گاردین: وضعیت یونان حاصل شورش جوانان علیه نخبگان فاسد است

به گزارش مجله گرافیک، خبرنگاران: وضعیت یونان بیش از هرچیزی نشان دهنده سرخوردگی جوانان از نخبگان سیاسی فاسد، دیوانسالاران بی عرضه و الیگارک های مسلط بر این کشور است.

گاردین: وضعیت یونان حاصل شورش جوانان علیه نخبگان فاسد است

سفر با تور یونان ارزان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از گاردین، پیروزی حزب چپ گرای سیریزا در انتخابات مجلسی یونان نشان دهنده سه نکته مهم است: بحران راهبردی منطقه یورو، عزم نخبگان یونانی برای تداوم و همراهی با فساد نظام یافته، و شیوه جدید تفکر بین جوانان.

از بین این موارد، بحران منطقه یورو به آسانی قابل درک است - زیرا پیامدهای آن ها را به راحتی می توان در شاخص های کلان اقتصادی مشاهده کرد. صندوق بین المللی پول پیش بینی نموده بوده که یونان در پی ارائه بسته یاری اقتصادی به آن به رشد (اقتصادی) دست خواهد یافت. اما درعوض، اقتصاد این کشور تا 25 درصد کاهش یافته است. دستمزدها نیز به همین میزان کاهش یافته است. بیکاری جوانان به بیش از 60 درصد رسیده است - و این در بین کسانی است که همچنان در این کشور حضور دارند.

بنابراین افول اقتصادی - که برای تمام یونانی ها چه راست گراها و چپ گراها تلخ است - تنها یک افول و شکست مادی نیست. این وضعیت نشان دهنده کوته بینی تامی است که بین نخبگان سیاستگذار اروپایی وجود دارد. در بین تمامی داستان ها و طنزهای موجود، هیچکدام خنده دارتر از این نیست که یک فرد ثروتند نداند که در حال اجرا چه کاری است. طی 4 سال گذشته، تروئیکایی متشکل از کمیسیون اروپا، صندوق بین المللی پول و بانک مرکزی اروپا - چنین نمایشی را مقابل چشمان یونانی ها اجرا کردند.

برای الیگارک های یونانی (اشراف یونانی مسلط بر این کشور) نیز، سابقه سوءتدبیر آن ها به مدت ها پیش از بحران بر می گردد. شرکت های عظیم کشتیرانی تنها صنایعی نیستند که اقتصادیاتی پرداخت نمی نمایند، بلکه رؤسای شرکت های انرژی و ساختمانی همچنین باشگاه های فوتبال نیز اقتصادیاتی پرداخت نمی نمایند. همانطور که یک اقتصاددادن مشهور یونانی هفته پیش عنوان داشت: این افراد به وسیله اعاقتصادی همچون دیکتاتور سابق یونان، نازی های فاسد، یک جنگ داخلی و یک حکومت نظامی، از پرداخت اقتصادیات خودداری می نمایند. آن ها از زمانی که طرف تروئیکا از یونان خواست تا بودجه خود را پس از سال 2010 متعادل کند، هیچ قصد و نیتی برای پرداخت اقتصادیات نداشته اند، و به همین علت فشار (اقتصادی) وارده تنها بر گرده یونانی هایی افتاد که در سیستم پرداخت اقتصادیاتی جدید گرفتار شده اند - یک نیروی کار 3.5 میلیون نفری که که طی این بحران به 2.5 میلیون نفر کاهش یافت.

الیگارک ها منجر به این شدند که دولت یونان به عرصه نبرد منافع متضاد تبدیل گردد. به گفته یک روزنامه نگار مشهور یونانی، یک بی مسئولیتی فراگیر، یک احساس مبنی بر اینکه هیچ کس مسئول نبوده یا قادر نیست که به عنوان مدافع منافع عمومی عمل کند وجود دارد. اما بیشترین تأثیر خردنماینده آن در لایه های زیرین جامعه بروز یافت. یونانی ها زمانی که یک فرد ثروتمند از جلوی آن ها عبور می نماید می گویند ایکس در حال عبور است، وی در مجلس ایگرگ را در کنترل خود دارد و با زِد روابط محرمانه ای دارد. چیزی شبیه به یک سریال عامه پسند است، اما واقعیت دارد؛ بسیاری از یونانی بر اثر این وضعیت دچار مسخ شده اند.

طی سه انتخابات عمومی گذشته، سیریزا پیروز شده است تا مسأله الیگارشی را در این کشور به موضوع سیاسی تبدیل کند. اصطلاحی که یونانی ها برای توصیف آن به کار می برند گرفتارها است - زیرا آن ها، فراتر از هر چیزی، در مرکزیت سیاسی سلطه دو حزبی یونان گرفتار شده اند. به خاطر اینکه سیریزا چیزی از خود نداشت، آلکسیس تسیپراس، رهبر این حزب، قادر بود که مسأله فساد و فرار اقتصادیاتی را در عرصه عمومی مطرح کند و این امر به طور گسترده ای در بین جوانان بازتاب یافت.

علت آن در این است که در یک اقتصاد متکی بر بازار که کارآمد باشد، زوج هایی که به طور معمول در رستوران ها حضور می یابند، جوان های همسن هستند. طی تجاربی که طی بحران یورو به دست آمده و مشاهده شده است، از دوبلین تا آتن، غالب زوج های معمول کنونی متشکل از مردان سپید موی به همراه زنانی 20 و چند ساله هستند. این ماجرای پیرمردانی بهره مند از قدرت الیگارشی است که ثروت و نفوذ خود را بدون ننگ و شرم به نمایش می گذارند.

زمانی که الیگارشی، فساد و نخبگان سیاسی، شایسته سالاری را بی اثر نموده و محو می نمایند، جوانان خشمگین می شوند. ظهور ناگهانی احزاب کوچک میانه رو از سوی متخصصان جوان یونانی شاهدی بر این است که این نسل توان کافی دارد. اما زمانی که با یکدیگر همکاری نمایند، این تسیپراس است که به منصه ظهور می رسد.

از بیرون که به این کشور نگاه کنیم، یونان همچون یک روند عظیم منفی و رو به افول به نظر می آید: اما آنچه در پشت خیزش چپ رادیکال حضور دارد، ارزش های نوین - در بین قشر جوان این کشور و فراتر از حامیان سیریزا است. در بین این نسل ارزش های خاصی وجود دارد: اعتماد به نفس، خلاقیت، اشتیاق برای در نظرگرفتن حیات به صورت یک آزمایش اجتماعی، یک نگاه جهانی.

زمانی که نئونازی های خشن توانستند در یک مرحله 14 درصد حمایت عمومی را از آن خود کند، جوانان متوجه شدند که تعداد بیشماری از نخبگان سیاسی زمینه حضور و نقش آفرینی این گروه رادیکال را فراهم نموده اند. و مردم به خوبی درس تاریخ را فراگرفته اند آنجا که تجربه ظهور آلمان نازی به ذهنشان متبادر می گردد.

آنچه در انتخابات اخیر یونان رخ داد، این بود که سیریزا توانست حدود 25 درصد حمایت رأی دهندگان در موضوعاتی همچون اروپا و اقتصاد را از آن خود کند. اما اما اکنون بخش بزرگتری از یونانی ها، خاصه جوانان، از فساد و نخبگان سیاسی خسته شده اند.

یونان، هرچند وضعیتی عادی ندارد، اما یک نشانه مهم است: زمانی که سرمایه داری نوین دچار شکست گردد، چنین وضعیتی ایجاد رخ می گردد. اما در خصوص جایی که پر از دیوانسالاران بی عرضه و نخبگان سیاسی فاسد باشد: تریلیون ها دلار پول ایجاد می گردد و به اقتصادهای ملی شان تزریق می گردد تا تنها از سقوط اجتناب نموده و در مقابل وضعیتی که در یونان با آن روبرو شدند، از خود محافظت نمایند.

طی دو سال گذشته، اروپا شاهد تردیدهای انتخاباتی بوده است، اینکه جناح های چپ گرا یا راست گراهای افراطی برای کسب قدرت در اسپانیا، فرانسه و هلند وارد رقابت شدند. جایی که بعضی ها ندای انتها نئولیبرالیسم را سر دادند. با این حال در این مورد اطمینان چندانی وجود ندارد، اما آنچه حتمی است، یونان انتها چنین وضعیتی را نشان داد.

ع

منبع: تسنیم
انتشار: 2 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 353

به "گاردین: وضعیت یونان حاصل شورش جوانان علیه نخبگان فاسد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گاردین: وضعیت یونان حاصل شورش جوانان علیه نخبگان فاسد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید