سرخوردگی یونانی ها از نظام سرمایه داری

به گزارش مجله گرافیک، خبرنگاران: نتایج انتخابات پارلمانی یونان حکایت از رای منفی مردم به نسخه های مالی اتحادیه اروپا و در نهایت نه آنها به نظام سرمایه داری دارد که می تواند فاز جدید 99 درصدی ها را به راه اندازد.

سرخوردگی یونانی ها از نظام سرمایه داری

سفر با تور یونان ارزان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید.

به گزارش خبرنگاران، سیاست روز نوشت:

نتایج انتخابات مجلسی یونان حکایت از رای منفی مردم به نسخه های اقتصادی اتحادیه اروپا و در نهایت نه آنها به نظام سرمایه داری دارد که می تواند فاز جدید 99 درصدی ها را به راه اندازد.

در سال 2008 اتحادیه اروپا نسخه های اقتصادی برای خروج یونان از بحران اقتصادی تجویز نمود که تا سال 2011 نتیجه ای به همراه نداشت و به یکی از عوامل ایجاد جنبش 99 درصدی ها علیه نظام سرمایه داری مبدل شد. در طول 3 سل گذشته اروپا نسخه های دیگری برای یونان و البته بسیاری دیگر از کشورهای بحران زده اروپا تجویز کرد اما نتیجه وخیم تر شدن اوضاع اقتصادی این کشورها بود. نتیجه این شکست ها را در نتایج انتخابات یونان می توان مشاهده کرد که ابعاد جدیدی از جنبش 99 درصدی ها یعنی نه به نسخه های نظام سرمایه داری را نشان می دهد.

انتخابات مجلسی یونان روز یکشنبه (5 بهمن) برای رقابت بر سر 300 کرسی مجلس این کشور برگزار گردید. دیروز نخست وزیر یونان پیروزی جناح رقیب خود در انتخابات مجلسی این کشور را تبریک گفت تا حزب مخالف ریاضت اقتصادی در یک قدمی پیروزی قرار گیرد. سامارس در تماس با آلکسی سیپراس، رهبر حزب سیریزا پیروزی وی در این انتخابات را به او تبریک گفته است. نتایج نظرسنجی های انتخاباتی پیش از این نشان می داد که حزب چپ گرای سیریزا که مخالف اجرای طرح های ریاضت اقتصادی است توانسته از رقبای خود پیشی بگیرد و بیشترین کرسی ها را به خود اختصاص دهد.

خبرگزاری رویترز پیشتر گزارش داده بود پیش بینی ها حاکی از آن است که حزب سیریزا 149 کرسی از 300 کرسی مجلس یونان را از آن خود کند. نتایج نظرسنجی ها همچنین حاکی است حزب موسوم به سپیده طلایی با گرایش راست افراطی و حزب ریور، با گرایش های میانه رو، بعد از حزب دموکراسی نو که حزب حاکم فعلی است به طور مشترک در رده سوم قرار دارند.

در صورتی که حزب سیریزا 149 کرسی پیش بینی شده در نظرسنجی ها را کسب کند، علی رغم پیروزی در انتخابات مجلسی به سبب آنکه نتوانسته اکثریت آراء را به دست آورد در تشکیل دولت ناکام خواهد ماند پیروزی حزب سیریزا که در مبارزات انتخاباتی وعده داده بود در سیاست های ریاضت اقتصادی تجدید نظر خواهد نمود به نگرانی های عمیقی در اتحادیه اروپا منجر شده است.

دولت یونان سال گذشته در ازای دریافت وام و یاری های اقتصادی از صندوق بین المللی پول و اتحادیه اروپا متعهد به اجرای سیاست های ریاضت اقتصادی برای بازپرداخت آنها شد. حزب راست گرای یونان آزاد اظهار داشت که با چپ گرایان پیروز انتخابات, دولت ائتلافی تشکیل می دهند.

در همین حال جورج اوزبورن وزیر خزانه داری انگلیس با اشاره به انتخابات عمومی یونان گفت این انتخابات پاسخی به ریاضت اقتصادی دولت یونان نبوده و در واقع پاسخی به برنامه های شکست خورده در یونان است. کامرون نخست وزیر انگلیس یک روز پس از برگزاری انتخابات عمومی و زودهنگام در یونان، آن را دلیل افزایش بی ثباتی اقتصادی در قاره اروپا دانست. نکته قابل توجه آنکه ناتالی بنت رهبر حزب سبز انگلیس گفت در صورت پیروزی این حزب در انتخابات عمومی آینده انگلیس، خروج این کشور از ناتو در اولویت خواهد بود و ارتش انگلیس با نیروهای دفاع داخلی جایگزین خواهند شد.

در واکنش به نتایج انتخابات یونان و با هدف مقابله با خروج یونان از نسخه های اروپا، در پی برگزاری انتخابات مجلسی زودهنگام در یونان، بانک مرکزی اروپا از عدم مشارکت در کاهش بدهی های این کشور بحران زده اطلاع داد. از سوی دیگر مقامات آلمانی به یونان هشدار دادند که در صورتی که در دولت جدید برنامه های ریاضت اقتصادی را اجرا نکند، باید مسئولیت آن را برعهده بگیرد.

در این میان پوتین رئیس جمهوری روسیه ضمن تبریک به رهبر حزب تندروی جناح چپ سیریزا برای پیروزی قاطعانه اش در انتخابات مجلسی یونان، گفت: روسیه قادر و آماده به همکاری با دولت جدید آتن است. همچنین یک مقام ارشد کاخ سفید در واکنش به پیروزی حزب چپگرا و مخالف سیاست های اتحادیه اروپا در انتخابات یونان، از آمادگی واشنگتن برای کار با دولت جدید آتن تاکید نمود.

از سوی دیگر پابلو ایگلسیاس رهبر حزب پودموس اسپانیا با استقبال از پیروزی حزب مخالف سیاست های ریاضتی دولت آتن در انتخابات مجلسی یونان اظهار داشت که این پیروزی یونان را از بند سیاست ریاضتی دیکته شده از سوی آلمان آزاد می نماید. مارین لوپن رهبر حزب جبهه ملی فرانسه با استقبال از پیروزی حزب سیریزا اظهار داشت: این پیروزی بحث هایی را درباره یورو به وجود خواهد آورد.

بحران اروپا صرفا به یونان ختم نمی گردد چنانکه در ادامه اعتراض به نظام سرمایه داری تجمع بزرگ ضد دولتی در رم. در حالی که تداوم شرایط سخت اقتصادی در ایتالیا، نبود امنیت شغلی و سردرگمی سیاسی، مردم این کشور را به آینده ناامید نموده است.

منبع: تسنیم
انتشار: 2 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 354

به "سرخوردگی یونانی ها از نظام سرمایه داری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرخوردگی یونانی ها از نظام سرمایه داری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید