تور لحظه آخری تایلند: عرضه برنج تایلندی منقضی به بازار واقعیت دارد؟، سیب زمینی جایگزین برنج شد

به گزارش مجله گرافیک، به گزارش خبرنگاران، با افزایش چشمگیر قیمت برنج ایرانی در بازار، دولت سعی دارد با عرضه انبوه محصول خارجی، ازجمله برنج تایلندی بازار را تنظیم کند. همین امر باعث شد تا گروهی از فعالان بازار بحث منقضی بودن این محصولات را پیش بکشند. اما آیا تاریخ مصرف برنج تایلندی گذشته است؟

تور لحظه آخری تایلند: عرضه برنج تایلندی منقضی به بازار واقعیت دارد؟، سیب زمینی جایگزین برنج شد

با تور لحظه آخری تایلند از زیباترین کشور جنوب شرقی آسیا دیدن کنید و شهرهای زیبای بانکوک، پوکت و پاتایا تایلند را ببینید.

بعضی از رسانه ها شائبه چهارساله بودن این برنج ها را مطرح نموده اند. اما شرکت بازرگانی دولت این موضوع را قوبا تکذیب کرد. این سازمان دولتی در ایرنا بیانیه ای صادر کرد و گفت: تاریخ فراوری درج شده در کیسه های برنج مربوط به سه یا نهایت چهار ماه پیش است که در گزارش منتشرشده به اشتباه چهار سال عنوان شد.

اما در این باره پرسش مهم تر این است که چرا برنج تایلندی وارد بازار شد؟ یک فعال بازار برنج در پاسخ به این سوال به خبرنگاران گفت: برنج های تایلندی بی کیفیت ترین نوع برنج دنیاست. بخش خصوصی هم می تواند این برنج را به کشور وارد کند، اما به دلیل عدم تقاضا اقدام به واردات این محصول نمی نماید.

احمد موسویان شرح داد: قیمت برنج تایلندی در بازار کیلویی 12 هزار تومان است. در حالی این برنج بی کیفیت مقرون به صرفه است که حتی قشر ضعیف هم تمایلی به خرید آن ندارد. یعنی قشر ضعیف ترجیح می دهند سیب زمینی بخرند، اما این برنج را نه.

برنج تایلندی بدون مشتری ماند

وی ادامه داد: دلیل افزایش قیمت بعضی سبزیجات و صیفی جات از جمله سیب زمینی همین مساله است. مردم توان خرید برنج با قیمت بیش از 20 هزار تومان را ندارند. اما سیب زمینی را جایگزین برنج کردند.

این فعال مالی اعلام کرد: دولت برای اینکه در بازار و فروشگاه ها برنج موجود باشد، برنج تایلندی با قیمت کم را به بازار عرضه کرد که این نوع برنج هیچ طرفداری ندارد. در قفسه فروشگاه های زنجیره ای مملو از برنج تایلندی است، اما مردم این برنج را نمی خرند.

او بعلاوه تشریح کرد: در سال های گذشته برنج تایلندی به شمال ایران صادر می شد. چراکه این برنج ها همرنگ برنج شمال بود و در کیسه ها مخلوط و به دست مردم می رسید. این در حالی است که اخیرا رنگ برنج های تایلندی تغییر نموده و دیگر نمی گردد این برنج را با برنج ایرانی مخلوط کرد.

این مقام صنفی با اشاره به قیمت انواع برنج گفت: قیمت برنج پاکستانی و هندی 28 هزار تا 30 هزار تومان است. کیفیت بعضی برنج های پاکستانی نیز با برنج ایرانی رقابت می نماید. از این رو مردم متقاضای این برنج ها شدند.

براساس این گزارش، گویا واردنمایندگان از کیفیت برنج تایلندی با خبر هستند. از این رو چنین برنجی را برای مردم وارد نمی نمایند. این در حالی است که دولت به بهانه افزایش ذخایر انبارهای استراتژیک آن را وارد کشور می نماید. برنجی که گویا هیچ تقاضایی برای آن وجود ندارد و حالا در انبار دولت و فروشگاه ها در حال خاک خوردن است.

برای مطالعه بیشتر خبر احتکار برنج ایرانی در انبارهای شمال! را بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 20 فروردین 1401 بروزرسانی: 20 فروردین 1401 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 2105

به "تور لحظه آخری تایلند: عرضه برنج تایلندی منقضی به بازار واقعیت دارد؟، سیب زمینی جایگزین برنج شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور لحظه آخری تایلند: عرضه برنج تایلندی منقضی به بازار واقعیت دارد؟، سیب زمینی جایگزین برنج شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید