علت از دست دادن اشتها در بچه ها چیست؟

به گزارش مجله گرافیک، راه چاره از دست دادن اشتها در بچه ها با توجه به شرایط مختلف فرق دارد. در ادامه با این راه چاره ها آشنا خواهیم شد.

علت از دست دادن اشتها در بچه ها چیست؟
اگر کودک مشکل جسمی خاصی نداشته باشد و هیچ مساله خانوادگی ناخوشایندی هم بر رفتار او تاثیر نگذاشته باشد، بیشتر مسائل مربوط به تغذیه او با ایجاد تغییراتی در رویه غذا خوردنش، رفع خواهند شد. این مسائل اشکال و ابعاد گوناگونی دارند. شاید به نظرتان بیاید که کودک در طول روز هیچ چیزی نمی خورد یا فقط غذا های نامناسب می خورد. شاید در اوقات نامناسبی، مانند نیمه شب، غذا می خواهد، یا اینکه هیچ وقت برای خوردن غذا سر جایش نمی نشیند و مدام در حال حرکت است.

علت از دست دادن اشتها در بچه ها چیست؟ آیا فکر می کنید که بچه ها با این رفتار می خواهند اختیار شما را به کلی در دست خود بگیرند؟ این شرایط خیلی زود شما را نا امید می نماید. آگاهی از نحوه رفتار کودک در هنگام مواجهه با غذا و نحوه برخورد با مشکل پیش آمده، به شما یاری می نماید تا به راحتی بر آن غلبه کنید.

شرایط های مختلف از دست دادن اشتها در بچه ها

1. اگر کودک خیلی کم غذا می خورد یا فقط به غذایش ناخنک می زند1. هیچ وقت به او فشار نیاورید که غذا بخورد. بعد از نیم ساعت، غذا را از دسترس او دور کنید. در آینده متوجه خواهید شد که وقتی کودک ظرف غذایش را روی زمین واژگون می نماید یا زمانی که می خواهید حتی یک قاشق اضافی به او غذا بدهید، سرش را بر می گرداند یا غذای درون دهانش را قورت نمی دهد، به احتمال زیاد به میزان کافی غذا خورده و سیر شده است.

2. توجه داشته باشید که کودک بیش از حد خسته نباشد. کودک خواب آلود و خسته به ندرت اشتها دارد.

3. وقتی کودک بیش تر از گذشته غذا می خورد، او را خیلی تشویق کنید. سعی کنید شگرد های خاص غذا نخوردن کودک را نادیده بگیرید.

4. وقتی اعضای خانواده غذا می خورند، کودک را به جمع آن ها بیاورید. بگذارید به غذای شما ناخنک بزند و شما را در حال غذا خوردن ببیند. از کوچولو های دیگری که اشتهای بسیار خوبی دارند هم دعوت کنید تا با کودکتان هم غذا شوند. غذا خوردن پدر بزرگ، مادر بزرگ و دوستان چنان توجه کودک را به خود جلب می نماید که ممکن است بدون تاکید و تشویق کسی، خود به خود غذا بخورند.

2. اگر کودک فقط شیرینی، تنقلات، خوراکی های تفننی و غذاهای نامناسب می خورد1. اگر کودک تمام وقت مشغول خوردن تنقلات باشد، در وعده های اصلی غذا، اشتهایی برای خوردن ندارد.

2. برای آغاز، میزان خیلی کمی از غذا را به او بدهید. برای مثال با دو عذذ لوبیا، یک چهارم یک سیب زمینی پخته و کمی پنیر رنده شده آغاز کنید.

3. غذا خوردن را به برنامه ای تفریحی تبدیل کنید. اجازه دهید که کودک بشقاب و کاسه خاصی را در فروشگاه انتخاب کند و قبل از هر وعده غذا، آن کاسه و بشقاب را در اختیارش بگذارید.

4. آیا قبل از حل کردن مسائل تغذیه کودک، مسائل دیگری وجود ندارد که باید حل گردد؟ مطالعه مقاله بی اشتهایی عصبی؛ تعریف، علائم و درمان در این زمینه، توصیه می گردد.

5. به مادر بزرگ و خانم همه چیز دان محل بگویید که لطف کند و دیگر شکلات و آب نبات به کودکتان ندهد. چون این خوراکی ها سبب بروز مسائلی در غذا خوردن کودک می گردد. کافی است که فقط مدتی از این کار خودداری کند.

6. شاید به نظرتان بیاید که کودک هیچ چیز نمی خورد. اما اگر همه تنقلات روزانه او را به حساب آورید، می بینید که مواد مغذی اندکی به کودک می رسد، در حالی که او هر روز کالری بسیار زیادی دریافت می نماید.

3. آیا کودک در جایش آرام نمی گیرد؟1. موقع غذا خوردن اجازه ندهید که کودک به این سو و آن سو بدود تا موضوع به صورت یک رفتار اجتماعی درآید. همراه با او غذا بخورید.

2. کودک را به خاطر رفتار خوبش خیلی تشویق کنید.

3. آیا رفتار بدی دارد؟ در این صورت، تا جایی که امکان دارد، رفتار او را نادیده بگیرید.

4. آماده باشید. اگر کودک گرسنه گردد و برای غذا خوردن انتظار بکشد، اشتهایش را از دست می دهد و تا مدت طولانی سرجایش آرام نمی گیرد.

5. تلویزیون روشن است؟ تماشای تلویزیون در هنگام غذا خوردن حواس کودک را پرت می نماید.

عادات غذایی ناسالم

1. خوردن شیرینی، شکلات، آب نباتشیرینی خوشمزه است، اما میوه های خشک مفیدترند. با این حال، اعتدال را رعایت کنید. در صورت صلاحدید خودتان، می توانید اجازه دهید که کودک هر روز بعد از ناهار یک عدد از شیرینی دلخواهش را بردارد و بخورد.

پس از آن دندان هایش را مسواک بزنید. هیچ وقت به خاطر نق زدن های کودک، بیشتر از این میزان به او شیرینی ندهید. بچه ها خیلی سریع تر از آنچه تصور می کنید با شرایط موجود سازگار می شوند. بدین ترتیب او هر روز با اطمینان خاطر از جایزه ای که انتظارش را می کشد، غذایش را خواهد خورد.

2. خوردن تنقلات و خوراکی های تفننیاگر کودک در غذا خوردن مشکل دارد و در وعده های غذایی اظهار بی اشتهایی می نماید، تنقلات و خوراکی های تفننی او را قطع کنید. وقتی معده کودک پر از بیسکوییت باشد، دیگر اشتهایی برای غذا های اصلی و مناسب ندارد.

سخن آخربا کمی خوش اقبالی کودک شما اشتهای سابق خود به غذا خوردن را باز می یابد. امیدواریم که پیشنهاد های ما مسائل مربوط به تغذیه و از دست دادن اشتها در بچه ها را حل نماید. ایجاد و تقویت عادت های خوب غذایی، آغاز بسیار خوبی برای کودک خواهد بود. بعلاوه کودک را با مزه ها و رایحه های متنوع غذا ها آشنا کنید. بشقاب غذای کودک را به زیبایی آراسته کنید و بدین ترتیب دریچه یکی از برترین لذت های زندگی را به روی کودکتان بگشایید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1946

به "علت از دست دادن اشتها در بچه ها چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت از دست دادن اشتها در بچه ها چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید