چگونه در هواپیما سرما نخوریم؟

به گزارش مجله گرافیک، راه های جلوگیری از سرما خوردگی در هواپیما

بسیاری از مسافران پس از هر سفر یا تعطیلی، بیمار می شوند. آن ها نمی دانند که مشکل از کجا بوده است: غذا، آب یا نوشیدنی های سرد مانند پینا کولادا و یا این که مانند من، پرواز با هواپیما موجب بیماری آن ها شده است. درست است که نمی توانید پینا کولادا یا بوریتویی (نوعی ساندویچ) که در خیابان خریده اید را از لیست مواد دارای پتانسیل بیماری زا خارج کنید، با این وجود به نظر می رسد که سرما خوردگی مستقیما از درون هواپیما به سراغ شما آمده است. تحقیقات دانشمندان دراین باره دارای نتایج متفاوتی هستند ولی بیشتر آن ها نشان داده اند که خطوط هوایی معمولا حاملان بالقوه سرماخوردگی هستند. وال استریت ژورنال اعلام کرده است که دانشمندان توانسته اند این را کشف کنند میزان بالا رفتن خطر سرماخوردگی در پرواز با هواپیما می تواند تا 20 درصد بالاتر برود. با این وجود سایر تحقیقات انجام شده در ژورنال تحقیقات سلامتی زیستی مشخص کرده است که خطر سرماخوردگی در هواپیما ممکن است تا 100 برابر بیشتر از خطر سرما خوردن در زندگی معمولی روزانه بر روی زمین باشد. با خبرنگاران همراه باشید تا با راه حال های جلوگیری از سرماخوردگی در هواپیما بیشتر آشنا شوید.

چگونه در هواپیما سرما نخوریم؟

ناشران تحقیقات ثانویه نیز مجموعه ای کامل از دلایل احتمالی برای افزایش شانس بیمار شدن پس از پرواز را مورد بررسی قرار داده اند. این لیست شامل انتقال از فاصله نزدیک، هوای مشترک و بسته و همچنین مقصر اصلی درجه یک این ماجرا یعنی رطوبت بسیار پایین کابین هواپیما که در ادامه به آن خواهیم پرداخت نیز می شود.

دلیل سرماخوردگی در هواپیما چیست؟ رطوبت پایین کابین هواپیما

تحقیقات ژورنال تحقیقات سلامتی زیستی به سراغ تعداد زیادی از منابع اجتماعی بالا رفتن خطر انتقال بیماری رفته است ولی در نهایت بیشتر به یک دلیل خاص دست یافته است: رطوبت بسیار پایین کابین که به واسطه رطوبت اندک در ارتفاعات بالا است. (بررسی این تحقیقات فاش ساخته است که هواپیماهایی که به صورت فعالانه هوا را در گردش نگاه می دارند، در مقایسه با هواپیماهایی که فاقد این عملکرد هستند، اندکی کمتر موجب افزایش نرخ خطر انتقال بیماری می شوند.) بیشتر پروازهای تجاری در محدوده ارتفاعی 30 هزار تا 35 هزار پایی (9 هزار و 144 تا 10 هزار 668 متری) از سطح زمین پرواز می کنند که معمولا رطوبت هوا در این ارتفاع به ده درصد یا کمتر از آن کاهش پیدا می کند. سیستم ایمنی طبیعی موجود در مایع مخاطی بینی و گلوی ما خشک شده و از کار می افتد. به این ترتیب محیطی مناسب تر برای شکل گیری جرم ها و بیمار شدن ما ایجاد می شود. این سیستم حفاظتی که سیستم پاک سازی میکوسیلاری نام دارد، نخستین سد دفاعی ما در برابر جرم ها و باکتری های مضر و مخرب است. به عبارت دیگر سرما خوردگی که به بدن شما انتقال پیدا کرده است، در صورت روبرو شدن با رطوبت کافی و عبور از مایع مخاطی موجود در بینی، در گلوی شما متوقف خواهد گشت و به همین دلیل نیز شما بیمار نخواهید شد. حال اگر این سیستم ایمنی را از کار بیندازید، تنها چند روز طول خواهد کشید تا بیمار شوید.

بهترین راه غلبه بر پرواز زدگی

راهکارهایی برای جلوگیری از سرما خوردگی در هواپیما

  • مایعات زیاد مصرف کنید. به نظر می رسد که نوشیدن حجم بالایی از آب نه تنها می تواند اثر کلی کم شدن آب بدن در سفرهای هوایی که منجر به سردرد، دل درد، گرفتگی عضلات، خستگی و … می شود را کاهش بدهد بلکه می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و موجب شود که این ساختار طبیعی پیشگیری در بدن شما به نحو قابل توجهی بهتر عمل کند. مسلما این موضوع در زندگی عادی نیز صادق است؛ مانند هنگامی که ورزش می کنید، وقتی که برای مدت طولانی در معرض نور آفتاب هستید و غیره. بااین وجود در هواپیما بینی و گلوی شما در خط نخست جنگ با هوای به شدت خشک هستند و به همین دلیل نیز این بخش ها، نخستین قسمت هایی هستند که آسیب می بینند.

    جرعه جرعه نوشیدن آب و سایر مایعات در طول پرواز می تواند مؤثرتر از نوشیدن یک چای، حجم بالایی از آب را قبل و یا در حین پرواز تامین کند. این کار موجب می شود تا سیستم حفاظتی شما برای مدت طولانی خشک نماند (البته به یاد داشته باشید که منظور ما در این قسمت تنها آب یا نوشیدنی های مشابه است. نوشیدنی های کافئینی و نوشابه های گازدار به صورت معکوس عمل کرده و اندازه رطوبت بدن شما را کاهش می دهند.)

  • اسپری های مرطوب کننده داخل بینی نیز می توانند در فعال نگاه داشتن این سیستم ایمنی در بینی بسیار موثر باشند. همچنین نوشیدنی های گرم می توانند روشی مناسب برای فعال نگاه داشتن مایع مخاطی داخل بینی باشند. این نوشیدنی ها نخست موجب می شوند که رطوبت بدن حفظ شود و در گام دوم، سیستم ایمنی بدن را روی دور انداخته و در سومین گام نیز به صورت مستقیم، رطوبت را در قالب بخار به بدن می رسانند. توجه داشته باشید که این امر به خودی خود یک درمان نیست بلکه تنها سیستم ایمنی را نیرومند و فعال نگاه می دارد.
  • دستان خود را تمیز نگاه دارید. دستان شما نخستین بخشی از بدنتان هستند که با سرما خوردگی، آنفولانزا و سایر جرم های موجود در هواپیما و یا هر جای دیگری سر وکار دارند. مسیری مستقیم مابین دسته جایگاه ها، دست دادن با دیگران، پشتی جایگاه و انگشتان و چنگال و دهان شما وجود دارد که می تواند چند روز بعد منجر به شکل گیری تب در بدن شما شود. دانشمندان گزارش کرده اند که ویروس هایی که موجب سرما خوردگی و آنفولانزا می شوند می توانند برای ساعت ها بر روی دستگیره های جایگاه، میزهای تاشوی داخل هواپیما و سطوح مشابه با آن ها دوام بیاورند. با تمامی این تفاسیر عمل ساده ای مانند شستن دستان تان با آب گرم و صابون می تواند یک حصار نیرومند در برابر این فرایند انتقال میکرو ارگانیزم های آسیب رسان به بدن باشد. در صورت امکان، دست خود را پیش از مصرف هر وعده غذایی داخل هواپیما و پس از اتمام پرواز بشویید.

    مسلما سالن هواپیما مکانی تنگ است و به همین دلیل نیز خارج شدن از جایگاه برای شستن دستان تان قبل و بعد از هر میان وعده می تواند تقریبا غیر ممکن باشد. دلیل این امر ساده است، مهمانداران در حال فعالیت در راهروی هواپیما هستند، افرادی که در جایگاه کناری شما نشسته اند مشغول خوردن هستند و سینی مقابل آن ها باز است و در این شرایط هیچ کسی دوست ندارد که افراد دیگر بلند شده و در طول سالن در حال حرکت باشد. (حتی در برخی از نقاط بر روی زمین نیز آب ممکن است حامل باکتری های آبزی باشد که این امر با تمامی قوانین غربی سازگاری نیست) در این شرایط، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری پیشنهاد کرده است که از مایع های ویژه دستشویی بدون نیاز به آب الکل دار استفاده کنید.

  • بهداشت دهان و دندان را از قلم نیاندازید. همان طور که تمیز نگاه داشتن دستان شما می تواند جلوی انتقال جرم ها را بگیرد، استفاده از دهان شویه های کشنده جرم ها در طول پرواز لایه حفاظتی دیگری را به بدن شما افزوده و درعین حال نیز گلوی شما را مرطوب نگاه می دارد. فقط دقت داشته باشید که دهان شوی شما از 85 گرم بیشتر وزن نداشته باشد تا بردن آن به هواپیما با قوانین حمل مایعات و مواد ژله ای در تضاد نباشد.
  • ویتامین مصرف کنید. تأثیر سریع ویتامین ها بر بدن هنوز به صورت کامل اثبات نشده است ولی بسیاری از مسافران به این اثر اعتقاد دارند. چارلز وست اور که زمانی نایب رییس بخش مدیریت ناوگان برای یکی از شرکت های بزرگ حمل و نقل بوده است، دو روز پیش از هر سفر خود شروع به مصرف ویتامین می کرده است. او دراین باره می گوید: من نمی دانم که این کار واقعا کمکی می کند یا نه ولی در طول صدها و حتی هزاران پروازی که در آن ها حاضر بودم، به ندرت سرما خوردم. من فقط مولتی ویتامین های استاندارد مصرف می کردم و این داروها هیچ گاه من را ناامید نکردند. موسسه ملی سلامت آمریکا نیز به نوعی موافق این است ولی اشاره کرده است که هیچ داده قطعی که نشان بدهد که سطح بالایی از ویتامین ث می تواند از سرماخوردگی جلوگیری کند وجود ندارد ولی بااین وجود این امر به طور چشمگیری دوره حضور علائم بیماری را کاهش می دهد.
  • از ماسک صورت استفاده کنید. موسسه ملی سلامتی آمریکا اعلام کرده است که جرم های هوازی یکی از دو دلیل اصلی ابتلا به ویروس سرماخوردگی است. برخی از مسافران برای ممانعت از بیمار شدن و یا در شرایطی که بیمار هستند، برای جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران، اقدام به استفاده از ماسک کرده اند. به شخصه نمی توانم بیش از نیم ساعت درحالی که ماسک به صورت زده ام دوام بیاورم ولی با تمامی این تفاسیر این روش می تواند یک تاکتیک پیشگیری موثر به حساب بیاید.
منبع: الی گشت
انتشار: 23 اسفند 1400 بروزرسانی: 23 اسفند 1400 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 2089

به "چگونه در هواپیما سرما نخوریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه در هواپیما سرما نخوریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید