علت ظهور جوش نوزادان چیست؟

به گزارش مجله گرافیک، جوش نوزاد امری کاملاً طبیعی است که در ماه های اول تولد بر صورت نوزاد نمایان می گردد. این جوش ها بعد از گذشت چندین هفته و یا چندین ماه از بین می فرایند و احتیاج به درمان خاصی ندارند، ولی در صورتی که جوش ها زیادتر شدند و در مدت طولانی از بین نرفتند، باید به پزشک متخصص اطفال مراجعه گردد.

علت ظهور جوش نوزادان چیست؟

هنگامی که نوزاد در معرض هورمون های مادرانه در رحم قرار می گیرد، جوش های صورتی رنگ یا آکنه های نوزادی به او می زند. جوش نوزاد بعد از گذشت چندین هفته و یا چندین ماه از بین می فرایند و احتیاج به درمان خاصی ندارند.

جوش نوزاد چیست؟

بیشتر نوزادان در ماه های اول بعد از تولد مبتلا به جوش می شوند. به این آکنه ها، جوش های عفونی و یا آکنه نئوناتال می گویند و کاملاً طبیعی است که به دلیل فعالیت بیش از اندازه غدد چربی این جوش ها ایجاد شوند.

انواع جوش نوزادان

  1. اگر دقت نموده باشید بر روی نواحی صورت و بینی بعضی از نوزادان دانه های سفید رنگی مشاهده می گردد. به این دانه ها میلیا نیز گفته می گردد که بر اثر انسداد غدد چربی ایجاد می شوند. تقریباً در دو سوم نوزادان این دانه ها مشاهده می گردد. هنگامی که غدد چربی پوست عظیم می گردد این جوش ها سر باز می نمایند و این آکنه های سفید رنگ از بین می فرایند. در بعضی از نوزادان این جوش ها بر روی لثه و یا کام نوزاد مشاهده شده می گردد.
  2. بعد از تولد نوزاد، در روزهای اول و یا دوم لکه های قرمز رنگ و برآمده نظیر جای نیش زدگی بر روی پوست نوزاد مشاهده می گردد. در بعضی موارد نیز این دانه های قرمز روی پوست نوزادان، حاوی مقادیر کمی چرک هستند که به این دانه ها اریتما توکسیوم می گویند. این دانه ها یا خال ها ممکن است در تمامی قسمت های بدن و یا در نواحی خاصی مشاهده شوند. اینکه این دانه ها چرا به وجود می آیند هنوز معین نشده است. این جوش ها، با گذشت چندین روز از بین رفته و کاملاً خوب می شوند.
  3. هنگامی که هوا سرد می گردد، لک و جوش هایی بر روی دست و پای نوزاد ایجاد می گردد. این لک و جوش ها تا شش ماهگی ادامه دارد و فقط با گرم کردن محیط می توانید از بروز این جوش ها جلوگیری کنید.
  4. در حدود 15 درصد از نوزادانی که در آب و هوای گرم زندگی می نمایند، با عرق سوز شدن و یا میلیاریا روبرو می شوند. عرق سوز شدن به دلیل مسدود شدن مجاری عرق ایجاد می گردد. در صورتی که این انسدادها سطحی باشد، عرق زیر پوست جمع می گردد و تاول هایی به رنگ روش با دیواره هایی نازک ایجاد می گردد. اما اگر این انسدادها عمیق تر باشد، باعث ایجاد کورک های قرمز رنگ و جوش ها می گردد. این نوع جوش نوزادی، معمولاً در نواحی پیشانی، گردن و بالا تنه دیده می گردد و با گذشت چندین روز و استفاده از لباس های راحت، از بین خواهند رفت.
  5. در نوزادان سیاه پوست، جوش ها و لکه ها، تیره رنگ است. معمولاً در اثر جوش های چرکی که سرباز نموده، نقاط سیاهی را که از طریق پوست شل احاطه شده است به وجود می آید. این نوع از جوش نوزاد و لک نیز به خودی خود محو می شوند.
  6. در صورتی که جوش، چرک دار و مرکز آن کم رنگ بود، به احتمال زیاد به دلیل حساسیت های غذایی و یا دارویی ناشی از شیر مادر می باشد. بعضی مواقع نیز نیش حشرات باعث بروز این جوش ها می گردد. این نوع از جوش های نوزاد، باعث اذیت و آزار نوزاد می گردد؛ زیرا با خارش همراه است. این جوش اهمیت زیادی ندارد ولی بهتر است نشانه های تنفسی و بلع نوزاد را تحت کنترل داشته باشید. در صورتی که این نوع از جوش ها از بین نرفتند، به پزشک مراجعه نمایید.

چگونه جوش نوزاد را درمان کنیم؟

جوش های نوزاد به مرور زمان خوب و از روی صورت نوزاد کاملاً محو می گردد. این جوش ها احتیاج به مصرف دارو و یا فشردن جوش ندارد؛ اما در صورتی که این جوش ها بعد از گذشت چندین ماه هنوز بر روی صورت نوزاد باقی ماند، باید به پزشک مراجعه نمایید.

گروه مادر و کودک خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 17 بهمن 1399 بروزرسانی: 17 بهمن 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1519

به "علت ظهور جوش نوزادان چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت ظهور جوش نوزادان چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید