کسی بور گوراد BX5 دوست ندارد؟

به گزارش مجله گرافیک، به سرنوشت بدی دچار شده. بورگوارد را می گوییم. خودرو دورگه آلمانی-چینی که با سروصدای بسیاری در دوران پسابرجام به کشور وارد شد و حتی خبر از توافق برای تولید برخی محصولاتش در کشور شد ولی امروز در حاشیه بازار روزگار می گذراند. روزگار سیاه بورگوارد البته بی دلیل نیست. این خودرو که به رغم مهندسان و تیم مدیریت اروپایی، تمام پروسه تولیدش را در چین می گذراند، به بازاری وارد شده که خودرو چینی در آن هنوز ارزش و اعتبار بالایی نداشته و حتی کم سابقه است. با این وصف پرداخت بهای 650 میلیونی برای بورگوارد BX5 نباید کار چندان فراگیری باشد آن هم در شرایطی که میتسوبیشی ASX و سانگ یانگ کوراندو با اعتباری بسیار بالاتر تنها 500 تا 550 میلیون تومان قیمت دارند.

کسی بور گوراد BX5 دوست ندارد؟

طبیعتا در این شرایط که طیفی از سدان های کره ای و حتی ژاپنی نو و کارکرده در رده قیمتی 600 میلیون جاخوش کرده اند، حرکت مشتریان به سمت انتخاب بورگوارد BX5 با تردید های بسیاری همراه است. تردیدهایی که حتی در بدو ورود خودرو در سال 1396 به بازار ایران وجود داشت و قیمت 240 میلیونی آن را برنمی تابید. اینجا ما در یک گزارش به بررسی چند و چون انتخاب کراس اوور کوچک گروه خودروسازی فوتون چین می پردازیم!

طراحی و کابین متضاد است

واقعا طرح ظاهری خودرو بد نیست و حتی از سری BX7 پخته تر است. رگه های غنی از فرم پخته محصولات آئودی و ب.ام.و را می توان در این ساخته گمنام یافت. ترکیب دو چراغ تیز و کوچک با جلوپنجره بزرگ و یک سپر تیز و مدرن، از بورگوارد خودرویی موقر و خوش پوش ساخته که در نگاه اول جلب توجه می کند. منتها این مورد با پای گذاشتن در فضای داخلی رنگ می بازد و بورگوارد به مقلد تمام عیار ب.ام.و تبدیل می شود که داشبورد ایکس5 را دزدیده است! البته کابین فرم کلی بدی ندارد ولی از خلاقیت و کیفیت نمای بیرونی برخوردار نیست و این یک نمره منفی برای جناب بورگوارد است که سعی دارد خود را بزرگ تر از آنچه هست به نمایش بگذارد.

ابعاد و گنجایش مناسب است

طول، عرض و ارتفاع این چینی نیمه لوکس به ترتیب 49/4، 87/1 و 67/1 است در حالی که فاصله بین دو محور این خودرو به بیش از 68/2 متر می رسد. وزن کلی این اتومبیل نیز 1585 کیلوگرم بوده در حالی که فضای حجم فضای بار خودرو به حدود 400 لیتر می رسد و خودرو در سه تیپ کلی به خریداران عرضه می شود. در کنار مصرف سوخت ترکیبی 7 تا 8 لیتری، استفاده از رینگ و لاستیک 17 اینچی، سقف پانوراما و سانروف دار، سیستم فرمان برقی، شش کیسه هوا و رادار پارک عقب و جلو از جمله مهم ترین تجهیزات کراس اوور کوچک بورگوارد است.

موتور و فنی در مقایسه با رقبا خوب است

بی ایکس5 که خودرویی کراس اوور و کوچک در رنج نیسان قشقایی است، در ایران مستقیما سهم بازار هیوندای توسان را هدف قرار داده بود. هدفی که هرگز محقق نشد. بی ایکس5 که از یک پیشرانه چهار سیلندر 8/1 لیتری توربو بهره مند است، با داشتن قدرتی معادل 190 اسب بخار و نیز گشتاوری 280 نیوتن متری به یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک وصل بوده و شتابی معادل 9 ثانیه را برای خریداران این خودرو به ارمغان می آورد. عددی که از توسان بهتر است ولی پشت سر اسپورتیج QL در نسخه GT لاین جا می گیرد. از آنجا که بهای این نمونه در ایران بین توسان و اسپورتیج است، فروش پایین بی ایکس5 عجیب نیست. موردی که با توجه به چینی بودن خودرو از قبل قابل پیش بینی بود.

منبع: دیوار
انتشار: 29 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 662

به "کسی بور گوراد BX5 دوست ندارد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "کسی بور گوراد BX5 دوست ندارد؟" امتیاز داده است | 2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کسی بور گوراد BX5 دوست ندارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید