تغییر دامنه نوسان؛ مسکن یا درمان بورس؟ خبرنگاران

به گزارش مجله گرافیک، حدود دو هفته است که بازار سرمایه با فرایند نوسانی هم خداحافظی نموده و فقط بر مدار نزول در حرکت است، اتفاقی که سیاست گذاران را بر آن داشت تا برای بهبود حال این بازار، قوانین را تغییر دهند.

تغییر دامنه نوسان؛ مسکن یا درمان بورس؟ خبرنگاران

با ما همراه باشید و درباره ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، شاید کم تر کسی پیش بینی می کرد زمانی که اصلاح شاخص کل بورس از مردادماه استارت خورد و تا آبان ماه ادامه داشت و با کف یک میلیون و 200 هزار واحد به خاتمه رسید، این بازار دوباره بر مدار نزول قرار بگیرد و در کمتر از سه ماه، کف آبان ماه را نیز رد نموده و شاخص کل به کانال یک میلیون و 100 هزار واحد عقب گرد کند.

سراشیبی ای که درحال حاضر پیش بینی انتهای آن مشکل است و صاحب نظران مهم ترین دلیل آن را سایه بی اعتمادی در کنار سایر عوامل مانند نرخ دلار، قیمت گذاری های دستوری و... را بر سر بازار می دانند. چراکه مردم به بورس دعوت شدند اما ظاهرا این بازار اماده میزبانی آنان نبود و درحال حاضر آنچه که روز به روز بیشتر از دست میرود، سرمایه های خرد و کلان آن ها است.

طی این مدت تصمیمات مختلفی از سوی سیاست گذاران اخذ شد که به نظر نمی رسد هیچکدام راه گشا بوده باشند و اکنون نیز پرونده تغییر دامنه نوسان روی میز قرار گرفته است. دامنه مجاز نوسان به حدود سقف و کف قیمتی گفته می گردد که هر سهم در هر روز معاملاتی می تواند داشته باشد. درحال حاضر دامنه نوسان در بازار سرمایه ایران، مثبت و منفی پنج است و طبق اخرین تصمیمات شورای عالی بورس قرار است از 25 بهمن ماه، دامنه نوسان خرید و فروش سهام منفی دو درصد و مثبت شش درصد گردد.

درواقع درحال حاضر دامنه نوسان متقارن است ولی قرار است از شنبه هفته آینده به حالت نامتقارن تغییر پیدا کند. انتظار می رود این تصمیم در انگیزه فروش تاثیرگذار باشد و باعث کاهش سرعت افت بازار گردد. زیرا به جای اینکه ارزش سهم ها روزی پنج درصد کاهش یابد، روزی دو درصد کاهش خواهند یافت و از طرف دیگر به جای رشد پنج درصدی در روز، 6 درصد رشد خواهند کرد.

باید توجه کرد که تغییر دامنه نوسان به تنهایی نمی تواند عامل رشد بازار باشد و شاید بتواند باعث گردد ترمز ریزش بازار کمی کشیده گردد. درواقع رشد بازار به چند عامل بسیار اساسی و کلان از جمله شرایط بودجه، قیمت دلار و مذاکره بین ایران و امریکا بستگی دارد. باید گفت ابهامات موجود در موارد ذکر شده به شرایط ریزشی بورس دامن زده است. بدیهی است که بازار سرمایه در شرایط ابهام منفی، واکنش منفی نشان می دهد. شاید تغییر دامنه نوسان و یا حتی تزریق نقدینگی از سوی دولت به این بازار باعث تغییر شرایط نزولی به نوسانی یا کمی صعودی بورس گردد اما تا ابهامات رفع نشده و اعتماد به بازار برنگردد، نمی توان توقع تعادل و رشد چشم گیری را از بازار داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 فروردین 1400 بروزرسانی: 1 فروردین 1400 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1607

به "تغییر دامنه نوسان؛ مسکن یا درمان بورس؟ خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر دامنه نوسان؛ مسکن یا درمان بورس؟ خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید