دولتی ها ماشین آلات داخلی نمی خرند، در فراوری ماشین آلات سنگین کمبود داریم

به گزارش مجله گرافیک، خالقی گفت: دولتی ها واردات را ترجیح می دهند. شرکت های خارجی برای هر معامله کمیسیونی در نظر می گیرند که می تواند رقم چشمگیری باشد.

دولتی ها ماشین آلات داخلی نمی خرند، در فراوری ماشین آلات سنگین کمبود داریم

آرمان خالقی قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت وگو با خبرنگار ، درباره تامین ماشین آلات معدنی و راهسازی برای کشور اظهار کرد: در حال حاضر کشور احتیاج چشمگیری به تامین ماشین آلات راهسازی و معدنی دارد و بسیاری از تجهیزات موجود در کشور فرسوده و مستهلک شده اند. استفاده از تجهیزات فرسوده برای معدن کاران ریسک بزرگی محسوب می گردد.

او ادامه داد: خرابی هر یک از این ماشین آلات علاوه بر هزینه زیاد تعمیر، می تواند هزینه زیادی را به دلیل ایجاد توقف در فرایند فراوری به واحد معدنی تحمیل کند. با توجه به بار هزینه سنگین اشاره شده در حوزه استفاده از ماشین آلات و تجهیزات فرسوده به هیچ اسم به نفع واحد های معدنی نیست و ممکن است فشار و مسائل زیادی را به همراه داشته باشد.

خالقی ادامه داد: در حوزه ماشین آلات سنگین فراوریات داخل احتیاج کشور را تامین ننموده و احتیاج به واردات داریم، اما باید به جایگاهی دست پیدا کنیم که نتنها احتیاجی به واردات ماشین آلات سنگین نداشته باشیم، که فراوریات داخل ما به حد مطلوبی رسیده باشد و با قیمت مناسب و کیفیت مطلوب در اختیار فعالان این حوزه قرار بگیرد.

قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: تا به امروز بخش خصوصی تا حد زیادی از فراوری نمایندگان ماشین آلات صنعتی حمایت نموده است، اما متاسفانه دولت هیچ حمایتی از این فراوری نمایندگان نمی کند و دولتی ها واردات را به خرید از فراوریات داخل ترجیح می دهند. بار ها شاهد بودیم که حتی به قصد تقاضای خرید را در تعدادی اعلام می نمایند که از توان فراوری داخل خارج باشد و قانونا اجازه واردات به آن ها داده می گردد.

او درباره دلیل تمایل این بخش ها به واردات بیان نمود: عوامل مختلفی باعث می گردد که واردات را به خرید از فراوریات داخلی ترجیح دهند. شرکت های خارجی برای هر معامله کمیسیونی در نظر می گیرند که با توجه به تعداد بالای خرید این درصد کمیسیون می تواند رقم چشمگیری باشد.

خالقی توضیح داد: راه حل حل این مشکل این است که شرکت های دولتی ملزم به خرید از شرکت های داخلی شوند و نه تنها هپکو، که سایر شرکت های فراوری نماینده ماشین آلات سنگین را هم حمایت نمایند. باید در حد توان فراوری داخل از شرکت های داخلی خریداری گردد و مازاد احتیاج را به وسیله واردات تامین کنیم. باید حمایت ها از صنایع داخلی ادامه پیدا کند تا به فراوری محصولی با کیفیت و قابل رقابت با نمونه های خارجی دست پیدا کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 12 شهریور 1400 بروزرسانی: 12 شهریور 1400 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1881

به "دولتی ها ماشین آلات داخلی نمی خرند، در فراوری ماشین آلات سنگین کمبود داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولتی ها ماشین آلات داخلی نمی خرند، در فراوری ماشین آلات سنگین کمبود داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید