رودخانه ای عجیب در تایلند که گوی های آتشین شلیک می نماید!

به گزارش مجله گرافیک، هنوز هم پدیده های زیادی در دنیا هستی وجود دارند که دانشمندان را متحیر می نمایند. در ادامه با یکی از این پدیده های عجیب آشنا خواهید شد که دانشمندان نتوانسته اند دلیل آن را کشف نمایند.

رودخانه ای عجیب در تایلند که گوی های آتشین شلیک می نماید!

70 تا 100 کیلومتر پایین تر از وین تیان، مرکز کشور لائوس، اتفاقات عجیب و غریبی رخ می دهد. شب ها از رودخانه گل آلود مکونگ (Mekong) گوی های درخشانی بیرون می آید، به سمت آسمان می رود و بدون هیچ صدایی ناپدید می گردد. این گوی های آتشین مرموز معمولاً کوچک هستند؛ اما گاهی اوقات به میزان یک توپ بسکتبال نیز می رسند.

این گوی های آتشین در 250 کیلومتر از رودخانه مکونگ دیده شده است. بعلاوه گزارش شده است که این گوی ها در رودخانه های کوچک تر، دریاچه ها و برکه های این منطقه نیز مشاهده شده اند.

مستندات دقیقی از پدیده گوی های آتشین ناگا (Naga) وجود ندارد. بعضی می گویند معبد وات لوآنگ (Wat Luang) دست نوشته هایی قدیمی دارد که به این پدیده اشاره نموده است. بعلاوه در دهه 1960 گزارش هایی به وسیله بعضی سربازان انگلیسی در این مورد نوشته شده؛ اما به مدرک ملموسی اشاره نشده است. بسیاری از مردم بومی ادعا می نمایند که خودشان، پدر و مادرشان و پدربزرگ و مادربزرگشان در طول دوران زندگی خود همواره این نور ها را دیده اند.

اگرچه مردم در روز های خاصی از ماه اکتبر ظهور این پدیده را جشن می گیرند؛ اما در واقع این رویداد غیرقابل پیش بینی است. چندین بار رخ داده که مردم برای تماشای این پدیده به محل موردنظر رفته اند؛ اما هیچ اتفاقی نیفتاده و گوی های آتشین در شب دیگری پدیدار شده اند.

افراد زیادی سخت کوشش نموده اند تا این گوی های نورانی را ببینند؛ اما پیروز نشده اند؛ در صورتی که بسیاری دیگر در اولین سفر خود به این منطقه توانسته اند شاهد بروز این پدیده باشند. به عنوان مثال در سال 2001، حدود 3 هزار گوی آتشین مشاهده شد؛ اما در جشن سال 2004 هیچ اتفاقی نیفتاد و در سال 2008، این گوی های آتشین به وفور دیده شدند.

شرح علمی این پدیده:

این گوی های نورانی به وسیله هزاران نفر دیده شده و عکس های بسیاری نیز از آن ها ثبت شده است. در نتیجه پدیده ای خیالی یا افسانه نیست. به همین علت دانشمندان در پی شرح علمی این پدیده جالب رفتند.

طبق بعضی گزارش های علمی، یک سری حباب گاز در زیر آب وجود دارند که به سمت بالا حرکت می نمایند و زمانی که به سطح آب می رسند، می سوزند و مانند یک حباب نارنجی درخشان بالا می فرایند.

پیش از این بعضی دانشمندان علت این پدیده را فسفین یا متان می دانستند؛ اما این نظریه به علت وجود حقایق زیر رد شد:

  1. فسفین گاز سبک وزنی نیست و از هوا نیز سنگین تر است، در نتیجه نمی تواند با سرعت بالا برود.
  2. زمانی که فسفین می سوزد، یک ابر سفید، متراکم و سمی فراوری می نماید که خوشبختانه هیچ یک از این اثرات در رود مکونگ مشاهده نشده است.

بعضی معتقدند این گازهای آتشین در اثر ماه کامل از مواد ته نشین شده در رودخانه بیرون کشیده می شوند و بعضی از محققان حتی نظریه های پیچیده ای ارائه نموده اند، از جمله ترکیب گاز های رسوبات همراه با تأثیر ماه، اشعه ماورا بنفش، خورشید و غیره. با این حال، همه این ها در نهایت بیش از حد سخت و تقریباً بعید به نظر می رسند.

تا به امروز دانشمندان هیچ نظریه قطعی راجع به این پدیده غیرمعمول در رودخانه مکونگ ارائه نداده اند.

بعضی نیز فکر می نمایند کل این پدیده ساختگی است و صرفاً جهت درآمدزایی است. علاوه بر این طبق گفته بعضی افراد بومی، این گوی ها در گذشته کوچک تر و سفیدرنگ بودند و تنها چند متر از سطح آب فاصله می گرفتند. حالا با افزایش محبوبیت این پدیده، گوی ها به نوعی تکامل یافته اند، میزان بزرگ تری دارند، ارتفاع بیشتری را بالا می فرایند، سریع و نارنجی رنگ هستند.

با این حال، افراد بومی نظریه ساختگی و نمایشی بودن این گوی ها را رد می نمایند؛ زیرا گوی های آتشین اغلب در مکان های دورافتاده ای مشاهده می شوند که تماشاگری در آن مکان ها وجود ندارد.

منبع: فوت و فن
انتشار: 19 مرداد 1401 بروزرسانی: 19 مرداد 1401 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 2216

به "رودخانه ای عجیب در تایلند که گوی های آتشین شلیک می نماید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رودخانه ای عجیب در تایلند که گوی های آتشین شلیک می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید