آیا خرید PS5 pro هفتصد دلاری ارزش دارد؟

به گزارش مجله گرافیک، اخیرا با رونمایی از نسخه بهینه یافته و نو کنسول پلی استیشن 5 پرو بسیاری از کاربرها با این سوال روبرو شده اند که آیا خرید PS5 pro ارزش خرج کردن هفتصد دلار را دارد یا خیر. در این مطلب به این سوال و سایر سوالاتی که در فکر تان شکل گرفته سعی می کنیم پاسخ دهیم.

آیا خرید PS5 pro هفتصد دلاری ارزش دارد؟
  • پلی استیشن 5 پرو معرفی گردید؛ 700 دلار بدون دیسک درایو

پیش از عرضه رسمی کنسول پلی استیشن 5 بسیاری از متخصصین و افراد حوزه فناوری و تفریح تصور می کردند که نوترین کنسول خانگی سونی می تواند مثل آب خوردن بازی ها را با نرخ 60 فریم بر ثانیه اجرا کند. خوشبختانه سخت افزار پلی استیشن 5 به خوبی توانایی اجرای بازی ها با نرخ فریم بالاتر را دارد، اما پس از عرضه کنسول به وضوح دیدن کردیم که همچنان اجرای روان و بدون ایراد بازی ها با این نرخ فریم در PS5 یک چالش بسیار جدی تلقی می گردد. در مدل PS5 Slim نیز تغییر و تحول بسیار حیرت انگیزی از جنبه سخت افزاری رویت نکردیم تا دیگر به این موضوع به چشم یک چالش نگاه کنیم.

حالا نسخه ای از کنسول پلی استیشن 5 قرار است عرضه گردد که گیمرهای سخت گیر شاید علاقه و تمایل بیشتری از خود برای خرید نشان دهند؛ با این اوصاف، هفتصد دلار برای خرید یک محصول در جهانی تفریح اصلا و ابدا عدد کمی نیست. آیا واقعا ارزش دارد که به جای خرید نسخه پایه پلی استیشن فایو، با خرید PS5 pro تجربه بهتر و مجذوب نماینده تری داشته باشیم؟

نرخ فریم؛ مهم ترین علت

از آنجایی که بیشتر بازی های ویدیویی کنونیِ پلی استیشن 5 برای کنسول PS4 نیز توسعه پیدا می نماید، توسعه دهندگان به طور فنی نمی توانند با پیشرفت های بسیار بزرگ و جدی کاربرها را شگفت زده نمایند. با این حال، حتی بازی هایی نسل نو مثل Star Wars: Jedi Survivor که مدعی استفاده از نوترین تکنولوژی های گرافیکی بوده اند، در حفظ نرخ فریم 60 بی نقص ظاهر نشدند و منتقدها همچنان پیرامون عملکرد گرافیکی بازی ها به سازنده ها خرده می گیرند.

با خرید PS5 pro می توان امیدوار بود که نرخ فریم بهتر و با ثبات تری را در رزولوشن های بالاتر ببینیم. اگر این نسخه جا پای PS4 Pro بگذارد، احتمالا این ارتقای فنی می تواند مهم ترین علت برای خرید PS5 pro محسوب گردد.

از طرفی دیگر، مقدار فضای حافظه ذخیره سازی در کنسول PS5 Pro دو برابر نسخه پایه به شمار میرود؛ بنابراین می توان بازی های بیشتری را روی کنسول نصب کرد. البته این ویژگی بیشتر برای کاربرانی مفید به نظر می رسد که دغدغه تجربه بیشتر بازی های روز جهان را به طور هم زمان و در سریع ترین زمان ممکن دارند. در غیر این صورت کاربرانی که صرفا با چند بازی ساده در ژانر ورزشی، ماشین سواری و بازی های رقابتی با کنسول سرگرم می شوند، خرید نسخه پایه منطقی تر به نظر می رسد.

حذف درایور؛ یکی از عجایب طراحی

در اقدامی عجیب از سمت سونی، در نسخه PS5 Pro خبری از دیسک درایو نیست. ظاهرا سازندگان برای ارتقای حافظه داخلی دستگاه وادار شدند تا این بخش را از دستگاه حذف و آن را به صورت مجزا و مستقل برای خرید موجود نمایند. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که برای تجربه بازی های ویدیویی از اکانت های ظرفیتی استفاده می کنید، احتمالا حذف دیسک درایو برای شما چندان مورد پر اهمیتی تلقی نمی گردد. در غیر این صورت، برای تجربه بازی های دیسکی بهتر است از همان نسخه پایه بهره ببرید. در حال حاضر، تجربه بازی های اکانت ظرفیتی در داخل کشور به علت قیمت کمتر، توجیه بیشتری دارد؛ هر چند، خبرنگاران مگ توصیه و اصراری بر استفاده از این روش ندارد.

خرید PS5 pro یا ارتقای یک سیستم گیمینگ کامپیوتری؟

احتمالا کاربران به شدت علاقه مند به تکنولوژی و فناوری های مدرن تمایل دارند از نوترین کنسول خانگی سونی استفاده نمایند یا حداقل از خود تمایل نشان دهند. با این حال، از همین طیف کاربرها ممکن است افرادی این سوال را از خود بپرسند آیا ارتقای یک سیستم کامپیوتری گیمینگ بهتر و به صرفه تر نیست؟ به هر حال مسئله هفتصد دلار پول در میان است. با این بودجه می توان یک سیستم کامپیوتری گیمینگ میان رده در زمان نگارش این مطلب اسمبل کرد یا حتی یک لپ تاپ گیمینگ میان رده را خریداری کرد.

با خرید لپ تاپ های گیمینگ مثل ایسوس TUF یا ROG و حتی لپ تاپ های ایسر Nitro 5 می توان سخت افزار بسیار قدرتمندی را در اختیار داشت که حداقل از یک پردازنده گرافیکی نو مثل RTX 3050 بهره ببرد و پردازنده مرکزی سیستم نیز قدرتمند باشد. این مدل لپ تاپ ها برای اجرای بازی های روز جهان با کیفیت حداقل 1080 پیکسل کاملا مناسب هستند. با این اوصاف، اگر دلتان بخواهد بازی ها با رزولوشن های بالاتر نظیر 4K و تنظیمات گرافیکی بالاتر را تجربه کنید، احتمالا لپ تاپ های گیمینگ میان رده از عهده این کار برنمی آیند.

از طرفی دیگر، اجرای بازی های ویدیویی روی کنسول های خانگی مثل پلی استیشن 5 پرو یا حتی ساده دردسر خاصی را در پی ندارد. شما صرفا باید بازی را تهیه نموده و سپس دیسک آن را در داخل دستگاه بگذارید یا حجم دیتای بازی مورد نظر را دانلود کنید. اگر در حین بازی با یک باگ نرم افزاری جدی روبرو شوید، به طور حتم تیم توسعه دهنده معمولا با ارائه آپدیت، این مشکل را در سریع ترین زمان ممکن رفع خواهد نمود. با این حال، تجربه گیم در لپ تاپ و کامپیوترهای گیمینگ مقداری تفاوت دارد. اگر به صورت غیر قانونی و کرکی بازی را دانلود و نصب کنید، خبری از پشتیبانی مستقیم و سریع وجود ندارد و اگر هم قانونی بازی کنید، امکان دارد بعضی از باگ های نرم افزاری به علت مسائل سیستم عامل کامپیوتر باشد که رسما ربطی به سازندگان بازی ندارد.

در نهایت امر، اگر گیمر کارکشته هستید باید هر از چند گاهی سیستم کامپیوتر خود را ارتقا دهید؛ در غیر این صورت، پس از گذر سه الی چهار سال رسما نمی توانید بازی های نو را تجربه کنید یا با یک کیفیت بسیار ضعیف وارد بازی می شوید که عملا لذت خاصی ندارد. بنابراین، حتی اگر از این جنبه هم به خرید کنسول بازی نگاه کنیم، خرید PS5 pro ارزش بیشتری دارد. با تمام این تفاسیر، باید منتظر ماند تا سری اول از پی اس فایو پرو عرضه گردد تا اگر مشکل و ایرادی داشت، در خط فراوری بعدی مرتفع گردد. کما این که ایرادات نسخه پایه پلی استیشن 5 نیز در خط فراوریهای نو رفع شد و گیمرهای حال حاضر دغدغه حل این مسئله را ندارند که آیا باید کنسول پی اس فایو را به صورت عمودی روی میز قرار داد یا افقی!

منبع: خبرنگاران مگ

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 شهریور 1403 بروزرسانی: 28 شهریور 1403 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 2424

به "آیا خرید PS5 pro هفتصد دلاری ارزش دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا خرید PS5 pro هفتصد دلاری ارزش دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید