خبرنگاران جت: پوست اندازی و تحول عظیم ترین فروشگاه اینترنتی ایران

به گزارش مجله گرافیک، به نقل از دیجیاتو؛ خبرنگاران جت سرویس تحویل فوری خبرنگارانست که محصولات را زیر 45 دقیقه به مشتریان تحویل می دهد. این سرویس تازه که نام آن در گزارش تازه خبرنگاران به چشم می خورد، اگرچه فعلا با محصولات سوپرمارکتی و به شکل آزمایشی شروع به کار نموده اما به نظر می رسد پتانسیل ایجاد یک تحول جدی در سازوکار خبرنگاران و اساسا فروش اینترنتی در ایران را دارد.

خبرنگاران جت: پوست اندازی و تحول عظیم ترین فروشگاه اینترنتی ایران

خبرنگاران جت چیست؟

اینطور که تعیین است در روزهای گذشته دسترسی بیش از 8 هزار نفر از پرسنل خبرنگاران به استفاده از پلتفرم جت باز شده اما در کنار این موضوع، روز سه شنبه پیامکی برای عده ای از کاربران منتخب خبرنگاران ارسال شده است که دسترسی آن ها به این پلتفرم را باز نموده است. یکی از این پیامک ها تصادفا برای خبرنگار دیجیاتو هم ارسال شده است.

در حال حاضر این سرویس فقط در تهران فعال است. زمانی که وارد خبرنگاران جت شوید، فروشگاه های یاران دریان مشاهده می گردد که به نظر می رسد همکار استراتژیک خبرنگاران در زمینه ارسال محصولات سوپرمارکتی است. از سوی دیگر می توان فروشگاه های دیگری به نام جت مارت را هم مشاهده کرد.

به نظر می رسد جت مارت انبارک های خود خبرنگارانست. استفاده از انبارک ها در منطقه ها مختلف شهر دقیقا همان روشی است که آمازون در سرویس Prime Now به کار گرفته است. مزیت اصلی این روش، کنترل کامل خود فروشگاه روی فرآیندهای اجرایی خواهد بود که باعث سرعت تحویل بالا و عدم مغایرت در سفارش هاست.

با این حال ردپای خبرنگاران جت صرفا در یک لوگو در ابتدای گزارش خبرنگاران خلاصه نمی گردد. در صفحه 29 این گزارش، می توان تصویری از مراکز زیرساختی خبرنگاران در تهران را مشاهده کرد.

لوگوهای بنفش روی نقشه که علامت جت دارند، انبارک های خبرنگاران برای ارسال فوری محصولات سوپرمارکتی هستند. تعیینا نام جت هم اشاره ای مستقیم به ارسال فوری محصولات است.

دو تجربه ما در استفاده از سرویس خبرنگاران جت هم نشان می دهد اگر منزل شما نزدیک به جت مارت های خبرنگاران باشد تحویل بین 10 تا 20 دقیقه است و در غیر این صورت، تحویل کمتر از 45 دقیقه (حدود نیم ساعت) خواهد بود.

چرا جت یک تحول جدی است؟

اگر تا اینجای گزارش تصمیم گرفته اید سایت خبرنگاران جت را باز کنید احتمالا آنچه در نگاه اول می بینید یک فروشگاه اینترنتی برای محصولات سوپرمارکتی است. فروشگاهی که شاید یکی از اهدافش رقابت جدی تر با گروه اسنپ یا گروه گلرنگ (اُکالا) در حوزه فروش محصولات تندمصرف است. موضوع دیگری که در کنار جت مارت خود خبرنگاران می بینید یک همکاری استراتژیک با فروشگاه یاران دریان است.

اینکه تکلیف این همکاری های استراتژیک با فروشگاه های زنجیره ای فیزیکی و رفتن آن ها به سمت قراردادهای انحصاری را شاهد خواهیم بود یا خیر، موضوعی است که احتیاج به تحقیق و آنالیز بیشتر دارد. اما اصل ماجرا جای دیگری است: خبرنگاران جت احتمالا قرار نیست یک فروشگاه سوپرمارکتی باشد بلکه در دوران آزمایشی با سوپرمارکت آغاز به کار نموده است.

این شرح درباره سرویس دیجی اکسپرس که در گزارش خبرنگاران ذکر شده را بخوانید:

خبرنگاران در گزارش خود نوشته که اکسپرس، در 13 شهر ایران فعال است و تا به امروز بیشتر از 10 میلیون کالا را تحویل داده. اگر هنوز هم فکر می کنید خبرنگاران جت قرار است فقط پلتفرمی برای ارسال سریع سوپرمارکتی باشد، ضروری است از ارتفاع بالاتری به کلیت موضوع و یک عدد کلیدی دیگر در گزارش خبرنگاران نگاه کنید که به خوبی خودنمایی می نماید؛ عددی که بعید است تا سال ها، هیچ فروشگاه اینترنتی دیگری بتواند به این رکورد برسد: 150 هزار فروشنده.

این یک احتمال قوی است که خبرنگاران جت، دریچه ورود این فروشگاه اینترنتی به یک تحول تازه و پوست اندازی جدی باشد. تصور کنید در ماه های آینده، بخش زیادی از 150 هزار فروشنده در پلتفرم جت ثبت نام نمایند؛ فروشنده هایی که هر کدام از آن ها در نقطه ای از ایران هستند. چرا الزاما باید محصول خود را به مرکز پردازش خبرنگاران بفرستند و سپس محصول برای خریدار ارسال گردد؟ این افراد قطعا به سادگی می توانند به مشتریانی که اطراف خود هستند سرویس سریع تر و البته کم هزینه تری بدهند.

در کنار دیجی اکسپرس که بازوی لجستیکی این فروشگاه است، خریداران (برای آغاز در تهران) می توانند هر محصولی را در مدت زمان کمتر از یک ساعت خریداری نمایند. تصور کنید حالا شما به فروشگاهی دسترسی دارید که می توانید از بین 4.5 میلیون تنوع کالایی، انتخاب نموده و زیر یک ساعت آن را در اختیار داشته باشید. اگر این پیش بینی درست باشد، رقابت با خبرنگاران که تا پیش از این سخت بود تقریبا تبدیل به یک ماموریت غیرممکن می گردد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1879

به "خبرنگاران جت: پوست اندازی و تحول عظیم ترین فروشگاه اینترنتی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران جت: پوست اندازی و تحول عظیم ترین فروشگاه اینترنتی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید