معرفی کامل رشته مدیریت ورزشی
به گزارش مجله گرافیک، اگر به مربیگری ورزش یا رشته تربیت بدنی علاقمند هستید، فالیت در رشته مدیریت ورزشی نیز برایتان بسیار مجذوب کننده خواهد بود؛ زیرا در عین حال که بسیار گسترده و هیجان انگیز است، پیچیدگی و مزایای خاص خود را نیز دارد.
در حال حاضر ورزش چیزی بیش از یک تفریح است و به یک تجارت بزرگ در مقیاس دنیای تبدیل شده است. از این رو در مجموعه های مختلف برای استخدام کسانی که در مدیریت مشاغل ورزشی مهارت دارند، تقاضای زیادی وجود دارد. اگر شما نیز به این رشته علاقمند هستید با ادامه این مطلب همراه ما باشید.
مدیریت ورزشی چیست؟
در این رشته علمی-تخصصی، کارنمودهای تجاری سازمان های ورزشی و تفریحی مورد توجه قرار گرفته است. متخصصان این حوزه به برنامه ریزی، راهنمایی، سازماندهی یا بودجه بندی در موضوعات مرتبط با ورزش می پردازند.
مدیریت ورزشی با اداره و افزایش کارایی یک شرکت یا یک سازمان ورزشی در ارتباط است. بعلاوه در این رشته مدیریت مالی، مدیریت پرسنل و تجهیزات، فراهم ساختن امکانات مورد توجه است. یک مدیر ورزشی کیفیت خدمات ارائه شده به ورزشکاران و تماشاگران را نیز تضمین می نماید.
اهداف مدیریت ورزشی
این رشته اهداف متعدد و متنوعی دارد. به طور کلی می توان اهداف مدیریت ورزشی را به شکل زیر تقسیم بندی کرد:
-
افزایش عایدی به وسیله فروش بلیط حمایت مالی
-
بهبود تجربه هواداران
-
توسعه عملکرد بازیکنان، مربیان و کارکنان
-
بازاریابی و تبلیغات موثر
-
افزایش بودجه و مدیریت آن
-
توسعه و اجرای برنامه های استراتژیک
-
نظارت بر معیارهای عملکرد برای ارزیابی موفقیت
-
بهبود شناخت برندها و اسپانسرینگ ورزشکاران و تیم ها
-
مشارکت و افزایش آگاهی جامعه
-
مدیریت ریسک
مهارت های لازم برای مدیران ورزشی
به عنوان کسی که در یک نهاد ورزشی تفریحی مشغول به کار می گردد، باید بتوانید به خوبی از ابزارهای مختلف بهره ببرید. در غیر این صورت نمی توانید در راستای توسعه تجاری حوزه کاری خود گام بردارید. در ادامه مهم ترین ویژگی های یک مدیر ورزشی را بیان نموده ایم.
-
تسلط بر اصول و ارزش های اخلاقی و توجه به ایجاد محیط کاری حرفه ای
-
هوش بالای تجاری و موقعیت سنجی
-
درک عمیق نسبت به روابط نهادها، فرهنگها و افراد
-
آگاهی نسبت به همه مشاغل مرتبط با ورزش
-
ارتباط عمومی قوی و ساخت روابط گسترده
-
توانایی برنامه ریزی قوی و اجرای آن
-
تفکر انتقادی و خلاقانه
تحصیل در رشته مدیریت ورزشی
بخش زیادی از دروس تخصصی این رشته به مباحث نظری اختصاص یافته است، اما فرصت های یادگیری تجربی، کارآموزی و فعالیت های عملی نیز در اختیار دانشجویان قرار داده می گردد. به طور کلی گستردگی این رشته به مقدار ای است که علاقه مندان می توانند از دوران کارشناسی تا دکتری به تحصیل در رشته مدیریت ورزشی بپردازند.
تحصیل در مقطع کارشناسی
در مقطع کارشناسی این رشته، مسائل مرتبط با مدیریت بازرگانی، مدیریت برند، برنامه ریزی رویدادها، مدیریت تسهیلات و قوانین ورزشی آموزش داده می گردد.
اغلب فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی در مشاغلی همانند فروش کالاهای ورزشی، تبلیغات ورزشی، مدیریت پارک ها و مجموعه های تفریحی مشغول به کار می شوند.
مقطع کارشناسی ارشد
در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، به آموزش مهارت های مدیریت کسب و کار از دریچه صنعت ورزش و تفریح پرداخته می گردد. دانش آموختگان در حوزه هایی مانند امور مالی، بازاریابی ورزشی، حسابداری و عملیات و برگزاری رویدادهای ورزشی فعالیت می نمایند.
تحصیل در مقطع دکترا
کسانی که مدرک دکتری این رشته را کسب نمایند، به عنوان استاد، محقق، کارشناس توسعه شهری، اقتصاددان ورزشی و مدیران بالا رده در سطح وزارتخانه و سازمان های بین المللی مشغول به کار می شوند.
مشاغل مرتبط با مدیریت ورزشی
بازار کار این رشته بسیار گسترده است. به نحوی که فارغ التحصیلان می توانند به راحتی در مشاغل مرتبط با تحصیل خود مشغول به کار شوند. در ادامه بعضی از مهمترین موارد معرفی شده اند.
وکیل ورزشی
بسیاری از سازمان ها و تیم ها ورزشی، مربیان، اعضای کادر فنی و حتی ورزشکاران برای عقد قراردادهای خود نیاز به وکلای ورزشی حرفه ای دارند. این افراد به خوبی با قوانین مربوط به ورزش، پرداخت دستمزدها، برندینگ و ثبت علائم تجاری آشنا هستند.
خبرنگار ورزشی
در حال حاضر رسانه به بخش جدای ناپذیر ورزش تبدیل شده است. بعضی از کسانی که در رشته مدیریت ورزشی مشغول به کار می شوند، ترجیح می دهند به عنوان روزنامه نگار ورزشی، عکاس، گزارشگر، آنالیزور و فراوری نماینده برنامه های تلویزیونی مشغول به کار شوند. این افراد اغلب عایدی بسیار بالایی دارند و به معروفیت بالایی نیز می رسند.
مدیریت رویداد
مدیریت رویدادهای ورزشی شامل برنامه ریزی، هماهنگی، سازماندهی و راهنمایی رویدادها برای سازمان های ورزشی ملی و بین المللی است. در این حرفه، باید توجه بسیاری به جزئیات داشته باشید و سریع تصمیم بگیرید. مدیران رویداد از کلیدی ترین مسئولان ورزشی دنیا محسوب می شوند.
مدیر نهادهای ورزشی
این افراد با ورزشکاران، مدارس و دانشگاه ها و مربیان ارتباط برقرار می نمایند. تمرکز آنها بر اهداف، بودجه ریزی و عملیات، استخدام کادر مربیگری، حفظ امکانات و ترویج برنامه های ورزشی است.
مدیر تاسیسات ورزشی
مدیران تاسیسات ورزشی محصول نگهداری و توسعه امکانات ورزشی هستند. آن ها بعلاوه ایمنی همه کسانی را که در زمین ورزشی حضور دارند تضمین می نمایند.
بازاریابی ورزشی
مشاوران بازاریابی ورزشی از تاکتیک های فروش و بازاریابی برای ارتقای تیم های ورزشی و سازمان های مربوطه استفاده می نمایند. آنها بعلاوه مسئولیت معرفی ورزشکاران را بر عهده دارند.
چالش های مدیریت ورزشی
متخصصان این رشته با چالش های متعددی دست و پنجه نرم می نمایند. آنها باید مطمئن شوند که ورزشکاران و تیم ها عملکرد خوبی دارند. بعلاوه باید روابط عمومی و رسانه ها را مدیریت نمایند. مهمترین چالش های پیش روی این افراد عبارت است از:
-
توسعه و حفظ بودجه موثر
-
جذب استخدام و حفظ بازیکنان و مربیان
-
پاسخ به درخواست های هواداران
-
مدیریت سلامت و ایمنی بازیکن
-
مدیریت جنبه تجاری ورزش
-
اطمینان از رعایت قوانین و مقررات
-
مدیریت رسانه ها
-
مذاکره و اجرای قراردادها
-
ایجاد و حفظ موفقیت بلند مدت سازمانی
جمع بندی
مدیریت ورزشی، تجارت و ورزش را با هم ترکیب می نمایند. مدیران ورزشی می توانند برای کارفرمایان مختلفی از جمله تیم های حرفه ای، مجموعه های تفریحی و شرکت های بازاریابی کار نمایند. این افراد بعلاوه رویدادهای مختلف ورزشی را برگزار نموده و رابط بین بازیکنان مربیان و رسانه ها هستند.
برای اینکه در این رشته یک متخصص حرفه ای باشید، باید تفکر تحلیلی مهارت های ارتباطی و هوش تجاری داشته باشید. بعلاوه قبل از تحصیل در این رشته، ضروری است نسبت به موضوعات مرتبط با آن آگاهی داشته باشید. برای خرید کتاب های علوم ورزشی و تربیت بدنی می توانید به کتاب نوین مراجعه کنید.
منبع: همشهری آنلاین