تفاوت بلیط سیستمی و چارتر

به گزارش مجله گرافیک، بلیط هواپیما، چارتر یا سیستمی؟ این سوال بسیاری از مسافران سفرهای هوایی است. مسافران پُرپرواز خوب می دانند که چه وقتی بلیط هواپیما چارتر مناسب شان است و چه وقتی بلیط سیستمی. باید به مسافران گاه گاهیِ سفرهای هوایی بگوییم این سوال پاسخی قطعی ندارد و در دوراهی خرید بلیط هواپیما چارتر یا سیستمی، مشخص کننده قطعی زمان خرید بلیط است. بلیط هواپیما چارتر و سیستمی هرکدام ویژگی های خود را دارند. این که برای سفر خود بلیط هواپیما چارتر خریداری کنید یا سیستمی، بیشتر به اندازه بودجه و انعطاف پذیری شرایط سفرتان بستگی دارد.

تفاوت بلیط سیستمی و چارتر

بلیط هواپیما چارتر

در این نوشته می خواهیم درباره بلیط هواپیما چارتر بگوییم که این روزها وب سایت های بسیاری در فضای مجازی با پیشنهادهای وسوسه نماینده مشغول تبلیغ و فروش آن هستند. مثلا شما وارد یک وب سایت می شوید و در صفحه اصلی آن لیستی از بلیط های چارتر با قیمت های شگفت انگیز می بینید که به آدم انگیزه سفر می دهند، اما اگر روی یکی از همان پیشنهادها کلیک کنید و وارد فرآیند خرید بشوید آن قدر با شرط و پیش شرط مختلف روبرو می شوید که ممکن است بی خیال خرید بلیط هواپیما چارتر کذایی شوید. مثلا برای مسیر تهران ـ کیش یک بلیط 89000 تومانی برای تاریخ امروز پیدا می کنید و با خودتان می گویید: ای ول، چه خوب! ولی وقتی روی گزینه بلیط مورد نظر کلیک می کنید متوجه می شوید که بلیط مذکور را باید حتما همراه تور کیش خریداری کنید یا بلیط برگشتش را هم باید از همان چارترنماینده خریداری کنید و خلاصه آن قدر دنگ وفنگ پیش پایتان چیده شده که قیمت آن بلیط هواپیما چارتر مسیر کیش با بلیط سیستمی هم قیمت درمی آید و شاید حتی گران تر. اما تفاوت بلیط هواپیما چارتر و سیستمی در چیست؟ برای شرح این تفاوت ابتدا کمی درباره هرکدام از این بلیط ها شرح می دهیم و بعد می رویم سراغ تفاوت هایشان.

بلیط چارتر: وقتی یک آژانس مسافرتی یا دفتر خدمات گردشگری تمام یا بخشی از صندلی های یک هواپیما را برای مدتی معلوم اجاره می نماید به آن پرواز، پرواز چارتر و به بلیط آن پرواز، بلیط هواپیما چارتر می گویند. در این حالت به شرکت هواپیمایی (ایرلاینی) که صندلی های پروازش را اجاره می دهد چارتر نماینده می گویند و آژانس مسافرتی که پرواز را چارتر نموده چارترنماینده نام دارد. به طور معمول پروازهای مسیرهای پرتردد و پرتقاضا چارتر می شوند، مثلا پروازها به مقصد مشهد و کیش چارترخورشان بالاست و بازار بلیط هواپیما چارتر در این مسیرها حسابی گرم و شلوغ است. بلیط چارتر به غیر از این که در بازار فروش بلیط هواپیما خیلی پرسروصدا است در تورهای گردشگری هم خیلی کاربرد دارد. آژانس ها به غیر از صندلی های هواپیما تخت های هتل ها را هم چارتر می نمایند (یعنی به طور سالانه یا ماهانه همه یا بخشی از اتاق های هتل ها را اجاره می نمایند) و مجموع این پروازها و هتل های چارتر را در قالب تورهای گردشگری به مسافران عرضه می نمایند.

ترفندهای فروش بلیط چارتر

به علت این که چارترنماینده از پیش مبلغ بلیط پرواز چارتر را پرداخته است اگر صندلی های آن پرواز در مسیر چارترشده خالی بماند ضرر آن متوجه چارترنماینده خواهد بود. بنابراین آژانس های چارترنماینده ترجیح می دهند تحت هر شرایطی بلیط هواپیما چارتر را بفروشند. اما فروش بلیط هواپیما چارتر با شرایط آژانس چارترنماینده و مقدار تقاضای مسافران و تاریخ پرواز نسبت مستقیم دارد. هرچه مقدار تقاضا برای یک پرواز بیشتر باشد و زمان آن پرواز در تاریخی پرتقاضا باشد، خب روشن است که آن پرواز پر خواهد شد و بلیط هواپیما چارتر آن مسیر هم کاملا فروخته خواهد شد، حتی شاید به قیمتی بالاتر از بلیط سیستمی. مثلا در تعطیلاتی مثل نوروز و اعیاد مذهبی و به خصوص روزهای تعطیل پشت سرهم، تقاضا برای سفر زیاد است و طبیعی است که این طور وقت ها صندلی های پرواز خالی نمانند و وقت خوبی برای خرید بلیط هواپیما چارتر نیست. اما برعکس در روزهای وسط هفته یا مثلا فصل هایی که زیاد برای سفر مناسب نیستند ممکن است بخشی از صندلی های یک پرواز خالی بمانند. حالا همه این ها را گفتیم تا بگوییم آژانس چارترنماینده در زمان های مختلف بلیط چارتر را با قیمت های مختلفی عرضه می نماید. چون ضررِ پر نشدنِ پرواز چارتر مستقیم به چارترنماینده می رسد، چارترنماینده برخی وقت ها قیمت بلیط را پایین می آورد تا بلیط های پروازش زودتر فروخته شوند. در برخی موارد هرچه به زمان پرواز نزدیک تر باشید ممکن است بلیط مقرون به صرفه تری گیرتان بیاید. خلاصه اش می گردد این که در برخی زمان های کم تقاضا در سال و ماه و هفته ممکن است بلیط چارتر را با قیمت مناسب تری گیر بیاورید.

بلیط سیستمی چیست؟

بلیط سیستمی بلیطی است که شما مستقیم از خود شرکت هواپیمایی (ایرلاین) می خرید و برنامه زمانی این پروازها و نرخ آن ها از سوی شرکت هواپیمایی معین می گردد و برنامه کاملاً معینی هم دارند. نرخ این بلیط ها در تمام طول سال ثابت است.

تفاوت بلیط چارتر و سیستمی

همان طور که گفتیم بلیط سیستمی نرخ معین و برنامه زمانی ثابت و تعریف شده ای دارد. در کنار این نرخ معین و برنامه ثابت می توانید تحت شرایط و قوانینی تاریخ یا ساعت پروازتان را تا قبل از پرواز تغییر بدهید یا بلیط را استرداد کنید، یعنی آن را به فروشنده پس بدهید و پول تان را پس بگیرید. استرداد بلیط تحت شرایطی انجام می گردد. اگر پرواز از سوی خود شرکت هواپیمایی لغو گردد و شما در عدم پرواز دخالت نداشته باشید، هزینه ها بر عهده شرکت هواپیمایی خواهد بود. اما اگر شما بنا به دلایل شخصی و… نتوانید پرواز کنید تا قبل از زمان پرواز می توانید بلیط را برگردانید و بعد از کسر جریمه کنسلی مبلغ بلیط سیستمی را پس بگیرید.

بلیط چارتر این ویژگی را ندارد. و نه تنها این ویژگی بلکه باقی ویژگی های بلیط سیستمی را هم ندارد! بلیط چارتر را شما برای یک پرواز معین خریده اید و به هیچ عنوان امکان تغییر تاریخ و زمان پرواز را ندارید. علاوه بر آن این بلیط ها را نمی توانید استرداد کنید و پولش را پس بگیرید و تحت هر شرایطی به نفع تان است که خودتان را به پرواز برسانید!

بلیط هواپیما چارتر در خبرنگاران

بلیط هواپیما چارتر گاهی دردسرهایی هم دارد که باعث پریشانی یا متضرر شدن مسافر می گردد. به خصوص در سیستم های خرید آنلاین بلیط هواپیما چارتر برخی وقت ها مسائل پیش بینی نشده ای برای مسافر ایجاد می گردد. مثلا برخی وقت ها پیش می آید مسافر بلیط هواپیما چارتر را یک هفته قبل از پرواز می خرد ولی روز پرواز وقتی به فرودگاه می رود پای پرواز متوجه می گردد اسمش در لیست پرواز نیست. یا اصلا چنین پروازی وجود ندارد. توصیه ما این است که هنگام خرید آنلاین بلیط هواپیما فقط از ارایه دهندگان معتبر بلیط خریداری کنید. خبرنگاران با کامل ترین سامانه خرید آنلاین بلیط هواپیما، معتبرترین وب سایت خرید آنلاین بلیط هواپیما است که دامنه گسترده ای از ایرلاین ها و پروازها را پوشش می دهد که این دامنه بلیط هواپیمای چارتر را هم در بر می گیرد. خبرنگاران تنها بلیط چارتر متعلق به چارترنمایندگان معتبر را روی سامانه آنلاین خود ارائه می نماید، بنابراین بعد از خرید بلیط هواپیما چارتر از خبرنگاران نگران بروز هیچ کدام از مسائلی که مطرح کردیم نباشید. در صورت بروز کوچک ترین مشکل یا سوالی پای پرواز یا هنگام خرید بلیط هواپیما چارتر و… با پشتیبانی بیست وچهارساعته خبرنگاران تماس بگیرید تا سوال یا مشکل تان رفع گردد.

منبع: علی بابا
انتشار: 15 مهر 1403 بروزرسانی: 15 مهر 1403 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 2429

به "تفاوت بلیط سیستمی و چارتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت بلیط سیستمی و چارتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید