برای سفر به جزیره پنانگ در مالزی آماده اید؟

به گزارش مجله گرافیک، تجربه سفری خاطره انگیز به جزیره پنانگ

اگر تاکنون از پارک ملی پنانگ دیدن نکرده اید، به شما توصیه می کنیم اینبار در سفر به مالزی، برای بازدید از این محل برنامه ریزی کنید. اگرچه پنانگ به عنوان یکی از پیشرفته ترین و توسعه یافته ترین ایالت های مالزی شناخته می گردد، اما در این ایالت هنوز اماکن بکر و زیبای طبیعی وجود داشته و اگر انرژی و زمان کافی برای دیدن کوچکترین پارک ملی مالزی را دارید، با سفر به این منطقه، می توانید خاطره ای فراموش نشدنی برای خود رقم بزنید.

برای سفر به جزیره پنانگ در مالزی آماده اید؟

با تور مالزی از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید.

پارک ملی پنانگ در شمال شرقی جزیره پنانگ واقع شده و حدود 30 کیلومتر با شهر تاریخی جرج تاون Georgetown فاصله دارد.

این پارک، شامل محوطه ای با مساحت یک هزار و 213 هکتار بوده و در آن تعدادی ساحل بکر و دست نخورده، جنگل های سرسبز و انبوه با پوشش گیاهی و گونه های جانوری متنوع نهاده شده است که دیدار از آن سفری اکتشافی و جذاب خواهد بود. در این برنامه اکتشافی شما می توانید انواع زمین های گل آلود، گونه های مختلف گیاه شاه پسند mangroves، صخره های مرجانی ساحلی، لانه ها و محل تخم گذاری لاک پشت ها در ساحل و تک دریاچه زیبایی با نام meromictic را بازدید کنید. به طور سنتی و تاریخی این جنگل با نام جنگل PantaiAcheh شناخته شده و از سال 1928 میلادی، کنترل و اداره آن بر عهده اداره جنگل داری پنانگ قرار داده شده و از دهم اکتبر سال 2003 میلادی نیز این محوطه با عنوان پارک ملی معرفی شده و تحت نظارت مرکز حیات وحش و پارک های ملی مالزی نهاده شد.

جاذبه های طبیعی و فعالیت های امکان پذیر در این جنگل

پارک ملی پنانگ با لقب خلیج کهربای سرخ فام Bay of Glowing Amber نیز شناخته می گردد که دلیل این نام گذاری، وجود منظره خیره نماینده و بدیع غروب خورشید در آب های ساحلی این منطقه است. عاشقان هنر عکاسی قطعا در این محل سوژه های مناسب و کم نظیری را یافته و می توانند تصاویری بی مانند از غروب استثنایی خورشید در این منطقه تهیه نمایند.

در این پارک جنگلی نیز شما می توانید مانند بسیاری از دیگر جنگل های استوایی با گونه های مختلف گیاهی از جمله، درختان Dipterocarp، Seraya و Shorea Curtisii رو به رو شده و از تماشای آن ها لذت ببرید برای دیدن تنوع گیاهی منطقه بهتر است به سمت دماغه موکا Muka Head بروید.

لازم به ذکر است، مطالعات گیاه شناسان منجر به شناسایی بیش از هزار گونه مختلف گیاهی در این پارک جنگلی شده است که این گیاهان عمدتا از تیره های Apocynaceae، Anacardiaceae؛ Euphorbiaceae؛ Dipterocarpaceae و Moraceae هستند.

علاقه مندان به پرندگان نیز در این محل می توانند شاهد زندگی طبیعی انواع گونه های پرندگان از جمله گونه های بومی BurungKuak؛ Lang Merah؛ Lang Siput؛ PucungKeladi, Punai Tanah, PunaiGading و akorTembaga باشند که به صورت طبیعی این جنگل را به عنوان زیستگاه خود انتخاب نموده اند. البته تنوع پرندگان پارک جنگلی پنانگ منحصر به این موارد نبوده و انواع پرندگان مهاجر در فاصله ماه های سپتامبر تا آپریل در این منطقه به وفور مشاهده می شوند. به همین دلیل توصیه می گردد در هنگام مراجعه جهت بازدید از این پارک جنگلی، حتما دوربین عکاسی و تجهیزات مربوط به تصویربرداری را با خود ببرید تا از فرصت ایده آل موجود جهت تصویربرداری و ثبت عکس های استثنائی بهره ببرید.

در سواحل این منطقه 2 گونه از لاک پشت ها زندگی می نمایند که معمولا برای تخم گذاری به مناطق ساحلی این پارک جنگلی می آیند. لاک پشت سبز با نام علمی CheloniaMydas به کرات در سواحل غربی این پارک و به ویژه سواحل PantaiKerachut و PantaiKampi مشاهده شده که در فاصله زمانی ماه های آپریل تا آگوست برای تخم گذاری به صورت گروهی به این منطقه می آیند.

لاک پشت زیتونی ریدلی یا The Olive-Ridley Turtle که با نام علمی LepidochelysOlivaceacome شناخته می گردد نیز در فاصله ماه های سپتامبر تا فوریه در سواحل منطقه رویت می گردد. اگر در سفر خود علاقه به دیدن لاک پشت ها دارید، حتما با اداره ماهیگیری منطقه هماهنگ نموده و اطلاعات لازم درمورد زمان و محل مناسب جهت دیدن این جانوران را دریافت نموده و از شرایط و قوانین بازدید از این محل اطلاع کسب کنید.

آدرس و شماره تماس اداره ماهیگیری پنانگ :

The Penang Fisheries Department

JalanAkuarium, 11700 Gelugor

Pulau Pinang

Tel:+6 04 660 4701

تفریحات و سرگرمی های امکان پذیر در این منطقه شامل موارد فوق نشده و اگر شما جز علاقه مندان به ماهیگیری هستید؛ می توانید با استفاده از قلاب ماهیگیری و اجاره کردن قایق هایی که در محوطه پارک ملی پنانگ اجاره داده می شوند، به ماهیگیری بپردازید.

در دماغه ساحلی موکا یک فانوس دریایی تاریخی نهاده شده است که در سال 1883 میلادی ساخته شده و یکی از جاذبه های اصلی منطقه به شمار می رود که توصیه می کنیم حتما از آن بازدید کنید. این فانوس دریایی در فاصله یک ساعت پیاده روی از ساحل میمون ها بوده و برای بازدید از این منطقه به خاطر داشته باشید که جهت دارای شیب بوده و حتما به همراه راهنما و با تجهیزاتی از جمله کفش مناسب برای پیاده روی به این منطقه بروید. ارتفاع این فانوس دریایی حدود 227 متر بالاتر از سطح دریا بوده و در زمان خود با صرف بودجه ای برابر با 37 هزار پوند بریتانیا ساخته شده و هنوز مورد استفاده و بهره برداری نهاده شده است.

یکی دیگر از جاذبه های مهم این منطقه، دریاچه Meromictic است که در آن ترکیب آب شیرین و آب دریا، منظره ای بدیع خلق نموده است. این دریاچه در منطقه PantaiKerachut قرار داشته و یک مرداب محسوب می گردد. مشابه این دریاچه در شبه جزیره مالزی وجود نداشته و مساحت آن بالغ بر 77/2 کیلومتر مربع است. محوطه این دریاچه در طول فصول خشک سال به صورت باتلاقی گلی در آمده و در زمان ماه های بارانی با آب شیرین پر شده و به این ترتیب آب شور و غلیظ دریا در کف آن نهاده شده و آب شیرین روی سطح می ایستد. این دو طیف مختلف آب با چگالی مختلف با یکدیگر ترکیب نشده و منظره ای شگفت انگیز خلق می نمایند. در این دریاچه گونه های مختلف پرندگان، خزندگان و ماهی ها زندگی نموده و به وفور دیده می شوند.

در این پارک جنگلی؛ محوطه های مختلف جنگلی با نام ساحل میمون ها PantaiKerachut, Monkey Beach (که با نام دماغه موکا یا TelukDuyung نیز شناخته می گردد) و جنگل TelukTukun وجود دارند. زمان مورد احتیاج برای بازدید از هر یک از این جنگل ها متغیر بوده و به نسبت مساحت جنگل بین 30 دقیقه تا 2 ساعت به طول خواهد انجامید.

از جمله دیگر فعالیت های امکان پذیر در این منطقه می توان به شنا، تماشای حیات وحش، قایق سواری و اقامت در کمپ اشاره نمود. در پایان لازم به ذکر است برای بازدید از این پارک تنها باید در طول روز مراجعه نموده و امکان اقامت شبانه در آن میسر نبوده، چرا که هیچ مرکز اقامتی در این پارک وجود ندارد.

منبع: الی گشت
انتشار: 24 شهریور 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 325

به "برای سفر به جزیره پنانگ در مالزی آماده اید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای سفر به جزیره پنانگ در مالزی آماده اید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید