تولید بیش از 47 هزار تن فراورده دامی توسط عشایر در آذربایجان شرقی

به گزارش مجله گرافیک، مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی اهم تولیدات سالانه عشایر استان را 11 هزار و 939 تن گوشت قرمز، 34 هزار و 100 تن شیر و 1600 تن پشم گفت.

تولید بیش از 47 هزار تن فراورده دامی توسط عشایر در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار آل هاشم مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگاران، عشایر را مهد تمدن، تلاش و همت، صداقت، سمبل عاطفه، سادگی و مصداق عینی اقتصاد مقاومتی معرفی کرد و گفت: عشایر به عنوان جامعه ای با ویژگی های متمایز از جوامع شهری و روستایی، از دیرباز در کشور ما حائز اهمیت بوده و همواره در زمینه های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایفای نقش می کنند.

او جمعیت عشایر آذربایجان شرقی در دوره ییلاقی را 13 هزار و 295 خانوار بالغ بر 70 هزار و 577 نفر و دوره قشلاقی هشت هزار و 97 خانوار بالغ بر 43 هزار و 857 نفر اعلام و اظهار کرد: عشایر آذربایجان شرقی در قالب 2 ایل قارا داغ و شاهسون و 9 طایفه مستقل در دوره ییلاقی و 7 طایفه مستقل در دوره قشلاقی شکل گرفته اند و اکثرا درون کوچ می باشند.

آل هاشم اضافه کرد: همه ساله در فصل ییلاق آذربایجان شرقی پذیرای 5200 خانوار عشایر مهمان از استان های همجوار از جمله اردبیل، زنجان و آذربایجان غربی است.

او با بیان اینکه عشایر آذربایجان شرقی هر سال با گرم شدن هوا در اواخر اردیبهشت ماه به مراتع سرسبز سهند، بزقوش، قارا داغ کوچ نموده و پس از استفاده از مراتع ییلاقی در اوایل پاییز به قشلاقات خود بازمی گردند، گفت: دوره قشلاقی معمولا 7 ماه و دوره ییلاقی و میانبند 5 ماه است.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی اضافه کرد: طول راستا عشایر استان از 30 تا 200 کیلومتر متغیر است و جمعیت دام استان در دوره ییلاقی حدود 1.5 میلیون راس و در دوره قشلاقی حدود 750 هزار راس می باشد.

او همچنین اضافه کرد: عشایر آذربایجان شرقی از 2.4 میلیون هکتار مراتع استان حدود یک میلیون هکتار را در اختیار دارند که بیش از 50 درصد از این مراتع درجه یک می باشد؛ علاوه بر فعالیت های تولیدی و کشاورزی در بین خانوار های عشایری، بافت قالی و قالیچه، گلیم و ورنی و سایر موارد از جمله جوراب، جاجیم، خورجین، دستکش و کلاه نیز رواج دارد.

آذربایجان شرقی با اقلیم متنوع، مراتع و جنگل های سرسبز و کوه های مرتفع یکی از استان های عشایرنشین کشور است.

از جمعیت سه میلیون و 900 هزار نفری آذربایجان شرقی 2 درصد را عشایر تشکیل می دهد که با این جمعیت اندک، اما پرکار، حدود 20 درصد جمعیت دام سبک استان را در اختیار داشته و نقش چشمگیری در تولید محصولات دامی و لبنی بر عهده دارند.

ش

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 526

به "تولید بیش از 47 هزار تن فراورده دامی توسط عشایر در آذربایجان شرقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولید بیش از 47 هزار تن فراورده دامی توسط عشایر در آذربایجان شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید