود بودجه و اراده بالا باشد؛ به طوری که هزینه اولیه کارشان تنها 5میلیون تومان بود و توانستند با استقرار در مرکز رشد دانشگاه الزهرا (س) عملکرد مطلوبی داشته باشند.

همه ما می دانیم که امروزه مدل سازی سه بعدی در رشته های گوناگونی همچون قطعه سازی، آزمایشگاه، معماری، طراحی صنعتی، آموزشی، روباتیک، صنایع هوافضا و... رایج است. این مدلسازی ها تا پیش از این به شکل تصاویر دو بعدی روی صفحه های نمایشگر یا روی کاغذ ارائه می شدند تا افراد با دیدن آن ها درکی از آنچه طراحان در ذهنشان دارند بدست آورند، اما حالا کار به جایی رسیده است که حتی بیماران احتیاجمند پیوند عضور نیط می توانند از بافت های زنده که توسط چاپگر های سه بعدی آماده می شوند از مرگ نجات پیدا نمایند.

امثال چنین شرکت هایی در کشور کم نیست، اما کوشششان آنچنان که باید به چشم نمی آید، به همین منظور هم ضروری است که برای ماندن در چرخه توسعه و عقب نماندن از کشور های صاحب تکنولوژی از شرکت های دانش بنیان با شرایط خاص حمایت های ویژه تری گردد. به طور مثل چاپگر های سه بعدی فراوری شده رد این مرکز رشد توانایی ساخت و مهندسی معکوس و طراحی پرینتر های سه بعدی تماما بومی سازی شده با افتخار ایرانی در هر ابعادی تا یک متر مکعب در سطح خاورمیانه را دار، فناوری که در دست مهندسان آلمانی بوده و حالا ایرانی های نمونه ایران ساخت را به بازار عرضه نموده اند.

باوجود تمام مسائل ناشی از فضای رقابتی می توان گفت که رشد اینگونه شرکت ها نمایش توسعه از تحقیقات دانشگاهی و کوشش تجاری سازی و بومی سازی آن ها است. بسیاری از جوانان ما توانسته اند با بهره گیری از تجارب اساتید برجسته، هوش ذاتی و کوشش مداوم آنچه از نظر سایرین محال به نظر می آید را ممکن سازند و ضروری است در سوی دیگر بخش هیا دولتی و غیردولتی مرتبط اقدامات گسترده تری در راستای تجاری سازی محصولات آن ها انجام دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 721

به "پژوهشگران ایرانی چاپگر های سه بعدی منحصربه فرد می سازند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژوهشگران ایرانی چاپگر های سه بعدی منحصربه فرد می سازند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید