نگاهی بلند و بالا به Assassins Creed Shadows؛ جاه طلبی دنیا باز یوبی سافت در ژاپن

به گزارش مجله گرافیک، مجموعه اساسینز کرید (Assassins Creed) یکی از مجموعه های به شدت قدرتمند در دنیای گیمینگ است. شرکت یوبیسافت (Ubisoft) حدود 16 سال است که این مجموعه را عرضه نموده و توانسته هواداران بسیار زیادی برای آن جذب کند. اساسینز کرید در این چند سال اخیر فراز و نشیب بسیار زیادی داشت و حال نوبت به بازی بعدی این مجموعه رسیده است.

نگاهی بلند و بالا به Assassins Creed Shadows؛ جاه طلبی دنیا باز یوبی سافت در ژاپن

در این عمر 16 ساله مجموعه اساسینز کرید، کشورها و دوره های تاریخی مختلفی در آن حضور داشتند. از استانبول قدیمی گرفته تا مصر باستان و یونان در اوایل دوران تمدن، همگی در مجموعه اساسینز کرید حضور داشتند و حال نوبت به ژاپن رسیده است. طبق چیزی که مدیر بخش اجرایی شرکت یوبیسافت گفته، یکی از مواردی که به شدت مورد درخواست هواداران بوده ژاپن در دوران فئودال است. به همین علت شرکت یوبیسافت هم چند سال است روی این پروژه کار می نماید.

در ابتدا نام پروژه نو اساسینز کرید، نام رمز قرمز داشت. حال شرکت سازنده تصمیم گرفته تا آن را به صورت رسمی معرفی کند و نام آن را سایه ها (Shadows) گذاشته است. در بازی اساسینز کرید سایه ها کاربران با یک بازسازی کامل از ژاپن در سال 1579 میلادی روبرو خواهند شد. به این شکل که در این بازی شما شاهد شینوبی ها، سامورایی ها و حتی تاجران پرتغالی هستید. نکته جالب اینجاست که دنیای این بازی شباهت زیادی به سریال شوگان (Shogun) دارد که توجه شما را جلب خواهد نمود.

نکته اصلی در خصوص بازی اساسینز کرید سایه ها این است که بعد از چند سال از عنوان قبلی این مجموعه عرضه شده است. همینطور اینکه سایه ها برای کنسول های نسل نهمی طراحی شده و در نتیجه محدودیت های کنسول های نسل قبلی را نخواهد داشت. حال در این متن ما به صورت جزئی به این بازی خواهیم پرداخت.

اساسینز کرید سایه ها چیست؟

مانند بازی های قبلی اساسینز کرید قبلی، شرکت یوبیسافت بازه زمانی ای را برای بازی خود انتخاب نموده که یک اتفاق تاریخی خاص در آن اتفاق افتاده است. همین موضوع باعث شده تا این بازی فرصت های داستانی و گیم پلی زیادی داشته باشد. در این دوران ژاپن در شرایط بسیار خاصی قرار داشته که Azuchi Momoyama نام دارد. به این شکل که دو قبیله بزرگ در این سرزمین با یکدیگر مشکل داشته و شرایط نابسامانی در کشور حاکم است.

طبق چیزی که گفته شده این دوران آخرین زمانی است که سامورایی ها یک مبارزه بزرگ داشتند و در اصل یک جایگاه خاص در بخش نظامی کشور ژاپن داشتند. همین موضوع باعث شده که این شخصیت ها در بازی اهمیت زیادی داشته باشند و به آن ها توجه ویژه ای بگردد. با توجه به این موضوع شما در نقش یک سامورایی هستید. این یک نکته جالب است به علت اینکه در گذشته شما یک نقش شخصیت واقعی تاریخی را در سری اساسینز کرید نداشتید.

اگر شما تاریخ ژاپن را مطالعه نموده باشید، با یاسوکه (Yasuke) آشنایی دارید. او یک سامورایی آفریقایی بوده که در اصل در موزامبیک به دنیا آمده است. سپس او به ژاپن منتقل شده و چندین سال به عنوان یک سرباز به این کشور خدمت نموده است. این ویژگی و رنگ خاص پوست یاسوکه باعث مجذوب کنندهیت او در تاریخ ژاپن شده است.

یاسوکه نقش بسیار مهمی در تاریخ ژاپن داشته و به همین علت است که در بازی اساسینز کرید به آن توجه شده است. او با حضور در ژاپن نقطه های تاریخی جالبی را به هم متصل نموده که باعث شده یکی از شخصیت های مهم در دنیا و تاریخ ژاپن باشد.

از سایه ها حمله کنید

از دیدگاه یاسوکه سایه ها یک داستان از جنس افتخار، عدالت و تعلق را تعریف می نمایند. نکته جالب اینجاست که در بازی سایه ها یاسوکه تنها شخصیت اصلی نیست. بلکه مانند بازی سال 2015 مجموعه اساسینز کرید یعنی سیندیکت (Syndicate) کاربر با دو شخصیت اصلی با ویژگی های خاص خود روبرو است. در کنار یاسوکه ما شاهد ناوئه (Naoe) هستیم. یک شینوبی با مهارت و سریع که ویژگی های او به یک اساسینز بیشتر شبیه است.

ناوئه یک شخصیت تخیلی است که دختر یک شخصیت تاریخی واقعی یعنی فوجیبایاشی ناگاتو (Fujibayashi Nagato) است. شخصیت ناوئه نسبت به یاسوکه تفاوت زیادی دارد و او توانایی های بسیار خاصی دارد. اول اینکه ناوئه یک مبارز شجاع و حرفه ای است. همینطور اینکه او توانایی استفاده از هیدن بلید (Hidden Blade) را دارد که کاربرد بسیار زیادی در دنیای اساسینز کرید سایه ها خواهد داشت.

نکته اینجاست که مبارزه پنهانی دوباره به مجموعه اساسینز کرید باز گشته و پس از عملکرد نه چندان خوبی که بازی میراژ (Mirage) داشت، شرکت سازنده تصمیم گرفته تا این سیستم را بهتر کند. نکته اینجاست که شخصیت مجموعه اساسینز کرید در هیدن بلید است. در نتیجه حذف کردن آن در عناوین قبلی باعث نارضایتی کاربران شده بود و حال با بازگشت آن افراد زیادی خرسند شدند.

شرکت یوبیسافت تمام کوشش خود را نموده تا سیستم مبارزه را در بازی سایه ها مدرن و به روز کند. به این شکل که از تکنولوژی های مختلف برای نورپردازی در این بازی استفاده شده تا به برترین نحو سایه ها را به کاربر نشان دهد. زمانی که شما وارد سایه شوید به طور کامل نامرئی شده و می توانید از آن در مبارزه به نفع خود بهره ببرید.

در دنیای اساسینز کرید پارکور همواره اهمیت زیادی داشته است. در نتیجه شرکت یوبیسافت کوشش نموده تا این عنصر از بازی را دوباره زنده نموده و به برترین نحو وارد بازی سایه ها بکند. حال ناوئه یک گرپل هوک (Grapple Hook) دارد. او می تواند فواصل زیاد را با این ابزار طی نموده و از طرفی شرکت سازنده تمام کوشش خود را نموده تا گرپل هوک را با بیشتری دقت طراحی کند.

این ویژگی ها باعث شده که ناوئه کرکتری باشد که هواداران قدیمی اساسینز کرید به سمت آن می روند. چونکه تمامی ویژگی های اصلی یک اساسینز واقعی را با خود داشته و گیم پلی آشنایی را به کاربران ارائه می دهد. همینطور اینکه این سبک برای مدت زیادی است که در مجموعه اساسینز کرید نادیده گرفته می گردد و بازگشت آن می تواند بسیار مجذوب کننده باشد.

نقش آفرینی در اساسینز کرید زنده است

دوران نقش آفرینی در اساسینز کرید باعث شد که این مجموعه پیشرفت زیادی در مبارزات داشته باشد. همین موضوع باعث شده که یاسوکه اهمیت زیادی در اساسینز کرید سایه ها پیدا کند. شرکت یوبیسافت تمام کوشش خود را نموده تا محیط را با این دیدگاه سازگار کند و در نتیجه محیط بازی اساسینز کرید نیز قابل تخریب است. از طرفی مبارزات نیز بهبود زیادی نسبت به قبل داشته است.

موتور استفاده شده در بازی اساسینز کرید سایه ها موتور انویل (Anvil) است. این موتور نسبت به قبل ارتقاء پیدا نموده و بهتر شده است. در نتیجه کاربران با یک تجربه مبارزه بسیار دقیق و قوی روبرو هستند. تجربه ای که در هیچ بازی دیگری وجود نخواهد داشت. موتور انویل با دقت زیادی به دنیای بازی توجه می نماید و در نتیجه شما می توانید تغییرات بازی را پس از مبارزات به برترین نحو مشاهده کنید.

جایی که سبک سامورایی بازی سایه ها می درخشد در حالت دوئل است. زمانی که شما با یک مینی باس (Mini Boss) روبرو می شوید، بازی حالت دوئل به خود گرفته و حال شما باید با دقت به مبارزه با دشمن اصلی خود بپردازید. جزئیات در حالت دوئل بسیار زیاد است و از طرفی کاربران باید به دقت حرکات خود را انتخاب نمایند.

آزادی عمل شما در بازی اساسینز کرید زیاد است. به این شکل که شما می توانید به راحتی هرکدام از کرکترهایی که می خواهید را انتخاب نموده و با آن بازی را پیش ببرید. نکته اینجاست که هر کدام از این شخصیت ها تعدادی مأموریت مخصوص به خود را دارد و پس از آن دیگر شما می توانید هر کدام را برای پیشرفت در بازی انتخاب کنید. برای تعویض شخصیت هم شما محدودیتی ندارید ولی باید قبل از وارد شدن به یک مرحله یا مأموریت این کار را انجام دهید تا یک تجربه کامل از بازی سایه ها داشته باشید.

گیم پلی فصلی

بیشتر طراحی بازی سایه ها بر اساس ساخت یک دنیای زنده و پویا است. شما این موضوع را در نورپردازی و قابلیت تخریب دنیای بازی مشاهده خواهید کرد. با این حال یک ویژگی بسیار مهم در این بازی وجود دارد و آن هم فصول هستند. دنیای بازی سایه ها هر 4 فصل سال را طی خواهد نمود و هر فصل ویژگی خاص خود را دارد. به همین علت روند بازی با تغییر روبرو خواهد شد و حتی مسیرهای بازی نیز تغییر خواهند کرد.

نکته اینجاست که این سیستم فصلی باعث می گردد که بازی از همواره واقعی تر شده و از طرفی گیم پلی بازی نیز تنوع زیادی داشته باشد.تغییر گیم پلی بازی به این شکل است که دنیای بازی تغییر می نماید. به این معنا که هنر دنیا سازی بازی در کنار گیم پلی باعث می شوند تا شما یک تجربه بسیار جالب و خاص داشته باشید. برای مثال زمانی که شما در تابستان می توانید خود را پنهان نموده و در یک برکه وارد شوید، در زمستان این برکه یخ زده و کرکتر شما توانایی ورود به آن را ندارد. در بهار گیاهان به حدی رشد می نمایند که شخصیت اصلی می تواند در آن ها پنهان گردد و از طرفی با ورود به زمستان این گیاهان هم از بین می روند. در نتیجه پنهان شدن در فصل زمستان کار دشواری است. نکته جالب اینجاست که تغییر فصل به زمستان دید دشمنان را نیز کمتر خواهد نمود. همینطور اینکه رد پای آن ها در برف باقی می ماند و کاربر می تواند مسیر متفاوتی را انتخاب بکند.

فصل های بازی با پیشرفت در روند آن و داستان بازی سایه ها تغییر می نماید. به علت اینکه شرکت سازنده می خواسته که این بازی به تاریخ نزدیک باشد و وقایع تاریخی در زمان خاصی اتفاق می افتند. نکته اینجاست که در صورت انجام مأموریت جانبی و گشت و گذار در دنیای بازی هیچ محدودیتی وجود نداشته و شما تمامی مراحل را می توانید در شرایط مختلفی انجام دهید.

این سیستم فصلی روی تمام نقشه اثر می گذارد. اندازه کلی نقشه این بازی به اندازه عنوان اوریجینز است ولی از لحاظ تاریخی واقعی تر است. همینطور اینکه قلعه های بازی نسبت به عناوین دیگر بزرگتر بوده و نسبت بهتری دارد. همینطور اینکه شرکت یوبیسافت تمام کوشش خود را نموده تا این بازی از لحاظ تاریخی دقیق باشد و در نتیجه تمامی قلعه های این بازی بر اساس دنیای واقعی در گذشته طراحی شده اند. همینطور اینکه بسیاری از قلعه های بازی به شکل سیاهچاله (Dungeon) در آمده تا کاربران یک تجربه تاریخی خاص داشته باشند.

روند داستانی خاص بازی

شرکت یوبیسافت به اندازه بسیار کمی در خصوص شخصیت های بازی و روند داستانی آن شرح داد. نکته اینجاست که بازی اساسینز کرید سایه ها یک روند خطی داستانی ندارد. بلکه در این بازی شما چندین هدف دارید که باید آن ها را از بین ببرید و مأموریت های بازی شما را در این مسیر راهنمایی می نمایند. اینکه کدام دشمن را در چه زمانی از بین ببرید به طور کامل به شما بستگی دارد. در نتیجه شما یک تجربه خاص خواهید داشت و تجربه دو نفر در این بازی با هم مشابه نخواهد بود.

سازندگان این بازی اعلام کردند که هدف اصلی آن ها ساخت یک دنیای زنده و مجذوب کننده بوده است. از طرفی آزادی عمل کاربر در این بازی اهمیت بسیار زیادی داشته و تمرکز اصلی شرکت هم ارائه این آزادی عمل بوده است. برای مثال شخصیت های منفی بازی همواره در آن حضور دارند. در نتیجه امکان دارد که شما به طور ناگهانی با این افراد روبرو شده و حتی اطلاعی از حضور آن ها نداشته باشید. در نتیجه در بازی سایه ها شما باید آماده هر چیزی باشید.

مانند بازی های قبلی اساسینز کرید، داستان سایه ها نیز بر پایه مأموریت است. با این حال این مأموریت ها نسبت به قبل بهبود داشته و روند داستانی را با نظم بهتری به کاربر ارائه می دهند. همینطور اینکه مأموریت های جانبی به طور واضح در این بازی مشخص شده و کاربران می توانند در صورت احتیاج به آن ها مراجعه نمایند.

یکی از نکات مهم بازی سایه ها تغییری است که در نقاط شناسایی (Synchronisation Points) ایجاد شده است. به این شکل که با مراجعه به این منطقه ها در گذشته شما با مأموریت و موارد مختلفی روبرو می شدید ولی در این بازی نو با سر زدن به آن ها شما تنها نقشه را به صورت گسترده مشاهده نموده و چند منطقه مهم و پنهان به شما نشان داده می گردد. در نتیجه اهمیت کلی آن ها از قبل کمتر شده است.

نکته اصلی اینجاست که با توجه به حرفی که یوبیسافت زده، آزادی عمل کاربر در حمله به دشمنان در بازس سایه ها بسیار زیاد است. در نتیجه شما با یک تجربه نزدیک به مجموعه هیتمن (Hitman) روبرو هستید. به این شکل که یک هدف برای شما مشخص شده و شما به هر روشی که دوست داشته باشید می توانید آن را از بین ببرید. بحث اصلی اینجاست که این تنوع و این روند چیز نوی در اساسینز کرید نیست. در بازی یونیتی هم بعضی مأموریت ها به این شکل بودند و در نتیجه یوبیسافت تجربه خوبی در این زمینه دارد.

با آنالیز بیشتر گیم پلی بازی مشخص شده که این بازی نسبت به قبل پیشرفت زیادی در مبارزه و گیم پلی کلی داشته است. نکته اینجاست که اگر شما یک مبارزه مثل بازی سکیرو (Sekiro) از اساسینز کرید انتظار دارید، اینگونه نخواهد بود. با این حال مبارزات مجذوب کننده و دقیق شده و تنوع خوبی در آن وجود دارد. همینطور اینکه سیستم مبارزه بی سر و صدا در اساسینز کرید پیشرفت بسیار زیادی نموده و کاربران می توانند کارهای مختلفی در این بازی انجام دهند.

به احتمال زیاد در رویداد بعدی یوبیسافت یعنی Ubisoft Forward ما شاهد اطلاعات بیشتری از این بازی خواهیم بود. همینطور اینکه این شرکت میخواهد تا یک گیم پلی کامل از بازی سایه ها را به کاربران در این رویداد نشان داده و در نتیجه قرار است هواداران به طور کامل با روند گیم پلی و تجربه کلی بازی آشنا بشوند. بازی اساسینز کرید سایه ها در تاریخ 25 آبان (15 نوامبر) برای کنسول های نسل نهمی به همراه کامپیوتر عرضه خواهد شد.

منبع: IGN

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 خرداد 1403 بروزرسانی: 6 خرداد 1403 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 2408

به "نگاهی بلند و بالا به Assassins Creed Shadows؛ جاه طلبی دنیا باز یوبی سافت در ژاپن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی بلند و بالا به Assassins Creed Shadows؛ جاه طلبی دنیا باز یوبی سافت در ژاپن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید