دانشگاه شیراز به عنوان مادر ادبیات کودک ایران شناخته شده است

به گزارش مجله گرافیک، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در فارس، حمید نادگران، امروز چهارشنبه 29 اردیبهشت در آیین گشایش هشتمین همایش ملی دانشگاهی ادبیات کودک، گفت: حدود پانزده سال است که اردیبهشت ماه دانشگاه شیراز، با ادبیات کودک و همایش ملی آن پیوند یافته است و امروز که هشتمین همایش ملی دانشگاهی ادبیات کودک، با حضور استادان، دانشجویان، هنرمندان و صاحب نظران این حوزه، به همت مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز برگزار شده است، بسیار خرسندم و برخود می بالم که شیراز، نگین فارس و ایران همان گونه که با داشتن پشتوانه ای غنی و بی همتا، به عنوان شهر ادیبان و شاعران کهن پارسی همچون حافظ و سعدی شناخته می گردد، در حوزهی ادبیات کودک نیز، صندلی بی بدیلی دارد و دانشگاه شیراز به عنوان مادر ادبیات کودک ایران شناخته شده است.

دانشگاه شیراز به عنوان مادر ادبیات کودک ایران شناخته شده است

وی با بیان اینکه دانشگاه شیراز، با داشتن 20هزار دانشجو و 720 عضو هیأت علمی، در 15 دانشکده و 75 گرایش، از دانشگاه های برتر و تراز اول کشور و در صندلی قطب علمی جنوب کشوراست که در زمینه های مختلف، ازجمله گسترش تحصیلات تکمیلی و ایجاد گرایش های جدید زبان و ادب فارسی، همچون ادبیات کودک پیشروو بنیان گذار بوده است، گفت: امروزه موضوع حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم و چهارم؛ یا اصطلاحا دانشگاه های کارآفرین و جامعه محور، از موضوعات اصلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران و به پیروی از آن در صدر اهداف دانشگاه های کشور، از جمله دانشگاه شیراز است.

به گفته نادگران، دانشگاه شیراز، دیرزمانی ست که این مهم را در برنامه راهبردی خود قرار داده و برای هماهنگی و هم سویی پژوهش های علمی خود با احتیاجهای روز جامعه که از ملاک ها و ویژگی های یک جامعه پیشرفته و پویاست، برنامه ریزی نموده است و می کوشد.

رئیس دانشگاه شیراز، ادامه داد: مطالعات رسمی ادبیات کودک، در قالب یکی از گرایش های ارشد زبان و ادبیات فارسی، از جمله این اقدامات است که تا حدود دو دهه گذشته، جای خالی آن در وزارت عتف کشور کاملا محسوس بود. ادبیات کودک و نوجوان، مانند دیگر مسائل، زیرِ تاثیر جامعه خویش پدیدار می گردد و بلکه تأثیر آن در جامعه دوسویه است. از یک سو تأثیراجتماع بر ادبیات کودک از آن جهت است که نویسندگان این ادبیات با مفاهیم موجود در جامعه سروکار دارند و خواسته یا ناخواسته این مفاهیم را وارد ادبیات کودک می نمایند و ایده ها و مضمون های مورد انتخاب خود را در نوشتن آثارشان از درون همین اجتماع بر می­گزینند و از دیگر سو، تأثیر ادبیات کودک بر جامعه نیز از همین ادبیات و افق های دید و آشنایی پدید می­آید که با الگوها و ژرفاهای تمدن و زندگی برای کودک گگردده می گردد. بچه ها و نوجوانانی که درهمین اجتماع زندگی می نمایند و سازنده فرهنگ و زیرساخت­های آن خواهند بود؛ فرهنگی که بخش عمده­ای از آن را از ادبیات کودک، گرفته است.

نادگران با بیان اینکه دانشگاه شیراز، مفتخر است که با بهره مندی از استادانی صاحب نظر و کاردان، در طراحی، تدوین و تصویب این گرایش بینارشته ای پیشگام بوده، افزود: با همکاری ارزشمند دو دانشکده علوم انسانی و علوم تربیتی و روان شناسی در مرکز مطالعات ادبیات کودک، کارشناسانی زبده و پژوهشگرانی متخصص برای عرصه ادبیات کودک ایران تربیت نموده است که تأثیر حضور و فعالیت شان به این میدان برهیچ کس پوشیده نیست.

رییس دانشگاه شیراز، بیان نمود: راه اندازی نخستین و تنها مجله علمی-پژوهشی مطالعات ادبیات کودک،گشایش کتابخانه تخصصی ادبیات کودک در دانشگاه شیراز، تألیف و ترجمه کتاب های نظری و کاربردی در این حوزه، برگزاری همایش های دوسالانه ادبیات کودک، انجام پژوهش­های بنیادین و جشنواره های و نشست­های تخصصی گوناگون در این حوزه، نیز تنها بخشی از کارنامه سبز و پرافتخار مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز است که به این عرصه علمی و ادبی، رونق و طراوتی دوچندان بخشیده است.

وی افزود: اینک نیز به مناسبت برگزاری هشتمین همایش ملی دانشگاهی ادبیات کودک، این مرکز باری دیگر همسو با دغدغه و احتیاج جامعه، موضوع ادبیات کودک: پساانسان گرایی، پساکرونا و دنیا در شرایط مجازی را محور قرار داده و پژوهشگران و صاحب نظران این حوزه را به هم اندیشی و پژوهش در این زمینه فراخوانده است.

به گفته نادگران، ظهور بیماری منحوس و خانمان سوز کرونا نیز که از ماه های گذشته دنیایان را با تجربه هایی تلخ روبرو و غریب روبرو نموده، ضرورت بازبینی ژرف در سبک زندگی، باورها و تصورات، فلسفه و ایدئولوژی برای او را در پی داشته است و در پی این اتفاق، گسترش فناوری های دیجیتال و فضای مجازی نیز که در دوران پیش از کرونا با رشد حیرت انگیز خود بر پدیده هایی همچون تعلیم و تربیت، کتاب، هنر و ادبیات، سرگرمی، و ارتباطات تأثیر گذارده بود، با وقوع بیماری کرونا، رشد بیشتری داشته است و بر تمام جنبه های زندگی فردی و اجتماعی انسان سایه ای سنگین افکنده است. این مسائل، ضرورت پرداختن به موضوع ادبیات کودک: پساانسان گرایی، پساکرونا و دنیا در شرایط مجازی را در این همایش عظیم به خوبی نشان می دهد که امیدوارم نتایج ارزشمند آن نیز به خوبی به جامعه منتقل گردد و همگان از آن بهره کافی ببرند.

وی در سرانجام توضیح داد: بار دیگر ضمن خیرمقدم و سپاساز همه میهمانان و شرکت نمایندگان این گردهم آیی عظیم علمی فرهنگی، از تمامی دست اندرکاران این برنامه، به ویژه همکاران اندیشمند و پرتلاشم در مرکز مطالعات ادبیات کودک که همه این آوازها از آن هاست، کمال تشکر را دارم.

یادآور می گردد: در ادامه برنامه های هشتمین همایش ملی دانشگاهی ادبیات کودک، سه پانل تخصصی روز پنجشنبه 30 اردیبهشت ماه جاری به صورت برخط برگزار خواهد شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 31 خرداد 1400 بروزرسانی: 31 خرداد 1400 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1763

به "دانشگاه شیراز به عنوان مادر ادبیات کودک ایران شناخته شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه شیراز به عنوان مادر ادبیات کودک ایران شناخته شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید