اعمال شب و روز عید مبعث که بسیار سفارش شده اند!

به گزارش مجله گرافیک، در 27 رجب سال 40 عام الفیل، یعنی 13 سال قبل از هجرت پیامبر، ایشان در غار حرا به نبوت مبعوث شدند. شیعیان همه ساله این روز را جشن گرفته و آن را بسیار عظیم و با برکت می دانند. همچنین اعمال شب و روز عید مبعث که در مفاتیح الجنان کتاب معروف ادعیه شیعه آمده است، از اعمال بسیار مستحب و توصیه شده در این روز است.

اعمال شب و روز عید مبعث که بسیار سفارش شده اند!

در این مطلب می خواهیم به طور کامل اعمال شب و سپس اعمال روز عید مبعث توصیه شده به شیعیان و مسلمانان را برایتان توضیح دهیم.

اعمال شب عید مبعث چیست؟

شب عید مبعث از شب های عظیمی است که انجام اعمال آن علاوه بر ایجاد آرامش معنوی و نزدیک تر کردن ما به خدا، روزی و برکت را در زندگی ما افزایش می دهد و باعث آمرزش گناهان ما می گردد و به همین جهت بسیار به آن توصیه شده است. توصیه شده است قبل از اقامه نماز شب عید مبعث بهتر است یک غسل مستحبی با همین نیت انجام گردد.

در مصباح از حضرت ابوجعفر امام جواد (ع) روایت شده که فرمود در رجب شبى است که از آن چه که بر آن آفتاب می تابد بهتر است و آن شب بیست و هفتم رجب است که در صبح آن پیغمبر خدا (ص) به رسالت مبعوث شد و براى آن شب اعمالی است که اگر شیعه ای از ما آن اعمال را در آن شب انجام دهد، اجر عمل شصت سال می برد.

در خصوص این عمل آمده:

دعای بعد از نماز

اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً وَلَمْ یَکُنْ لَهُ شَریکٌ فى الْمُلْکِ وَ لَمْیَکُنْ لَهُ وَلِىُّ مِنَ الذُّلِّ وَ کَبِّرْهُ تَکْبیراً اَللّهُمَّ اِنّى اَسئَلُکَ بِمَعاقِدِ عِزِّکَ عَلَى اَرْکانِ عَرْشِکَ و َمُنْتَهَى الرَّحْمَهِ مِنْ کِتابِکَ وَ بِاسْمِکَ الاْعْظَمِ الاْعْظَمِ الاْعْظَمِ وَ ذِکْرِکَ الاْعْلىَ الاْعْلىَ الاْعْلى وَ بِکَلِماتِکَ التّامّاتِ اَن تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اَنْ تَفْعَلَ بى ما اَنْتَ اَهْلُهُ…

ترجمه: ستایش خاص خدایى است که نگیرد فرزندى و نیست براى او در فرمانروایى شریکى و نیست برایش یاورى از خوارى و به عظیمى کامل عظیمش شمار، خدایا از تو خواهم به حق چیزهایى که موجبات عزتت بر پایه هاى عرشت مى باشد و به حق سرحد نهایى رحمتت از کتابت و به نام عظیم تر عظیم تر عظیم ترت و به حق ذکرت که والاتر و برتر و اعلى است و به کلمات تام و تمامت ….

پس از خواندن دعا ابتدا هر آن چه حاجت دارید را از خداوند مهربان و بخشنده طلب کنید و در سرانجام صلوات بفرستید. زیرا فرستادن صلوات بعد از دعا استجابت آن را آسان تر می نماید. بعد از غسل و نماز بهترین دعایی که می توانید بخوانید و بسیار توصیه شده است که در این شب خوانده گردد خواندن زیارت حضرت امیرالمومنین است.

اقرا بسم ربک الذی خلق

اعمال روز عید مبعث چیست؟

در این روز چندین عمل مستحب برای مسلمانان و شیعیان توصیه شده است:

1. انجام غسل روز عید مبعث

بهتر است ابتدا غسل روز عید مبعث را انجام دهید و بعد به باقی مستحبات بپردازید.

2. آداب نماز روز عید مبعث

نماز این روز 12 رکعت است. در هر رکعت حمد و سوره را یک مرتبه بخوانید. پس از سلام هر دو رکعت باید حمد، توحید و معوذتین، هر کدام چهار مرتبه خوانده گردد. چهار مرتبه لا اِلهَ اِلا اللّهُ واللّهُ اَکْبَرُ وَسُبْحانَ اللّهِ وَالْحَمْدُلِلّهِ وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّهَ اِلاّبِاللّهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ، چهار مرتبه اللّهُ اللّهُ رَبِّى لا اُشْرِکُ بِهِ شَیْئا چهار مرتبه لا اُشْرِکُ بِرَبِّى اَحَدا خوانده گردد.

مناجات با الله متعال

3. آداب روزه عید مبعث

در طول سال روزه دریافت در بعضی از روزها توصیه و در بعضی از روزها منع شده یا گفته اند مکروه است. اما 4 روز در سال بیشترین ثواب و امتیاز را برای روزه دریافت دارد. عید مبعث نیز یکی از این 4 روز است. گفته شده است روزه دریافت در این روز با دریافت روزه در طول هفتاد سال برابری می نماید.

4. ذکر روز عید مبعث

این روز، عظیمی پیغامبر را بر همه عالم نشان می دهد و برای نشان دادن ارادت شیعیان و مسلمانان به مذهب و پیغامبرشان فرستادن صلوات به هر اندازه ای که بتوانیم توصیه شده است.

5. دعاهای روز عید مبعث

بهترین دعاهایی که می توان برای دریافت حاجت در این روز خواند زیارت حضرت رسول و زیارت امیرالمومنین است.

اللهم صل علی محمد و آل محمد

سخن آخر

در سرانجام ما نیز این عید فرخنده را به همه مخاطبان خبرنگاران و مسلمانان سرتاسر دنیا تبریک عرض می کنیم. امیدواریم با انجام اعمال مستحب مخصوص این روز، نهایت استفاده را از آن ببرید. شما نیز اگر عمل مستحب سفارش شده ای برای این روز می شناسید که در این مطلب نیامده است همراه با مرجع موثق برای ما در پایین همین صفحه بنویسید.

شما می توانید مجموعه شعر عید مبعث پیغامبر را نیز در خبرنگاران بخوانید و یا با استفاده از مطلب اس ام اس عید مبعث یک پیغام زیبا برای عرض تبریک عید مبعث به دوستانتان پیدا کنید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 17 تیر 1400 بروزرسانی: 17 تیر 1400 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1793

به "اعمال شب و روز عید مبعث که بسیار سفارش شده اند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعمال شب و روز عید مبعث که بسیار سفارش شده اند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید