آنکارا: حمایت روسیه، مصر و امارات از حفتر، نقض قطعنامه های سازمان ملل است

به گزارش مجله گرافیک، یک مقام ارشد دولت ترکیه با بیان اینکه آنکارا در برابر عمل اجرا شده در منطقه ساکت نمی ماند، گفت حمایت مسکو، قاهره و ابوظبی از طبرق نقض قطعنامه های سازمان ملل است.

آنکارا: حمایت روسیه، مصر و امارات از حفتر، نقض قطعنامه های سازمان ملل است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، فخرالدین آلتون مدیر ارتباطات و مسئول رسانه ای دولت ترکیه امروز (شنبه) گفت حمایت روسیه، مصر و امارات از ارتش ملی لیبی، نقض قطعنامه های سازمان ملل است.

به نوشته خبرگزاری آناتولی آلتون در یادداشتی درباره توافق دریایی ترکیه با لیبی، شرح داد که این توافق روی حق حاکمیتی ترکیه در منطقه صحّه می گذارد اما آنکارا در کنار آن دستور کار خود مبنی بر حفاری اکتشاف نفت و گاز در شرق دریای مدیترانه را نیز ادامه می دهد.

بر این اساس، وی ضمن اشاره به فشارها و تحریم های آمریکا و اروپا علیه ترکیه به دلیل حفاری در شرق مدیترانه، نوشت که توافق با لیبی نشان داد آنکارا در برابر عمل صورت گرفته در این منطقه چشمان خود را نمی بندد و با این توافق اثبات کرد بازیگری است که نباید از آن غافل شد.

این مقام ترکیه ای با بیان اینکه آنکارا دیگر در حوادث منطقه ای تماشاچی نخواهد بود و در آنها دخالت می نماید، توضیح داد ترکیه اجازه نمی دهد نه در شرق مدیترانه و نه مناطق جنوب مرزهایش، حقوق آن نقض گردد یا اقداماتی علیه آن انجام گیرد.

به نوشته آناتولی، آلتون ضمن اشاره مستقیم به حمایت روسیه، مصر و امارات عربی متحده از ژنرال خلیفه حفتر سرنموده گروه موسوم به ارتش ملی لیبی گفت که این اقدام نقض قطعنامه های سازمان ملل است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ کشوری نمی تواند ترکیه را در منطقه منزوی کند، گفت توافق دریایی آنکارا با لیبی را باید به عنوان بخشی از فعالیت های حفاری و زیرزمینی در شرق دریای مدیترانه در نظر گرفته گردد.

دولت وفاق ملی لیبی و ترکیه روز 27 نوامبر (چهارشنبه ششم آذر) دو یادداشت تفاهم در زمینه همکاری امنیتی و مناطق دریایی امضا کردند که با واکنش شدید مصر، قبرس و یونان روبرو شد و متعاقب آن یونان از اخراج سفیر این دولت از اطلاع داد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز تا کنون چند بار بر آمادگی کشورش برای اعزام نظامی به لیبی تاکید نموده و گفته هر زمان دولت طرابلس بخواهد، آنکارا به آنها یاری نظامی می نماید (+). اردوغان همچنین دو روز پیش گفته بود تصمیم دارد هواپیماهای بدون سرنشین بیشتری در دولت خودخوانده قبرس شمالی مستقر کند تا حافظ کشتی های حفاری ترکیه در مدیترانه باشند. (جزئیات بیشتر)

تنش ها در دریای مدیترانه از سال گذشته و به دلیل کوشش های ترکیه، یونان و قبرس جهت عملیات اکتشاف و حفاری گاز در منطقه شدت یافته و این مسئله به پدیدار شدن تنش های قدیمی منجر شده است. اتحادیه اروپا چندی قبل اظهار داشت که طرح ترکیه برای انجام حفاری برای جستجوی نفت و گاز در سواحل قبرس نگرانی بسیار در این منطقه را موجب شده است. اتحادیه اروپا هشدار داده که این اقدام ترکیه موجب افزایش تنش ها میان این دو کشور شده و غیر قابل قبول است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 19 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 718

به "آنکارا: حمایت روسیه، مصر و امارات از حفتر، نقض قطعنامه های سازمان ملل است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنکارا: حمایت روسیه، مصر و امارات از حفتر، نقض قطعنامه های سازمان ملل است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید