آنالیز کامپیوتر کوچک اینتل مدل NUC10i5FNH، X؛ کوچک اما بسیار سریع!

به گزارش مجله گرافیک، در این مطلب به آنالیز کامپیوتر کوچک اینتل مدل NUC10i5FNH-X می پردازیم؛ کامپیوتری که در عین کوچکی، فوق العاده سریع است و می تواند در کارهای مختلف که البته به گرافیک سنگینی احتیاج ندارند، احتیاج کاربران را به برترین شکل ممکن رفع کند.

آنالیز کامپیوتر کوچک اینتل مدل NUC10i5FNH، X؛ کوچک اما بسیار سریع!

کامپیوترهای کوچک به خاطر ابعاد کوچک، وزن کم و در نتیجه قابل حمل بودن، به یکی از کاربردی ترین و محبوب ترین کامپیوترها بین کاربرانی با احتیاجهای خاص طراحی شده اند که به لطف بهره مندی از مشخصات فنی قابل قبول و قیمت نسبتا مناسب، می توانند احتیاجهای مختلف کاربران را به راحتی رفع نمایند. البته از آن جایی که مدل های مختلفی از کامپیوترهای کوچک به وسیله برندهای گوناگون طراحی شده، باید در ابتدا ببینید احتیاجتان چیست و سپس به خرید یکی از آن ها اقدام کنید. این محصولات درست مثل لپ تاپ هستند با این تفاوت که مانیتور و صفحه کلید و ماوس همراه آن ها نیست و باید به صورت جداگانه آن ها را بخرید. در این مطلب اما به آنالیز کامپیوتر کوچک اینتل مدل NUC10i5FNH-X می پردازیم؛ محصولی که مثل تمام کامپیوترهای کوچک اینتل وزن کمی داشته و به راحتی می توان آن را جابجا کرد. بعلاوه به لطف بهره مندی از سخت افزاری سریع، کارهایی که احتیاج به گرافیک قدرتمند ندارند را هم می توان در کمترین زمان ممکن با آن انجام داد.

کامپیوتر کوچک اینتل مدل NUC10i5FNH -X

20,900,000 تومان

مشاهده و خرید

کامپیوتر کوچک چیست؟

کامپیوتر کوچک به دستگاهی گفته می گردد که شرکت های سازنده از کنار هم قرار دادن قطعات بسیار باکیفیت و مرغوب، از مالی گرفته تا بالارده آن را فراوری و برای مصارف گوناگون راهی بازار می نمایند. این محصولات به خاطر اینکه قطعات به کار رفته در آن ها بیشترین مقدار هماهنگی را با یکدیگر دارند، از راندمان بسیار بالایی هم برخوردار هستند و می توانند برای اهدافی که فراوری می شوند، برترین عملکرد را از خود به نمایش بگذارند. اگر بخواهیم کامپیوترهای کوچک را آینده کیس های بزرگی در نظر بگیریم که اکنون در بازار در دسترس قرار دارند، پیش بینی بیراهی ننموده ایم چرا که به نظر می رسد این همان مسیری است که سازندگان حافظه فلش طی نموده اند. اگر به خاطر داشته باشید در گذشته فلش هایی با کمترین ظرفیت، مقدار بسیار بزرگی داشتند اما به مرور زمان ابعاد آن ها کاهش پیدا کرد تا اکنون به جایی رسیده که یک فلش با بیشترین ظرفیت، به مقدار یک سکه است.

بنابراین کامپیوترهای کوچک لزوما از لحاظ عملکرد ضعف خاصی ندارند و کاربر فقط باید ترکیب سخت افزاری مورد نظر خود را پیدا نموده تا بتواند احتیاجهای خود را رفع کند. این کامپیوترها بعلاوه یک مزیت دیگر هم در مقایسه با کامپیوترهای شخصی دارند که مصرف برق پایین آن هاست. به این صورت که قطعات به کار رفته در آن تقریبا مصرفی مشابه لپ تاپ دارند. علاوه بر این ها، کوچک بودن مقدار کامپیوترهای این چنینی باعث شده تا دیگر مثل کیس، جاگیر نباشند و در کوچک ترین فضاها هم بگردد آن ها را قرار داد.

کامپیوتر کوچک رزبری پای مدل 400

5,250,000

تومان

کامپیوتر کوچک اچ پی مدل T610 - T56

3,250,000

تومان

محبوب ترین کامپیوترهای کوچک در خبرنگاران

مشاهده همه

کامپیوتر کوچک اینتل مدل NUC10i5FNH-X

این محصول در دسته کامپیوترهای میان رده اینتل قرار می گیرد چرا که از پردازنده گرافیکی مجزا بهره نمی برد. ابعاد این محصول به 51 × 112 × 117 میلی متر و وزن آن هم به تنها 2 کیلوگرم می رسد و این یعنی با دستگاهی طرف هستیم که می توانید آن را درون کیف گذاشته و همه جا با خود به همراه داشته باشید. البته به این شرط که بدانید به نمایشگری دسترسی خواهید داشت چون در غیر این صورت به همراه داشتن آن مثل این است که یک کیس با خود داشته باشید.

به عنوان قلب تپنده، پردازنده Core-i5 10210U اینتل را درون این دستگاه شاهد هستیم. پردازنده ای که مبتنی بر لیتوگرافی 14 نانومتری است و اینتل آن را در سال 2019 برای لپ تاپ ها و کامپیوترهای کوچک راهی بازار کرد. این تراشه از 4 هسته و 8 رشته بهره می برد که فرکانس آن در حالت پایه و مکس به ترتیب روی 1.6 و 4.20 گیگاهرتز تنظیم شده است. با حافظه کش 6 مگابایتی و توان مصرفی تنها 15 وات، این پردازنده قادر است در انجام کارهای روزانه عملکرد بسیار روان و سریعی داشته باشد، به خصوص اگر دستگاه را در جایی قرار دهید که خیلی گرم نباشد.

برای انجام کارهای سنگین نظیر ویرایش ویدیو و تصاویر به صورت حرفه ای هم این پردازنده می تواند با سرعت خوبی شما را همراهی کند. اما نباید انتظار داشته باشید عملکرد آن مشابه پردازنده های ورک استیشن باشد. در انجام بازی های معمولی هم این پردازنده به لطف پردازشگر گرافیکی UHD اینتل، می تواند شما را همراهی کند اما به این شرط که تنظیمات را روی پایین ترین حالت قرار دهید. بازی های سنگین روز حتی در صورت تنظیمات پایین هم به خوبی اجرا نخواهند شد. البته همواره عملکرد یک پردازنده با در نظر گرفتن قطعات دیگر سیستم و بعلاوه خنک نماینده ای که برای آن در نظر گرفته می گردد باید سنجیده گردد که خوشبختانه کامپیوتر کوچک اینتل مدل NUC10i5FNH-X از این حیث محصول خوبی است.

در کنار این پردازنده، اینتل از 32 گیگابایت حافظه رم از نوع DDR4 هم استفاده نموده که در انجام سنگین ترین کارها هم هیچ مسئله ای از بابت کمبود رم حس نخواهید کرد. این روزها معمولا 16 گیگابایت رم در انجام بیشتر کارها، از طراحی گرفته تا بازی کاملا مناسب است اما اینتل برای محکم کاری، دو برابر بیشتر از حد کافی ظاهر شده که این با توجه به کارهایی که کامپیوتر کوچک اینتل مدل NUC10i5FNH-X قادر به انجام آن است، اتفاق خوبی محسوب می گردد.

در کنار این قطعات بعلاوه از حافظه هیبریدی استفاده شده که متشکل از یک هارد HDD با ظرفیت 1 ترابایت و یک SSD با ظرفیت 240 گیگابایت از نوع M.2 است که سرعت بسیار بالایی هم دارد و آنقدر هم ظرفیت دارد که بتوانید سیستم عامل و یک سری نرم افزارهای ضروری را در آن نصب و با بالاترین سرعت ممکن روی سیستم اجرا کنید.

علاوه بر این ها، به عنوان یک کیس کامپیوتر کامل، این دستگاه از یک سری پورت ها و اتصالات هم بهره می برد که از جمله این موارد می توان به شبکه بی سیم اینتل وای فای 6 اشاره نمود که با سرعت بسیار بالایی امکان اتصال به اینترنت را به کاربران می دهد. بعلاوه اینتل برای این دستگاه یک پورت HDMI هم در نظر گرفته تا بتوانید با یک کابل، آن را به مانیتور خارجی متصل کنید. توجه داشته باشید این دستگاه از پورت تصویر DisplayPort Type-C هم پشتیبانی می نماید. از جمله سایر پورت های کامپیوتر کوچک اینتل مدل NUC10i5FNH -X می توان به پورت USB 3.1 GEN 2 Type-C و سه پورت USB 3.1 Gen2 Type-A، درگاه حافظه جانبی SDXC UHS-II، پورت تاندربولت 3 به وسیله درگاه USB-C و جک 3.5 میلی متری اشاره نمود.

اینتل بعلاوه برای این محصول از سیستم صوتی دیجیتال 7.1 استفاده نموده که شدت و کیفیت خوبی در پخش محتوای صوتی دارد و برای یک دستگاه در این ابعاد و مقدار فراتر از کافی به نظر می رسد. اما نباید انتظار داشته باشید کیفیت آن به مقدار بلندگوهای خارجی باشد که کیفیت پخش بسیار بالایی دارند.

کامپیوتر های کوچک اینتل در چند مدل راهی بازار می شوند؟

به صورت کلی اینتل کامپیوترهای خود را در سه مدل Nuc board ،Nuc kit و Nuc mini pc راهی بازار می نماید که مدل معرفی شده در بالا در دسته سوم قرار می گیرد. البته اینتل کامپیوترهای خود را در دسته های دیگر هم عرضه می نماید اما آن ها برای مصارف عمومی گزینه مناسبی نیستند و در نتیجه در این مطلب به آن ها نمی پردازیم. به صورت کلی تفاوت بین این سه مدل به توضیح زیر است:

Nuc Board: این محصولات در واقع یک مادربرد هستند که اینتل از آن ها برای ساخت مینی کامپیوتر استفاده می نماید. اینتل هم این بردها را در قالب های اختصاصی که خودش طراحی می نماید قرار داده و به فروش می رساند و هم بسته به نوع سفارش مشتری، آن ها را به صورت تکی عرضه می نماید. البته پردازنده به صورت آنبرد روی آن ها قرار می گیرد.

Nuc kit: بسیاری از کامپیوترهای اینتل که در بازارهای ایران به فروش می رسند به این شکل هستند. یعنی یک کامپیوتر آماده که شما فقط کافی است قطعاتی نظیر رم، هارد و یا SSD را روی آن نصب کنید تا سیستم آماده استفاده باشد. اینگونه محصولات برای آن دسته از افراد و صنایعی طراحی می شوند که خودشان قصد ارتقا و شخصی سازی سیستم را دارند و نمی خواهند از سیستم آماده اینتل استفاده نمایند. از همین رو اینتل امکان انجام چنین کاری را به آن ها می دهد.

Nuc mini PC: مینی پیسی هایی با این مشخصه، کاملا آماده هستند و دیگر احتیاجی نیست قطعه خاصی روی آن ها نصب گردد. در واقع اینتل تمامی قطعات مورد احتیاج را خودش روی دستگاه نصب و آن را به بازار عرضه می نماید. اگرچه قیمت این گونه دستگاه ها معمولا بالاتر از دو مدل دیگر است اما حداقل خیال کاربر از این بابت که دیگر احتیاجی به باز کردن سیستم، خرید قطعات نصب نشده و نصب آن ها روی برد ندارد آسوده خواهد بود. معمولا هزینه اسمبل و قیمت قطعات هم روی چنین دستگاه هایی لحاظ می گردد اما با این حال آسودگی بیشتری دارند.

بعلاوه توجه داشته باشید کامپیوترهای کوچک اینتل معمولا در آخر سریال خود یک حرف انگلیسی هم دارند که اگر این حرف K باشد یعنی کاربر می تواند فقط SSDهای نوع M.2 را روی آن نصب کند. اگر این حرف H باشد، هم امکان نصب HDD و هم SSD از نوع M.2 فراهم است. البته اطلاعات در این زمینه را می توانید هنگام خرید از سایت فروشنده دریافت کنید.

در چه جاهایی می توان از کامپیوترهای کوچک استفاده کرد؟

به صورت کلی در هر فضایی که شما امکان قرار دادن کیس های بزرگ در آن را ندارید و از طرفی از لپ تاپ هم خوشتان نمی آید، می توانید روی کامپیوترهای کوچک حساب ویژه ای باز کنید. این سیستم ها دست شما را برای انتخاب مانیتوری با ابعاد دلخواه باز می گذارند و می توانید آن ها را در جاهای بسیار کوچکی که دسترسی به برق وجود دارد بهره ببرید. به صورت کلی افرادی که در رشته فراوری محتوا فعالیت می نمایند، کنفرانس ها و مانیتورینگ شبکه، برای مدیریت دوربین های مدار بسته، صنایع رباتیک و هوش مصنوعی، کیسوک های دیجیتال و مواردی از این دست، می توانند از کامپیوترهای کوچک استفاده نمایند.

کامپیوتر کوچک اینتل مدل NUC6CAYH-C

6,500,000

تومان

کامپیوتر کوچک اینتل مدل NUC7CJYH-C

7,550,000

تومان

محبوب ترین کامپیوترهای کوچک اینتل در خبرنگاران

مشاهده همه

پرسش های متدوال درباره کامپیوتر کوچک اینتل مدل NUC10i5FNH-X

آیا کامپیوتر کوچک اینتل مدل NUC10i5FNH-X برای بازی مناسب است؟

برای اینکه بتوانید بازی های روز را اجرا کنید احتیاج است مدل های گران قیمت تر را بخرید چرا که کامپیوتر کوچک اینتل مدل NUC10i5FNH -X فقط قادر به اجرای بازی های سبک و نسبتا سنگین در وضوح بسیار پایین است.

آیا می توان با کامپیوتر کوچک اینتل مدل NUC10i5FNH-X کارهای طراحی و تدوین را انجام داد؟

به لطف پردازنده قدرتمندی که درون این محصول قرار گرفته، شما می توانید کارهای طراحی سنگین از جمله ویرایش تصاویر، فیلم، تدوین محتوا و کارهایی که به گرافیک سنگین احتیاج ندارند را با آن انجام دهید.

آیا امکان اتصال کامپیوتر کوچک اینتل مدل NUC10i5FNH -X به تلویزیون وجود دارد؟

یکی از کاربردهای اصلی کامپیوترهای کوچک این است که می توانید آن ها را به تلویزیون متصل نموده و از تماشای محتوا در نمایشگری بزرگ لذت ببرید؛ بدون اینکه فضای خاصی از خانه اشغال گردد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 دی 1401 بروزرسانی: 26 دی 1401 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 2293

به "آنالیز کامپیوتر کوچک اینتل مدل NUC10i5FNH، X؛ کوچک اما بسیار سریع!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز کامپیوتر کوچک اینتل مدل NUC10i5FNH، X؛ کوچک اما بسیار سریع!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید