رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی: دولت به رسانه ها اعتماد و اعتقاد ندارد

به گزارش مجله گرافیک، هشتمین کرسی آزاداندیشی و رسانه ای با موضوع دولت رسانه ها و اعتراضات بنزینی دوشنبه دوم دی ماه در دانشکده علوم ارتباطات و مظالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی شد.

رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی: دولت به رسانه ها اعتماد و اعتقاد ندارد

به گزارش فارس، اکبر نصراللهی رئیس دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه در ابتدای این کرسی که با حضور خدادی معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرشاد مهدی پور سردبیر روزنامه صبح نو و حسن قربانی فعال رسانه ای برگزار گردید با تشریح ابعاد مختلف اجرای طرح گرانی و سهیمیه بندی بنزین گفت: با توجه با انتقادهایی که از رسانه های رسمی در اجرای این طرح شده است وظیفه خود دانسته ایم از نمایندگان صداوسیما و خبرگزاری جمهوری اسلامی با حضور درنشست از خودشان دفاع نمایند که نیامدند.

وی با انتشار سخنان مسئولان دولتی از جمله آقای ربیعی سخنگوی دولت دو روز قبل از اجرای طرح مبنی بر اطلاع رسانی در مورد برنامه بنزینی دولت در هفته آینده و اظهارات زنگنه در 22 آبان ماه و شایعه دانستن گرانی بنزین گفت این نوع اظهارات نشان داده است مسئولان دولتی قبل از گرانی و سهمیه بندی بنزین مردم را قانع کردن نکردند و برخوردهای مسئولان با مردم در مورد اطلاع رسانی گرانی بنزین صادقانه و عاقلانه نبوده است .

استاد ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با بیان همراهی مردم با مسئولان و کشور در مقاطع مختلف از جمله تحریم ها و دفاع مقدس گفت : ندادن اطلاعات صحیح و در بعضی مواقع دادن آدرس غلط به مردم و شوخی بد با مردم مستضعف و گرفتار مسائل، حق و در شان مردم نیست و هیچکس حق ندارد با آنها اینگونه برخورد کند.

رئیس دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه اضافه کرد: استفاده نکردن از ظرفیت های رسانه ای برای قانع کردن و اطلاع رسانی، صادق نبودن با مردم، تعارض و انکار موضوع مهم گرانی بنزین به عنوان مهمترین موضوع مرتبط با معیشت و زندگی مردم و استفاده دولتی ها از ادبیات امنیتی مثل لو رفتن ، درز کردم خبر ، عملیات و غیره را از دیگر اشکالات دولت در موضوع گرانی و سهمیه بندی بنزین است.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری گفت : برخلاف ادعای دولت مبنی بر باور به نقش مهم رسانه ها و استفاده حدکثری از آنها ، قراین و شواهد از جمله سیاست رسانه ای دولت در گرانی و سهمیه بندی بنزین نشان داده است دولت به رسانه ها اعتماد و اعتقاد ندارد و از رسانه ها یا استفاده نمی نماید و یا استفاده حداقلی و نامناسب از آنها می نماید. همچنین دولت در زمینه های مختلف و در طرح های ملی، پیوست رسانه ای ندارد و قائل به رسانه نیست.

در این موضوع به این مهمی حتما ضرورت داشت دولت به یاری خود رسانه ها ، پیوست رسانه ای تهیه و آن را تبیین و اجرا می کرد.

نصراللهی همچنین با توجه به اظهارات متناقض و بعضا تحریک آمیز دولت از جمله شوخی تلخ و ماندگار رییس جمهور در مورد اطلاع از گرانی بنزین در روز آدینه اضافه کرد: با توجه با رویکرد رسانه ای دولت ، شاهد تشتت و پراکندگی و چند دستگی بی سابقه در تیم رسانه ای دولت هستیم.

رئیس دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه در بخش دیگری از سخنان خود به اعتراضات و اغتشاشات بنزینی اشاره نمود و گفت : اگر چه اعتراض های ریشه های دیگری داشته است اما اگر صادقانه با مردم صحبت می شد و بموقع اطلاع رسانی و قانع کردن صورت می گرفت ممکن بود این اعتراض ها به این ابعاد بوجود نیاید.

وی توضیح داد : بخش اعظم اعتراضات آبان ماه ، اعتراض به ناکارآمدی و برخورد غیر صادقانه دولت بوده است اعتراض به شوخی تلخ و ماندگار رئیس جمهور بوده است و مردم برای اولین بار متوجه شدند که به حساب نیامده اند. اگر از قبل، اطلاع رسانی و قانع کردن صورت می گرفت جلوی اعتراض ها گرفته نمی شد حتما خسارت هایی هم وارد می شد اما هیچ کس حق ندارد به بهانه آتش زدن چند پمپ بنزین، پرکردن گالن های بنزین قبل از اجرای طرح و یا بعضی خشونت ها ، به اعتماد مردم به رسانه های نظام و مسئولان خدشه وارد کند. خسارت به پمپ بنزین ها و بعضی اماکن قابل جبران است اما سلب اعتماد مردم به مسئولان و رسانه های رسمی قابل جبران نیست . به علت عملکرد غلط رسانه ای دولت و همچنین اقدامات نادرست رسانه های رسمی هم اعتماد از دست رفت و هم خسارت های جبران ناپذیر به کشور وارد شد.

نصراللهی ادامه داد: دولت و رسانه های رسمی که حساس ترین موضوعی که به حیات و معیشت مردم وابسته است را به مردم نگفته اند چگونه انتظار دارند مردم در چالش ها و مناسبت های آینده با دولت و رسانه همراهی کند و به حرف انها گوش دهند؟

آتش زدن پمپ بنزین ها قابل جبران است اما بی اعتمادی مردم به مسئولان و رسانه های رسمی غیر قابل جبران است.

نصراللهی در بخش دوم کرسی آزاد اندیشی به عملکرد رسانه ها در قبل ،حین و بعد از اجرای طرح گرانی و سهمیه بندی بنزین اشاره نمود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 بهمن 1398 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 740

به "رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی: دولت به رسانه ها اعتماد و اعتقاد ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی: دولت به رسانه ها اعتماد و اعتقاد ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید