سازمان ملل: روسیه فورا و بدون قید و شرط از کریمه اوکراین خارج گردد

به گزارش مجله گرافیک، مجمع عمومی سازمان ملل متحد امروز سه شنبه 18 آذر (8 دسامبر) با تصویب قطعنامه ای از روسیه خواست تا به طور کامل، در اسرع وقت و بدون قید و شرط از شبه جزیره کریمه اوکراین خارج گردد.

سازمان ملل: روسیه فورا و بدون قید و شرط از کریمه اوکراین خارج گردد

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، به نقل از یورونیوز، این قطعنامه که در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید از روسیه می خواهد تا به اشغال موقت این بخش از اوکراین که سال 2014 آن را ضمیمه خاک خود کرد، خاتمه دهد.

سازمان متحد در بیانیه ای که در راستای تصویب این قطعنامه غیر الزام آور منتشر کرد، آورده است: از فدراسیون روسیه به عنوان قدرت اشغالگر خواسته می گردد تا فورا، به طور کامل و بدون شرط نیروهای نظامی خود را از کریمه خارج کند و به اشغال موقت این بخش از خاک اوکراین خاتمه دهد.

به رغم آنکه این قطعنامه فاقد وجهه الزام آور است اما به سبب آنکه از سوی دست کم 40 کشور از جمله ایالات متحده آمریکا، فرانسه، آلمان، بریتانیا، کانادا، استرالیا، کشورهای بالتیک و ترکیه پیشنهاد شده، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در این قطعنامه همچنین روسیه به انتقال تجهیزات و سامانه های نظامی پیشرفته به خصوص استقرار جنگنده هایی با قابلیت حمل موشک و بمب هسته ای در خاک اوکراین متهم و این اقدام به عنوان عاملی برای تشدید بی ثباتی در شبه جزیره کریمه محکوم شده است.

سفیر اوکراین در سازمان ملل متحد ضمن ارائه بیانیه تدوین شده در این خصوص تاکید نمود که روسیه با اشغال کریمه حقوق و قوانین بین المللی را نقض نموده و صلح و امنیت را فراتر از منطقه دریای سیاه با تهدید و خطر روبرو نموده است.

این در حالی است که نماینده روسیه در سازمان ملل با سیاسی قلمداد کردن این قطعنامه یادآور شد که مردم کریمه پیش تر با همه پرسی در باره آینده خود تصمیم گیری نموده اند.

تنش میان کی یف و مسکو پس از اشغال شبه جزیره کریمه در سال 2014 و سپس ضمیمه آن به خاک روسیه بالا گرفت.

پس از الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه بخش های بزرگی از استان های لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین نیز تحت کنترل جدایی طلبان تحت حمایت مسکو درآمدند.

کی یف همیشه اعلام نموده که هرگز تن به اشغال کریمه و دونباس نخواهد داد و به کوشش برای بازگردان مناطق تحت اشغال در شرق اوکراین ادامه خواهد داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 دی 1399 بروزرسانی: 13 دی 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1459

به "سازمان ملل: روسیه فورا و بدون قید و شرط از کریمه اوکراین خارج گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان ملل: روسیه فورا و بدون قید و شرط از کریمه اوکراین خارج گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید