غار تام لوانگ تایلند، تولد یک مقصد گردشگری تازه از دل یک تراژدی

به گزارش مجله گرافیک، شاید باورش کمی سخت باشد؛ اما بعد از وقوع یک رویداد تلخ در غار تام لوانگ در شمال تایلند، این مکان مبدل به یک مقصد گردشگری پرطرفدار شده است.

غار تام لوانگ تایلند، تولد یک مقصد گردشگری تازه از دل یک تراژدی

با تور تایلند به طبیعتی همچون بهشت سفر کنید

در گوشه و کنار دنیا نقاط دیدنی متعددی وجود دارند که هنوز شانس درخشیدن در دنیای گردشگری را پیدا ننموده و آنگونه که باید و شاید مورد توجه بازدیدکنندگان قرار نگرفتند. شاید پیش بینی این مسئله سخت باشد که چگونه می توان این مکان ها را به مقاصدی وسوسه انگیز و پرطرفدار تبدیل کرد. هرچند گاهی دست سرنوشت به طریقی کاملا غافلگیر کننده اسباب این محبوبیت را فراهم می نماید. نمونه اش غار تام لوانگ (Tham Luang) در شمال تایلند است که به خاطر وقوع یک حادثه غیرمترقبه، دست کم برای مدتی سرتیتر اخبار رسانه های مختلف دنیای بود و از این رهگذر، این روزها شاهد رونق و شکوفایی است.

اما ماجرا از چه قرار بود و چه تراژدی ناگواری این غار را به شهرت رساند؟ غار تام لوانگ در چیانگ ری (Chiang Rai) برای مدتی سرخط اخبار رسانه های مختلف دنیا بود؛ چرا که ماه ژوئن امسال، دوازده عضو تیم فوتبال این کشور به همراه مربی خود قریب به هفده روز به واسطه وقوع سیلابی ناگهانی در داخل تونل های آن به دام افتاده بودند. هرچند اکنون این غار مجددا بازگشایی شده و شاهد ورود گردشگران مشتاقی است که به امید بازدید کردن از آن روانه این ناحیه شده اند؛ بازدیدکنندگانی که همان ابتدا، با گذاشتن شاخه های گل، یاد این واقعه و قهرمانان آن را گرامی داشتند.

این غار در پارک جنگلی تام لوانگ خون نام نانگ نون (Tham Luang-Khun Nam Nang Non) و در پایه تپه های پوشیده از جنگل واقع شده است. در 16 نوامبر امسال مجددا امکان بازدید از غار فراهم شد، هرچند بازدیدکندگان فعلا اجازه ندارند به تنهایی وارد غار شده و از آن دیدن کنندا؛ اما این روزها شاهد رونق کسب و کار مردم محلی این ناحیه هستیم؛ به طوری که بیش از صد مغازه در کنار جاده ای که به سمت ورودی غار کشیده شده، ایجاد شده اند که به فروش انواع سوغاتی، یادگاری، تی شرت و مواد خوارکی مشغول هستند.

شاید این روزها با نگاهی به حال و هوای این غار نتوان آن روزهای تلخ و سراسر دلهره را به خاطر آورد. وقتی که مردم در اقصی نقاط دنیا نگران اعضای کم سن و سال (11 الی 16 ساله) تیم فوتبال گرازهای وحشی (Wild Boars) بودند که به همراه مربی جوان و 25 ساله شان در خلال بازدید و گشت و گذار در تونل های داخلی غار به دام افتاده بودند، فصل باران و بارش های ناگهانی با ایجاد جریان سیلاب، آن ها را داخل غار اسیر نموده و بسیاری از ورودی های غار را مسدود نموده بود. در نهایت بعد از انجام یک عملیات نجات خطرناک توسط تیمی از غواصان زبده نیروی دریایی، اعضای تیم در بستری گلی در چند کیلومتری ورودی غار پیدا شدند. هرچند این عملیات یک قربانی داشت: یکی از غواصان گروه به نام سامان گونن (Saman Gunan)، زندگی خود را در خلال این عملیات از دست داد.

هم اکنون در اینجا شاهد کوشش های برای ایجاد یک موزه یادبود برای این غواص فداکار و نیز گرامیداشت این عملیات متهورانه هستیم. همچنین در نزدیکی جاده ورودی به سمت پارک نیز یک اقامتگاه چادری برپا شده که میزبان بازدیدکنندگان است. مردم محلی این روزها از رونق و شکوفایی اقتصاد محلی خود راضی و خوشحال هستند. اگرچه در گذشته کوشش هایی برای معرفی این مجموعه غار به دنیای گردشگری شده بود؛ اما ظاهرا هیچ کدام نتوانست به اندازه این تراژدی در شهرت و محبوبیت این منطقه پیروز ظاهر گردد.

این روزها بازدیدکنندگان تنها می توانند از ورای حصاری نرده مانند نگاهی به غار داشته باشند؛ اما جستجو در سه غار دیگر این منطقه یعنی غارهای بودا (Buddha)، ناگا (Naga) و شمی (Chamois) آزاد است.

نظر شما در خصوص بازدید از این غار که خاطره روزهایی پرالتهاب را در سینه دارد، چیست؟ نظرات خود را با ما نیز در میان بگذارید.

منبع: کجارو / lonelyplanet
انتشار: 18 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 577

به "غار تام لوانگ تایلند، تولد یک مقصد گردشگری تازه از دل یک تراژدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار تام لوانگ تایلند، تولد یک مقصد گردشگری تازه از دل یک تراژدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید