پیشگیری بیماری تصلب شرائین با ورزش و رژیم غذایی

به گزارش مجله گرافیک، با تجمع کلسترول در رگ های خونی،جداره های شریان و رگ ها سفت و سخت می گردد.در این زمان است که کلسترول به صورت تکه تکه درآمده و ممکن است مجرای شریان را ببندد و جریان خون به بخش های مرتبط با آن را قطع کند.این عارضه، تدریجی و فزاینده است و در مرحله پیشرفته، موجب گرفتگی تدریجی و کامل سرخرگ شده و جریان خون را

پیشگیری بیماری تصلب شرائین با ورزش و رژیم غذایی

پیشگیری بیماری تصلب شرائین با ورزش و رژیم غذایی

با تجمع کلسترول در رگ های خونی،جداره های شریان و رگ ها سفت و سخت می گردد.در این زمان است که کلسترول به صورت تکه تکه درآمده و ممکن است مجرای شریان را ببندد و جریان خون به بخش های مرتبط با آن را قطع کند.این عارضه، تدریجی و فزاینده است و در مرحله پیشرفته، موجب گرفتگی تدریجی و کامل سرخرگ شده و جریان خون را متوقف می نماید.یکی از عوامل مؤثر و قابل کنترل در ایجاد تصلب شرائین اندازه فعالیت جسمانی و تغذیه است.

چرا که با انجام فعالیت فیزیکی مناسب همراه با رژیم غذایی نرمال می توان با این بیماری جنگید و یا حتی مانع ایجاد آن شد. با انجام فعالیت های ورزشی چربی موجود در لایه های داخلی رگ های خونی کاهش می یابد.

افزایش فعالیت و تحرک یک عضو، شبکه مویرگی آن عضو را افزایش خواهد داد. مقایسه افراد فعال و غیر فعال نشان می دهد که هر یک از تارهای عضلانی افراد غیر فعال به طور میانه با سه تا چهار مویرگ احاطه شده است، در حالی که در افراد فعال برای هر تار عضلانی پنج تا هفت مویرگ وجود دارد.

دلیل افزایش مویرگ در افراد فعال و ورزشکار این است که عضلات آنها هنگام به کار گیری عضلات با حداکثر درجه قدرت و توان نسبت به زمان استراحت تا صد برابر بیشتر به خون احتیاج دارد.

تأمین خون برای بافت فعال و فشار وارد بر عروق، شبکه مویرگی را افزایش داده از ابتلا به بیماری تصلب شرائین جلوگیری می نماید.

بنابراین، افراد با وزن بالا ملزم هستند تا با رژیم غذایی و انجام فعالیت های ورزشی در کنار هم وزن خود را کاهش دهند. با توجه به مطالبی که درباره این بیماری گفتیم بر ما روشن است که اضافه وزن و چاقی درصد خطر بیماری تصلب شرائین را افزایش داده و در نتیجه، با ورزش کردن منظم و تغذیه درست با این بیماری می توان مقابله کرد.

منبع:ماهنامه دنیای سلامت، شماره ی 50.

منبع: راسخون
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1910

به "پیشگیری بیماری تصلب شرائین با ورزش و رژیم غذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشگیری بیماری تصلب شرائین با ورزش و رژیم غذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید