خشم سیاستمداران آلمانی از تعطیلی مجلس انگلیس

به گزارش مجله گرافیک، سیاستمداران آلمانی هم واکنش های توام با خشم و دلسردی را به تصمیم نخست وزیر انگلیس برای تعطیلی موقتی مجلس به منظور پیشبرد رویکرد خود در راستا برگزیت نشان دادند.

خشم سیاستمداران آلمانی از تعطیلی مجلس انگلیس

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس همراه باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه زوددویچه سایتونگ، مانور اخیر بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در تعطیلی موقت مجلس با واکنش های همراه با نگرانی و دلسردی سیاستمداران آلمانی همراه بوده است.

بوریس جانسون اخیرا طرح تعلیق مجلس برای پیشبرد اهداف خود در روند برگزیت را به ملکه انگلیس ارائه داده و ملکه نیز با وجود مخالفت های زیاد با این طرح جانسون موافقت نموده است.

بعضی منابع مطلع اعلام نمودند که دولت بوریس جانسون به دنبال ادامه تعطیلی مجلس تا 14 اکتبر (22 مهر) است تا مانع از کوشش های نمایندگان برای جلوگیری از خروج این کشور از اتحادیه اروپا گردد.

بریتانیا میخواهد رسما 31 اکتبر(9 آبان) از اتحادیه اروپا خارج گردد. تعطیلات تابستانی مجلس انگلیس قرار است 2 اکتبر (10 مهر) به سرانجام برسد و پس از آن نمایندگان احزاب مخالف قصد دارند با تصویب قانونی برگزیت را به تاخیر بیندازند.

بعضی رسانه های غربی گزارش دادند که دولت لندن از ملکه انگلیس خواسته است تا جلسات مجلس را تا 14 اکتبر (22 مهر) تعطیل کند. این اقدام راستا لازم برای برگزیت بدون توافق را هموار خواهد نمود چرا که نمایندگان مجلس دیگر فرصت کافی برای تصویب هر قانونی که مانع از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون توافق گردد، نخواهند داشت.

آبزرور نیز گزارش داده است که جانسون از وزیر دادگستری انگلیس سئوال نموده است که آیا می تواند مجلس را از 9 سپتامبر یعنی 18 شهریورماه به مدت 5 هفته تعطیل کند تا مانع از مخالفت نمایندگان با برگزیت بدون توافق گردد؟

جانسون پیش از این تهدید نموده است که حتی حاضر است مجلس انگلیس را به حالت تعلیق درآورد تا بتواند مانع از مخالفت نمایندگان مجلس با برگزیت بدون توافق گردد.

بسیاری از نمایندگان مجلس انگلیس حالا می ترسند که جانسون بخواهد به صورت هدفمند جلوی آن ها را برای جلوگیری از وقوع سناریوی برگزیت نامنظم بگیرد.

این اقدام جانسون واکنش های همراه با خشم و دلسردی مقامات آلمانی را هم به دنبال داشته است.

حدود چند هفته پیش وقتی که نخست وزیر انگلیس اولین سفر خود به برلین را انجام داد آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان این مهمان خود را با این پیغام پذیرفت که ما در آلمان روی هر سناریویی آماده ایم از جمله برای وقوع سناریوی خروج نامنظم. حالا جانسون پیروز شده است عرصه سیاسی در آلمان را غافلگیر کند.

بعد از اینکه نخست وزیر انگلیس تصمیم گرفته است مجلس را به تعطیلی موقت بفرستد حالا دولت آلمان باید در دو زمینه موضع گیری کند. از یک طرف این پرسش مطرح است که این اقدام جانسون چه مفهومی برای روند برگزیت دارد؟ و از طرف دیگر این چه مفهومی برای دموکراسی در انگلیس دارد؟

فلورین هان، از سیاستمداران اروپایی حزب سوسیال مسیحی آلمان در این باره گفته است که در اینجا بیش از یک مانور مشکوک در سرزمین مادری دموکراسی مطرح است.

فرانسیسکا برانتنر، از کارشناسان حزب سبز آلمان هم در این باره گفته است این اقدام حالا همه نیروهای دموکرتیک و مخالفان خروج بدون توافق را به حرکت وا می دارد. وی تاکید نمود که تعلیق مجلس بالاترین اقدام برای تحقیر دموکراسی و یک رسوایی است.

وی اضافه نمود: جانسون برای اینکه رویکرد خود در راستا برگزیت را در پیش گیرد کشور خود را در یک بحران قانون اساسی تاریخی وارد می نماید.

مایکل لینک، سخنگوی سیاست اروپایی فراکسیون لیبرال دموکرات ها در مجلس آلمان هم بر این باور است که فلج کردن مجلس عوام انگلیس با تعطیلی مجلس معادل یک کودتا از بالا است.

با این حال این اقدام جانسون در بین سیاستمداران آلمانی نه تنها احساس خشم بلکه درماندگی و بی قدرتی را برانگیخته است. متین هاکوردی، از نمایندگان برگزیت فراکسیون سوسیال دموکرات ها در مجلس آلمان هم در این باره اظهار داشته است که ما نمی توانیم آینده روابط انگلیس و اروپا را در دست این پوپولیست قرار دهیم. ما نباید به بوریس جانسون اجازه دهیم که از مجلس انگلیس اخاذی کند. وی از دولت آلمان درخواست کرد که ابتکار عمل را در دست گیرد. هاکوردی خواهان یک سیگنال آشکار شورای اروپایی به این اقدام جانسون شد. وی تاکید نمود که اگر اکثر مخالفان و محافظه کاران بخواهند جانسون را برکنار نمایند باید از حمایت بروکسل مطمئن باشند. نمایندگان مجلس انگلیس باید بدانند که ما از آن ها حمایت می کنیم و اجازه نمی دهیم از طرف دولت خود مورد اخاذی قرار بگیرند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان هم روز (پنج شنبه) در دیداری با نخست وزیر یونان در برلین در پاسخ به سوالی که در این شرایط روند برگزیت چگونه پیش خواهد رفت تنها گفت: مذاکرات در این باره بین آلمان و انگلیس جریان ندارد بلکه بین انگلیس و کمیسیون اروپایی در حال جریان است. وی همچنین تاکید نمود که از زمان دیدار نخست وزیر انگلیس از برلین وضعیت جدیدی شکل نگرفته اما کارهایی انجام می گردد.

ادامه موج مخالفت ها از انگلیس علیه اقدام جانسون در تعطیلی موقتی مجلس

نخست وزیر انگلیس با تصمیم خود برای تعطیلی موقتی مجلس موجی از خشم را در بین سیاستمداران انگلیسی حتی در بین هم حزبی های خود ایجاد نموده است.

روت دیویدسون، رئیس محافظه کاران اسکاتلند روز پنج شنبه در واکنش به این اقدام جانسون استعفای خود را اعلام نمود. وی در نوشته ای به حزب خود البته دلایل شخصی را برای این اقدام خود مطرح نمود اما اعتراف کرد که تردیدها درباره روند برگزیت نقش مهمی را در این تصمیم او ایفا نموده است. وی از فاکتورهای امید در حزب محافظه کار و یکی از مخالفان سرسخت برگزیت بدون توافق بود.

لورد یونگ از دیگر نمایندگان محافظه کار انگلیس هم در اعتراض به این اقدام جانسون استعفای خود را اعلام نمود. وی از وزرای دوران نخست وزیری مارگارت تاچر هم بود.

چارشنبه شب هم هزاران نفر از مردم انگلیس در مقابل مجلس و دفتر نخست وزیری تجمع کردند تا اعتراض خود را نسبت به این اقدام جانسون نشان دهند. بیش از 450 هزار نفر از مردم بریتانیا هم با امضای طوماری به شدت با این تصمیم مخالفت نموده اند .

جان برکو، رئیس مجلس عوام انگلیس هم از جنایتی در قانون اساسی سخن گفته و فیلیپ هاموند، وزیر خزانه داری سابق انگلیس هم در پبامی توئیتری این اقدام جانسون را اقدامی عمیقا غیر دموکراتیک نامیده است.

گوی فرهوفشتادت، نماینده برگزیت در مجلس اروپا هم این اقدام جانسون را وحشتناک و دلهره آور توصیف کرد.

جانسون بارها خواهان تغییر توافق برگزیت برای جلوگیری از خروج بدون توافق کشورش از اتحادیه اروپا شده است.

به نظر می رسد اختلافات لندن و بروکسل بر سر مرز ایرلند پس از برگزیت همچنان مانع بزرگی برای دستیابی به توافق نهایی خواهد بود.

بوریس جانسون وعده داده است تا بریتانیا را در روز 31 اکتبر (9 آبان) با توافق یا بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج کند. این در شرایطی است که بعضی از نمایندگان محافظه کار تهدید نموده اند که برای جلوگیری از برگزیت بدون توافق، علیه وی رای خواهند داد.

بوریس جانسون، اخیرا هم در نامه ای به دونالد تاسک، رئیس شورای اروپایی بار دیگر خواهان تغییراتی در توافق برگزیت شده و یک راهکار موقتی برای حل مسئله مرزهای بین ایرلند و ایرلند شمالی بعد از برگزیت را پیشنهاد داد.

وی در این نامه که هدف باید حذف طرح بحث برانگیز Backstop از این توافق برگزیت باشد. به اعتقاد جانسون این تغییرات در توافق برگزیت باید از یک برگزیت نامنظم در آخر اکتبر جلوگیری کند.

از دید اتحادیه اروپا این طرح باید از این مسئله جلوگیری کند که بین ایرلند شمالی و ایرلند به عنوان عضو اتحادیه اروپا مجددا کنترل های مرزی ایجاد گردد.

اتحادیه اروپا همیشه امکان مذاکرات مجدد درباره توافق برگزیت را رد نموده است.

توافق انجام گرفته بین ترزا می، نخست وزیر سابق انگلیس و اتحادیه اروپا پیش بینی می نماید که کنترل های مرزی در مرزهای بین ایرلند دوباره شکل نگیرد. اما به اعتقاد بروکسل قواعد اتحادیه اروپا باید همچنان در ایرلند شمالی یا تمام انگلیس اعتبار داشته باشد. جانسون این مسئله را رد نموده و اعلام نموده که کشورش حداکثر تا 31 اکتبر یا با توافق یا بدون توافق این اتحادیه را ترک می نماید.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 31 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 347

به "خشم سیاستمداران آلمانی از تعطیلی مجلس انگلیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشم سیاستمداران آلمانی از تعطیلی مجلس انگلیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید