مقرون به صرفه ترین خودرو های دنده اتوماتیک بازار ایران آنالیز شد

به گزارش مجله گرافیک، خودرو های دنده اتوماتیک را می توان با قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان خریداری کرد. در مطلب زیر نگاهی داریم به خودرو هایی که می توان از آنها به اسم گزینه های خرید نام برد.

مقرون به صرفه ترین خودرو های دنده اتوماتیک بازار ایران آنالیز شد

خبرنگاران - تعویض دنده اتوماتیک یکی از امکانات فنی مهم و محبوب در خودرو های امروزی است. این سیستم انواع مختلفی دارد. اما با یک هدف کلی برای آسودگی راننده از فرایند تعویض دنده در موقعیت های مختلف رانندگی عرضه می گردد. امروزه، تقاضا برای خودرو های دنده اتوماتیک آن چنان زیاد است که بسیاری از سازندگان مشهور جهان فراوری جعبه دنده های دستی را متوقف نموده اند.

در ایران برخلاف فرایند کلی در بازار جهانی، عرضه خودرو های دنده دستی با تیراژ بسیار بیشتر از مدل های اتوماتیک ادامه دارد. حتی در نمونه های مقرون به صرفه قیمت چینی که به جعبه دنده CVT مجهز هستند، هزینه ساخت از جعبه دنده دستی ساده مشابه مدل های ایرانی بیشتر است.

فراوری گیربکس دستی هزینه کمتری دارد

علاوه بر این، فناوری ساخت انواع جعبه دنده های اتوماتیک CVT یا چند سرعته برای خودروسازان ایرانی حالتی بسیار ابتدایی و پرخرج دارد. درحالی که مدل دستی با هزینه کمتر از چند دهه قبل فراوری می گردد. بعلاوه، نباید فراموش کنیم که ایران خودرو و سایپا، برنامه جامع و سریع برای پیشرفت فنی و توسعه محصولات با امکانات روز جهان را دنبال نمی نمایند.

مجموع عواملی که ذکر شد، جعبه دنده اتوماتیک را برای خریدار ایرانی به آپشنی لوکس و مناسب خودرو های گران قیمت تبدیل نموده است. حتی معدود فراوریات ایران خودرو و سایپا با جعبه دنده اتوماتیک تیراژ فراوری بسیار اندک و قیمتی نامتعارف درمقایسه با مدل استاندارد دارند. این خودرو های دنده اتوماتیک خریدار را به پرداخت 20 تا 40 درصد پول بیشتر وادار می نمایند. در این مطلب، تعدادی از خودرو های دنده اتوماتیک موجود در ایران را با اولویت قیمت معرفی نموده ایم. این محصولات با مدل صفر کیلومتر در بازار آزاد وجود دارند.

ساینا و کوییک اتوماتیک

باتوجه به مشابهت فنی ساینا و کوییک، تفاوت خاصی بین مدل دنده اتوماتیک این خودروها دیده نمی گردد. در بازار آزاد، کوییک و ساینا اتوماتیک حدود 180 میلیون تومان قیمت دارند و مقرون به صرفه ترین خودرو های ایران هستند که احتیاج به تعویض دنده دستی را برطرف می نمایند.

شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو های دنده اتوماتیک 15 ثانیه است.

وزن خالص کوییک و ساینا مجهز به جعبه دنده CVT حدود 1،100 کیلوگرم است. پیشرانه آن 1.5 لیتر با قدرت 87 اسب بخار، سرعت گیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را به 15 ثانیه می رساند. ساینا دنده اتوماتیک از نظر امکانات داخل کابین، تفاوت خاصی با مدل دنده دستی ندارد. اما کوییک اتوماتیک از آپشن اضافی مثل نمایشگر لمسی برخوردار است.

پژو 206 و 207 اتوماتیک

پژو 207 دنده اتوماتیک از همان گیربکس قدیمی چهار سرعته 206 تیپ 6 استفاده می نماید.

فراوری پژو 206 اتوماتیک به نام تیپ 6 حدود دَه سال پیش آغاز شد. اما تا امروز ادامه پیدا نکرد. نمونه های صفرکیلومتر این محصول کم یاب هستند. اما به علت بهره گیری از پیشرانه 1.6 لیتری برای خودرویی با وزن خالص 1،100 کیلوگرم و میانگین مصرف سوخت 7 تا 8 لیتر در صد کیلومتر، بیش از 200 میلیون تومان قیمت دارند.

پژو 207 اتوماتیک برترین گزینه برای افرادی است که 206 تیپ 6 را تجربه نموده اند. البته بسیاری از کارشناسان عملکرد فنی این خودرو را معادل 206 تیپ 6 نمی دانند. چراکه استهلاک و هزینه نگه داری 207 دنده اتوماتیک بیشتر است. پیشرانه و جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک در این خودروها مشابه است و سرعت گیری صفر تا صد کیلومتربر ساعت را در 12 ثانیه فراهم می کند. در بازار آزاد، 207 دنده اتوماتیک با قیمتی حدود 350 میلیون تومان معامله می گردد.

پژو پارس اتوماتیک

شتاب صفر تا صد این خودرو اتوماتیک 15 ثانیه است.

هزینه خرید پارس اتوماتیک در مقایسه با 207 اتوماتیک کمتر است. اما این خودرو هم به تعداد محدود فراوری شده و نسبتا گران است. پژو پارس اتوماتیک به قیمت 300 تا 330 میلیون تومان در بازار آزاد فروخته می گردد. درحالی که مدل دنده دستی اش با پیشرانه TU5، حدود 250 مییون تومان قیمت دارد.

پژو پارس اتوماتیک با موتور TU5 قدرت 105 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتن متر فراهم می نماید تا این خودرو 1،200 کیلوگرمی برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت، به 15 ثانیه زمان احتیاج داشته باشد. پارس اتوماتیک با جعبه دنده چهار سرعته AL4 فراوری می گردد که از دید رانندگان، عملکردش ضعیف و سرعت تعویض آن کُند است.

ام وی ام 315 اتوماتیک

میانگین مصرف سوخت این خودرو اتوماتیک 7.5 لیتر در صد کیلومتر است.

در سال های اخیر، واردات خودرو های چینی به ایران محدود شده است. با توقف مونتاژ انواع برلیانس به دست سایپا، حالا ام وی ام 315 مدیران خودرو مقرون به صرفه ترین مدل دنده اتوماتیک ساخت چین در بازار کشور محسوب می گردد. هم اکنون، مدیران خودرو این محصول را با قیمت 422 میلیون تومان و موعد تحویل 30 روزه به صورت شرایط نقد و اقساط پیش فروش می کند.

برخلاف محصولات ایران خودرو و سایپا، تفاوت زیادی بین ام وی ام 315 اتوماتیک با مدل دنده دستی وجود دارد. علاوه بر سپر جلو و ظاهر بیرونی متفاوت، داشبورد و طراحی داخلی 315 اتوماتیک هم فراتر از نسخه ساده است. داشبورد این محصول نو به X22 بسیار شبیه است و نمایشگر لمسی 8 اینچ آن امکانات به روزی دارد.

مثل ناوبری ماهواره ای فارسی، رابط بلوتوث، حسگر عقب و دوربین پارک. پیشرانه 315 اتوماتیک مشابه مدل دنده دستی و از نوع 1.5 لیتر تنفس طبیعی با قدرت 107 اسب بخار است. این مدل 12.5 ثانیه بعد از آغاز حرکت به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می رسد و میانگین مصرف سوختش 7.5 لیتر در صد کیلومتر است.

ام وی ام X22 لاکچری اتوماتیک

مدیران خودرو این خودرو دنده اتوماتیک را به قیمت 498 میلیون تومان پیش فروش می نماید

کوچک ترین کراس اور بازار ایران که هنوز روی خط مونتاژ به جای مانده، ام وی ام X22 است. این محصول با نسخه های مختلف مجهز به جعبه دنده دستی هم فراوری شد. اما از سال 1399 به بعد، فقط با مدل اسپرت لاکچری و جعبه دنده اتوماتیک عرضه می گردد. مدیران خودرو این محصول را با قیمت 498 میلیون تومان پیش فروش می نماید.

ام وی ام X22 از پیشرانه 1.5 لیتر با قدرت 105 اسب بخار استفاده می نماید. به همین علت، چندان پرشتاب و قدرتمند نیست. این کراس اور کوچک 15 ثانیه بعد از آغاز حرکت به سرعت صد کیلومتربرساعت می رسد. میانگین مصرف سوخت آن 7 تا 8 لیتر در صد کیلومتر است.

جک S3

جک S3 دنده اتوماتیک شتابی برابر با 14 ثانیه دارد.

کراس اور مقدار کوچک جک با نام S3 در ایران عرضه می گردد. این محصولِ مونتاژ کرمان موتور فقط با جعبه دنده اتوماتیک CVT در بازار ایران حضور دارد و به پیشرانه 1.6 لیتر تنفس طبیعی مجهز است. این خودرو 107 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور فراوری می کند. سرعت گیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت جک S3 تقریبا 14 ثانیه و میانگین مصرف سوختش 7 لیتر در صد کیلومتر است.

مونتاژ جک S3 در سال 1400 محدود شده است. کرمان موتور این خودرو را فروردین 1400 به قیمت 509 میلیون تومان با موعد تحویل 45 روزه پیش فروش کرد. البته نمونه های صفر کیلومتر این خودرو در بازار آزاد حدود 450 میلیون تومان قیمت دارند.

ام وی ام X33 اتوماتیک

فراوری ام وی ام اتوماتیک احتمالاً در ماه های آینده متوقف خواهد شد.

در سال 1400، مدیران خودرو دو مدل X33 مونتاژ می کند. نسخه مقرون به صرفه تر مشابه سال های قبل به جعبه دنده CVT مجهز است. اما مدل نو با جلو پنجره و ظاهر متفاوت، از جعبه دنده اتوماتیک پنج سرعته به همراه سیستم مدیریت تعادل اضطراری و تقسیم ترمز (ESP) بهره می برد. قیمت مصوب مدیران خودرو برای تحویل 30 روزه این خودروها، به ترتیب 564 و 600 میلیون تومان اعلام شده است.

در سال های اخیر، X33 پرفروش ترین خودرو چینی بازار ایران لقب گرفته است. این محصول با سابقه حضور دَه ساله در کشورمان، مشکل خاصی از نظر تأمین لوازم یدکی و خدمات پس از فروش ندارد. پیشرانه دو لیتری تنفس طبیعی با 134 اسب بخار قدرت و جعبه دنده CVT هم احتیاج خانواده را به کراس اور مناسب رانندگی روزانه و سفرهای بین شهری پاسخ می دهد.

سرعت گیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت X33 حدود 13 تا 14 ثانیه و میانگین مصرف سوختش 10 لیتر در صد کیلومتر است. مدل نو X33 با جعبه دنده اتوماتیک پنج سرعته شتاب گیری بهتری از مدل CVT دارد. اما کمی افزایش مصرف سوخت به مالک تحمیل می نماید. احتمالا فراوری نسخه CVT از X33 در ماه های آینده متوقف خواهد شد.

چری آریزو 5 اتوماتیک

شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو اتوماتیک 10ثانیه است.

آریزو 5 یکی از معدود خودروهای سدان چینی موجود در ایران است که ازنظر فنی، کیفیت راضی نماینده ای دارد. این محصول با پیشرانه 1.5 لیتر توربوشارژ، 147 اسب بخار قدرت فراوری می کند. جعبه دنده CVT آریزو 5 را در 10 ثانیه به سرعت صد کیلومتربرساعت می رساند تا یکی از خودروهای چینی پرشتاب ِ بازار ایران باشد. ناگفته نماند میانگین مصرف سوخت این خودرو 8 لیتر در صد کیلومتر است.

قیمت 627 میلیون تومان مهم ترین نکته منفی چری آریزو 5 اتوماتیک است. این موضوع بسیاری از خریداران را به سمت کراس اورهای چینی مثل X33 راهنمایی می نماید که با پیشرانه ضعیف تر، فضا و راحتی بیشتر فراهم می نمایند.

جک S5 اتوماتیک

اولین نمونه های وارداتی جک S5 به پیشرانه تنفس طبیعی و جعبه دنده دستی مجهز بود. اما خیلی زود مدل توربوشارژ با جعبه دنده اتوماتیک به تنها گزینه خریدنی در ایران تبدیل شد. این محصول به علت بهره گیری از قدرت مناسب و شتاب گیری رضایت بخش و ابعاد مشابه کراس اورهای کره ای، فروش زیادی در بازار کشورمان تجربه نموده است.

تا به امروز در امسال کرمان موتور برنامه ای برای پیش فروش این خودرو اتوماتیک اعلام ننموده است.

در ماه های ابتدایی سال 1400، برنامه پیش فروش برای جک S5 انجام نشده است. این محصول احتمالا به زودی با پیشرانه توربوشارژ 1.5 لیتر فراوری خواهد شد و ضمن استفاده از جلوپنجره و ظاهر نو، 174 اسب بخار قدرت و 251 نیوتن متر گشتاور فراوری خواهد نمود.

ازنظر توانایی فنی، تقاوت خاصی بین جک S5 نو و مدل قبلی با موتور دو لیتر وجود ندارد؛ اما مصرف سوخت نسخه 1.5 لیتری کمتری خواهد بود. زمان لازم برای سرعت گیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت جک S5 حدود 12 ثانیه و میانگین مصرف سوخت آن 11 تا 12 لیتر در صد کیلومتر است که با قیمتی حدود 800 میلیون تومان در بازار ایران معامله می گردد.

چری تیگو 7

گران ترین محصول مدیران خودرو در بازار ایران لوکس ترین کراس اور چینی کشورمان محسوب می گردد. شرکت عرضه نماینده چری تیگو 7 را 992 میلیون تومان قیمت گذاری نموده است. این محصول با پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ، 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور فراهم می نماید. سرعت گیری صفر تا صد کیلومتربرساعت تیگو 7 حدود 11 ثانیه و میانگین مصرف سوختش 7 لیتر در صد کیلومتر است.

چری تیگو 7 با قیمت زیاد خود برای بخش زیادی از مشتریان دست نیافتنی است.

علاوه بر ظاهر زیبا و کیفیت نسبتا مناسب ادوات داخل کابین، پیشرانه متناسب با وزن خودرو و جعبه دنده شش سرعته دبل کلاچ، چری تیگو 7 را به کراس اوری با کیفیت در مقایسه با دیگر خودرو های چینی بازار ایران تبدیل نموده است. این محصول البته با قیمتی نسبتا گران برای بخش بزرگی از مردم ایران دست نیافتنی به نظر می رسد. اما ثابت می کند که خودروسازی چین محصولات نزدیک به استاندارد جهانی هم دارد.

در این مطلب به خودروهای دنده اتوماتیک با سابقه و فراوری انبوه موجود در بازار ایران اشاره کردیم که هنوز شرکت های معتبر آن ها را مونتاژ می نمایند . لازم به ذکر است با هدف جلوگیری از زیاده گویی، در مقاله حاضر محصولات نو و تازه وارد، مثل دیگنیتی بهمن خودرو و SWM سیف خودرو و چری آریزو 6 در نظر گرفته نشدند.

منبع: زومیت

منبع: بیت ران
انتشار: 12 مرداد 1400 بروزرسانی: 12 مرداد 1400 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1842

به "مقرون به صرفه ترین خودرو های دنده اتوماتیک بازار ایران آنالیز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقرون به صرفه ترین خودرو های دنده اتوماتیک بازار ایران آنالیز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید