معروف ترین بناهای تاریخی هند کدامند؟

به گزارش مجله گرافیک، کشور هند بیش از 5000 سال قدمت دارد و در دوران های مختلف پادشاهان و حکومت های مختلفی بر آن فرمانروایی نموده اند. هر سلسله ای ترکیبی از سبک معماری منحصر به فرد خود را برجای گذاشته است و امروز می توان میراث باشکوه گذشتگان را تماشا کرد. در این مطلب با خبرنگاران همراه شوید تا 10 مورد از باشکوه ترین و معروف ترین بناهای تاریخی هند را به شما معرفی کنیم. این ساختمان های قدیمی آنقدر باشکوهند که مهم ترینشان (تاج محل) در میان عجایب هفتگانه جدید دنیا جای گرفته است.

معروف ترین بناهای تاریخی هند کدامند؟

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

تاج محل، مشهورترین بنای تاریخی هند در آگرا

حتما تا به حال نام تاج محل را شنیده اید، بنایی های شهرتش از مرزهای هند فراتر رفته و در سراسر دنیا شناخته شده است. این جا مجموعه ای باغ های زیبا، مسجد و سه دروازه ورودی است. سنگ مرمر بکار رفته در سازه بسیار تماشایی است و جزییاتی که معمار برای آن در نظر گرفته جلوه اش را دو چندان ساخته است.

تاج محل به دستور شاه دنیا (پنجمین امپراطور گورکانی) بیاد همسر ایرانیش ارجمند بانو بیگم (ممتاز محل) سال 1647 میلادی ساخته شد. 20٬000 هنرمند در ساخت آن همکاری کردند که معمارش احمد لاهوری و برادرش بودند. در آن موقع 32 میلیون روپیه خرج ساخت بنا شد که معادل 827 میلیون دلار آمریکاست. بنای تاریخی که سال 1983 با عنوان جواهر هنر اسلامی در هند و یکی از شاهکارهای تحسین شده میراث دنیای ثبت شد.

اگر قصد بازدید از این بنای تاریخی را دارید 15 نکته ضروری بازدید از تاج محل را بخوانید، تا در این محل شلوغ با مسئله ای روبرو نشوید و بهترین استفاده را از هزینه و زمانتان ببرید.

آدرس: Taj Mahal, Dharmapuri, Forest Colony, Tajganj, Agra, UttarPradesh, India

آرامگاه همایون، اولین باغ ایرانی ساخته شده در هند

آرامگاه همایون که 60 سال قبل از تاج محل ساخته شده، اولین آرامگاه باشگوه ساخته شده در زمان حکومت مغول های است. همایون دومین پادشاه گورکانی هند، عاشق هنر و علم بود. او از ایران به هند رفته بود و همراه خودش هنرمندان زیادی داشت که این آرامگاه را طراحی کردند.

این بار برخلاف تاج محل، همسرش حمیده بانو بیگم مسئولیت ساخت آرامگاه همایون را بر عهده گرفت و 8 سال بعد آن را به انتها رساند. معماران باغ سید محمد بن میرک غیاث الدین و پدرش اهل هرات بودند. پس از ساخت این مورد از بناهای تاریخی هند، معماری این کشور دگرگون گون شد و رنگ و بوی ایرانی به خود گرفت.

آدرس: Humayuns Tomb, Opposite Dargah Nizamuddin, Mathura Road, New Delhi, India

قلعه سرخ، جذاب ترین بنای تاریخی هند در هلی

قلعه سرخ دهلی، یکی دیگر از بناهای تاریخی هند است که توسط شاه دنیا (سازنده تاج محل) احداث شده است. آن قدر پادشاهان و فرانروایان زیادی در آن زندگی نموده اند که سراسر بنا حرف های برای گفتن دارد. گفته می شود که الماس کوه نور (که هم اکنون روی تاج پادشاهی شهبانوی بریتانیا قرار گرفته است) روزگاری بر دیوارهای این قلعه قرار داشت، با گذشت زمان و از دست رفتن ثروت مغول ها کم کم جواهرات نیز از روی دیوارها برداشته شدند.

قلعه سرخ یا لال قلعه، از آن جاهایی است که در طول تاریخ هیچگاه اهمیت خود را از دست نداد و امروزه هم، هر سال جشن روز استقلال هند داخل قلعه برگزار می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشینه و نحوه بازدید از قلعه مطلب قلعه سرخ دهلی را بخوانید.

آدرس: Red Fort, Netaji Subhash Marg, Chandni Chowk, Delhi, India

فاتح پور سیکری، عمارتی با شکوه در آگرا

فاتح پور سیکری یا یا شهر پیروز در زمان امپراطور اکبر (سومین پادشاه از سلسله گورکانیان) در آگرا ساخته شد و 13 سال در آن حکومت کرد. فاتح پور سیکری اولین شهر مغولی است که با برنامه ریزی قبلی احداث شده است. بنابر افسانه های تاریخی امپراطور اکبر پس از ملاقات با صوفی اهل سیکری و دعاهای وی صاحب فرزند پسری شد و به احترام او پایتخت را از آگرا به فاتح پور سیکری منتقل کرد. مجموعه مسجد و دیگر بناهای تاریخی هند که داخل این مجموعه قرار دارند همگی جزو شاهکارهای معماری دنیا هستند و نامشان در فهرست میراث دنیای یونسکو به ثبت رسیده است.

آدرس: Fatehpur Sikri, Uttar Pradesh, India

دروازه هند، بنای یادبودی از تمام جنگ های هندوستان در دهلی نو

معروف ترین بنای یادبود جنگ هند برای بیش از 80،000 سرباز هندی که در جنگ های اول دنیای و سومین جنگ انگلیس و افغانستان جان باختند، احداث شد. دروازه هند که توسط معمار مشهور سر ادوین لوتینز طراحی شده است، به طاق پیروزی پاریس تشبیه شده است. در آن موقع مجسمه جرج پنجم پادشاه انگلیس در زیر سایه بان دروازه قرار داشت، بعد از استقلال هند، آن را به مجسمه ای مرمرین و سیاه رنگ از سرباز گمنام هندی جایگزین کردند و مشعلی فروزان در دستان سرباز گذاشتند. امروز به این مجسمه شعله جاویدان سرباز می گویند.

آدرس: India Gate, Rajpath Marg, New Delhi, India

قطب منار، بلندترین منار آجری دنیا در دهلی نو

در ساخت این مورد از بناهای تاریخی هند آن قدر به جزییات توجه شده که می توان ساعت ها نگاهش کرد و به همین خاطر هم نامش در فهرست میراث دنیای یونسکو به ثبت رسیده است. جالب است بدانید که 2.9 میلیون بازدید نماینده از این سازه دیدن می نمایند. قطب منار در حدود سال 1316 میلادی به عنوان نمادی برای پیروزی مسلمانان بر هند ساخته شد و برای احداثش از آجر، ماسه، مرمر و سنگ سرخ استفاده شده است.

سلطان معزالدین غوری از سلسله غوریان دستور ساخت بنای 72.5 متری را دارد و بعدها دامادش کار را تمام کرد. گفته می شود در ساخت آن از منار جام افغانستان الگو برداری شده است. ابن بطوطه می گوید: مسجد قوه الاسلام و قطب منار دهلی از نخستین عمارت های اسلامی در سرزمین هند می باشند، قبل از آن هیچ عبادت گاه اسلامی در آن دیار وجود نداشت.

آدرس: Qutub Minar, Mehrauli, New Delhi, India

مجموعه تاریخی هامپی، بناهای تاریخی یونسکو در هند

هامپی در روزهای شکوه و جلال خود در اوایل قرن شانزدهم، ثروتمندترین پادشاهی در سراسر هند بود. داستان های رونق آن بسیار همه جا پیچیده بود و مسافران از سراسر دنیا به این شهر سفر می کردند. بناهای تاریخی هامپی بعدها توسط سلاطین قرون وسطایی دهلی ویران شد. اما این سازه ها چنان باشکوه بودند که بعد از تمام تخریب ها و گذشت سال های متمادی هنوز هم نگاه کردن بهشان نفس گیر است.

ساختمان های مختلف مجموعه که شامل مقر فرماندهی، بازار، تپه ها، موزه، جزیره و معابد می شود هرکدام ویژگی ها و زیبایی های خودشان را دارند. این دهکده باستانی در ناحیه کارناتاکا واقع شده است.

آدرس: Hampi, Ballari District, Karnataka, India

شماره تماس: 918322285790+

باسیلیکای بم جیزس، مشهورترین کلیسا در میان بناهای تاریخی هند

باسیلیکای بم جیزس (Basilica of Bom Jesus) یکی از برجسته ترین کلیساهای کاتولیک روم در هند است. ساخت آن در سال 1594 شروع شد و در سال 1605 به انتها رسید. بقایای سنت فرانسیس خاویر که نقش مؤثری در استقرار مسیحیت در هند داشت، در داخل یک تابوت نقره ای داخل باسیلیکا نگهداری می شود. این میراث دنیای یونسکو مدتهاست که به خاطر معماری باروک مورد تحسین واقع شده است.

آدرس: Old Goa Road, Bainguinim, Goa, 403402, India

شماره تماس: 918322285790+

جانتر مانتر، علمی ترین بنای تاریخی هند

جانتار مانتار رصد خانه ای باستانی است که در شهر صورتی هند (جیپور) قرار گرفته است. قدمت آن به 300 سال قبل باز می شود. داخل آن سازه های مختلف نجومی ساخته شده که برای اطلاع از رویدادهای آسمانی مانند کسوف، خسوف، سنجش زمان، ستاره شناسی و … کاربرد داشتند. ممکن است در نگاه اول عجیب به نظر برسند اما در آن زما کار با وسایل را خوب بلد بودند.

جانتر در زبان سانسکریت به معنی وسیله و مانتر نیز به معنی محاسبه است. تمامی وسایل از سنگ مرمر ساخته شده اند. مهاراجه (پادشاه) جی سینگ دوم، پنج رصدخانه در اطراف امپراتوری خود ساخته است و این مورد که در جیپور است، دارای بیشترین تعداد ابزار و همچنین یکی از بزرگ ترین سنگ های طبیعی دنیا است. تماشای این سازه واقعاً تحسین برانگیز است و هر بازدید نماینده ای را شگفت زده می سازد.

آدرس: Jantar Mantar, Gangori Bazaar, J.D.A. Market, Kanwar Nagar, Jaipur, Rajasthan, India

قلعه جیسلمیر، شهر طلایی هندوستان

قلعه جیسلمیر از دیگر بناهای تاریخی هندوستان بوده که نامش در فهرست میراث دنیای یونسکو به ثبت رسیده است. قلعه در شهری با همین نام قرار گرفته است که 575 کیلومتر با جیپور فاصله دارد. در طول تاریخ از سازه بخوبی حفاظت شده و توانسته از سال 1156 میلادی تا به حال راسخ بماند.

شن و سنگ های قلعه مانند خاک شهر زرد هستند و درخشش زیر تلالو خورشید موجب شده نام قلعه طایی را برای آن انتخاب نمایند. در حال حاضر داخل قلعه کافه ها و رستوران های زیادی فعالند و گردشگران زیادی برای بازدید از آن می روند که متاسفانه تهدیدی برای قلعه قدیمی به حساب می آیند. گفته می شود که این قلعه پناهگاه هایی را برای مسافران در امتداد جهت ابریشم فراهم می نموده است و امروز، در حدود 3000 نفر به زندگی خود در درون دیوارها ادامه می دهند.

بیشتر قلعه بناهای تاریخی هند که معرفی کردیم در شهرهای دهلی، آگرا و جیپور قرار دارند و به همین خاطر هم این سه شهر به مثلث طلایی هند تبدیل شده و مقصد اصلی گردشگران خارجی هندوستان هستند. خبرنگاران هم برای رفاه حال مسافران و بخاطر استقبال زیادشان تور هند را برگزار می نمایند و امکان بازدید از این شهرها را برای مسافران فراهم می سازد.

در تور هند بیشتر زمان ها هر سه شهر گشت شهر دارند که شامل بازدید از بیشتر جاذبه های یاد شده می شود. هزینه این گشت های شهری هم روی قیمت تورها حساب شده و باعث کاهش هزینه های سفر شما به هند می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات تور هند به وبسایت خبرنگاران مراجعه کنید یا با شماره تلفن 8540 تماس بگیرید.

  • مشهورترین بنای تاریخی هند کدام است؟

تاج محل مشهورترین سازه تاریخی در هند بوده و آوازه اش در همه دنیا پیچیده است. این بنا آنقدر منحصر به فرد است که به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید دنیا به آن اشاره می شود.

  • اولین باغ ایرانی ساخته شده در هند کدام است؟

باغ همایون که 60 سال از تاج محل قدیمی تر است اولین بنای تاریخی هند با الهام از معماری ایرانی است. پس از آن استفاده از چنین معماری در سراسر هند رواج یافت.

در این مطلب معروف ترین بناهای هند که شامل تاج محل، آرامگاه همایون، قلعه سرخ، فاتح پور سیکری، دروازه هند، قطب منار، مجموعه تاریخی هامپی، باسیلیکای بم جیزس، جانتر مانتر و قلعه جیسلمیر می شد را معرفی کردیم. اگر در سفرتان به هند به شهرهای این سازه ها رفتید حتما از آن ها دیدن کنید. چنانچه تجربه بازدید از معروف ترین بناهای تاریخی هند را دارید آن را با ما و سایر خوانندگان مجله در میان بگذارید.

منبع: الی گشت
انتشار: 25 شهریور 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 329

به "معروف ترین بناهای تاریخی هند کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معروف ترین بناهای تاریخی هند کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید