شرایط نگهداری نخل ماداگاسکار در خانه

به گزارش مجله گرافیک، نخل ماداگاسکار یکی از مقاومترین گیاهان آپارتمانی است که نگهداری از آن بسیار ساده است و علاوه بر ایجاد محیطی زیبا در فضای خانه، به تصفیه هوای محیط داخلی منزل و تولید اکسیژن کمک میکند. این گیاه بومی مناطق بیابانی ماداگاسکار است و از این رو به نور فراوان نیاز دارد.

شرایط نگهداری نخل ماداگاسکار در خانه

شرایط نگهداری نخل ماداگاسکار

به گزارش خبرنگاران به نقل از ویستا، خاک: مناسبترین خاک برای گیاه نخل ماداگاسکار ترکیب خاکبرگ و ماسه است. دقت داشته باشید که گلدان زهکش مناسب داشته باشد تا آب اضافی به سرعت خارج شود.

آبیاری: نیاز آبی گیاه نخل ماداگاسکار بسیار کم است و به به خشکی مقاومت خوبی دارد. برای ابیاری گیاه ضروری است هر 7 تا 10 روز گیاه آبیاری شود و در فاصله بین دو آبیاری خاک گلدان کاملا خشک شود. همچنین توجه داشته باشد در فصل زمستان به دلیل به خواب رفتن گیاه، میزان آبیاری کمتر شده و تنها در حدی به آن بدهید که از خشکی کامل آن جلوگیری شود.

نور: نخل ماداگاسکار نیاز به نور زیاد دار. بهترین مکان برای نگهداری این گل در آفتاب مستقیم جلوی پنجره جنوبی اتاق پذیرایی یا اتاق خواب میباشد .

دما: این گیاه، دمای کمتر از 10 درجه سانتی گراد را تحمل نمیکند. بهترین دما در درجه حرارت بین 30 تا 50 در جه سانتی گراد میباشد .

کوددهی: نیاز کودی نخل ماداگاسکار پایین است. میزان کوددهی مورد نیاز گیاه در فصل رشد (بهار و تابستان) هر دو هفته یکبار کافی است. در فصل زمستان گیاه نیاز به تغذیه کودی ندارد. همچنین میتوانید، در فصل رشد، مقداری کود ورمی کومپوست روی سطح خاک بریزید تا به تدریج عناصر غذایی مورد نیاز گیاه آزاد شوند .

آفات و بیماریها: به طور کلی نخل ماداگاسکار نسبت به بسیاری از آفت ها مقاوم است. آفت رایج این گیاه شپشک آردآلود و کنه است که برای دفع آنها میتوانید از سم کونفیدور و آبامکتین استفاده کنید .

تعویض گلدان:ضروری است هر دو یا سه سال یکبار گلدان گیاه را با یک سایز بزرگتر تعویض کنید. ریشه های بیرون زده از زیر گلدان هم نشانه خوبی برای تعیین زمان نیاز به تعویض گلدان است .

ذکر این نکته در مورد نگهداری نخل ماداگاسکار ضروری است که این گیاه در فصل خواب یعنی نیمه دوم سال به دور رکود (خواب زمستانی) وارد شده و برگهای خود را از دست میدهد. بنابراین ضروری است در این مدت میزان آبیاری را نصف و کودهی رو متوقف کنید و دوباره با شروع بهار و افزایش نور و دما برگ ها سبز میشوند و گیاه دوباره شروع به رشد میکند.

گیاه شناسی نخل ماداگاسکار

نخل ماداگاسکار از گیاهان بومی جزایر ماداگاسکار واقع در آفریقای شرقی است. این درخت به دلیل شباهت زیادی که به درخت نخل دارد به این نام، نامگزاری شده است و از خانواده Apocynaceae یا همان خرزهرهمیباشد . نخل ماداگاسکار دارای تنه بلند، رنگ خاکستری مایل به نقره ای، برگهای باریک و بلند در انتهای بالایی تنه و تیغ های تیز در تنه است . در طبیعت این گیاه در فصولی از سال دارای گلهای سفید معطری در بالای گیاه میباشد ولی در داخل خانه و محیط آپارتمان به ندرت گل میدهد .

این گیاه در فصل رکودش برگ های خودش رو از دست میدهد و به هنگام فصل رشد دوباره از نوع شروع به برگ دهی میکند .

نحوه تکثیر نخل ماداگاسکار

ازدیاد نخل ماداگاسکار از طریق کاشت بذر و یا جدا کردن پاجوشها از گیاه مادری است.

تکثیر از طریق بذر: برای تکثیر نخل ماداگاسکار، از طریق بذر ابتدا بذرها را 24 ساعت قبل بخیسانید . توجه داشته باشید، این گیاه خیلی زود قوه نامیه خود را از دست می دهد، از این رو از بذر ها تازه که بعد از خشک شدن و ترکیدن میوه ها در زمان حدودا اواخر تابستان و اوایل پائیز تهیه شده اند استفاده کنید .

تکثیر از طریق پا جوش: پاجوشهای ظاهر شده بر روی گیاه را جدا کنید و در دمای 20 درجه و در محل خنک و سایه قرار دهید تا شیره داخلش خشک شده و به اصطلاح کالوس دهد و بعد در خاک سبک و حاصلخیز بکارید. خاک را همیشه مرطوب نگهدارید و برای حفظ رطوبت روی گلدان را، با پلاستیک شفاف بپوشانید. زمان که گیاه ریشهدار شد پلاستیک را برداشته و به گلدان اصلی انتقال دهید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 2 آذر 1399 بروزرسانی: 2 آذر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1372

به "شرایط نگهداری نخل ماداگاسکار در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط نگهداری نخل ماداگاسکار در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید