آماده باش برای مقابله با آنفلوآنزای پرندگان؛ واکسیناسیون طیور هدف به طور کامل اجرا شده است

به گزارش مجله گرافیک، ماکنعلی گفت: در 7 استان آذربایجان شرقی، قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی و اصفهان 100 درصد واحد هدف را در حوزه آنفلوآنزای پرندگان واکسینه نموده ایم.

آماده باش برای مقابله با آنفلوآنزای پرندگان؛ واکسیناسیون طیور هدف به طور کامل اجرا شده است

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، علی صفر ماکنعلی رئیس سازمان دامپزشکی در رابطه با آنفلوآنزای پرندگان گفت: از 31 شهریور سال 99 تا یک مهرماه 1400 ما کل موج را در 65 نقطه کشور شناسایی، مشخص قطعی، مهار و معدوم کردیم. اما در موج تازه که از اواسط شهریور ماه است تا به امروز هیچ موردی از نشانه بیماری شناسایی نشده است .

او در ادامه گفت: باتوجه به اینکه از اواسط شهریور ماه با مهاجرت پرندگان در اکو سیستم خاص و محلی که گذر زمستانی این پرندگان است با کاهش دما و برودت هوا ممکن است که ویروس طیور و پرندگان وحشی، اهلی و بعد صنعتی مورد حمله قرار دهد، ابلاغیه ای اعلام شد که چند محور دارد.

به گفته این مقام مسئول محور ابتدایی آماده باش کامل برای 19 استان کشور برای شبکه تشخیصی مولکولی پیشرفته است، محور دوم آماده باش واکنش سریع است که 92 تیم دارد تا در صورت هر گونه رخداد احتمالی عملیات انجام دهند و محور سوم هم بحث آماده باش مزارع پرورشی طیور به ویژه مزارع پرورش مرغ تخم گذار است.

او در ادامه اظهار کرد: شناسایی، تایید و تشخیص ،مهار و مختومه انجام شده یعنی اجازه ندادیم این ویروس طیور صنعتی را درگیر کند.

این مقام مسئول در ادامه بیان نمود: در رابطه با بحث پرندگان وحشی تیم های مشترکی با سازمان محیط زیست داریم که رصد و پایش غیر فعال شده است تا در صورت بروز هر گونه مشکل و تلفات غیر طبیعی در منطقه ها آمادگی لازم وجود داشته باشد تا از ورود ویروس به سایر طیور جلوگیری گردد.

ماکنعلی گفت: در رابطه با واکسن طیور ما یک برنامه واکسیناسیون پیشگیرانه هدفمند داریم در 7 استان آذربایجان شرقی، قزوین، البرز، تهران، قم مرکزی و اصفهان 100 درصد واحد هدف را واکسینه نموده ایم. در کل اقدامات پیشگیرانه را برای طیور صنعتی که مهم ترین آن بحث واکسیناسیون است، به طور صد درصدی عملیاتی نموده ایم. بر این اساس تمام منطقه های که احتمال درگیری با ویروس را دارند صد درصد تحت پوشش واکسیناسیون قرار داده ایم.

رئیس سازمان دامپزشکی در سرانجام اظهار کرد: در رابطه با طیور روستایی نیز اعلام شده است که هر گونه تلفات گزارش گردد و به محض گزارش، تیم های ما برای آنالیز و اقدامات لازم اعزام می شوند. در تمام استان ها نیز شماره تلفن خاصی را اعلام نموده ایم تا گزارشات را دریافت کند، اما نزدیک ترین راه مراجعه به اداره دام پزشکی محل است و شماره 1512 برای گزارشات وجود دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 15 آبان 1400 بروزرسانی: 15 آبان 1400 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1952

به "آماده باش برای مقابله با آنفلوآنزای پرندگان؛ واکسیناسیون طیور هدف به طور کامل اجرا شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آماده باش برای مقابله با آنفلوآنزای پرندگان؛ واکسیناسیون طیور هدف به طور کامل اجرا شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید