تبلیغ در بازی رئال مادرید به یاری فتوشاپ!
به گزارش مجله گرافیک، مجله مهر - کیوان ابراهیمی: در بازی دیشب که در قالب جام حذفی اسپانیا و در بالاترین سطح فوتبال اروپا برگزار می شد، وجود تابلوهای تبلیغاتی متحرک شرکت پارس آنلاین به زبان فارسی و انگلیسی بر روی بیلبوردهای دور زمین، موجب تعجب بینندگان شد.
کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی به انحاء مختلف به این موضوع اشاره و تحیر خود را از انجام هزینه سنگین شرکت پارس آنلاین جهت انجام این تبلیغات ابراز می کردند. بعضی نیز با اعتراض می گفتند، این شرکت دانلود شبانه کاربران را از حالت رایگان درآورده و با پول حاصل از آن دارد برای خارجی ها تبلیغ می نماید! بعضی معتقد بودند از این جهت که گستره فعالیت شرکت خدمات اینترنتی پارس آنلاین محدود به مرزهای کشور است، انجام هزینه سنگین برای تبلیغات در یک مسابقه فوتبال در اسپانیا و برای مخاطبان اروپایی که نه شرکتی به نام پارس آنلاین را می شناسند و نه تا به امروز حتی نام آن به گوش شان خورده، غیر منطقی به نظر می رسد.
شاید تعجب تان افزون تر گردد هنگامی که بشنوید این تبلیغات به صورت مجازی و توسط صدا و سیما و یا پخش کننده ماهواره ای اجرا شده و در زمین واقعی مسابقه، چنین چیزی اتفاق نیافتاده است. عادل فردوسی پور هنگام دیدن این تبلیغات با خنده گفت: گوشه زمین تبلیغات ایرانی هم کاملاً دیده میشه! تصویر زیر، صحت ادعای جعلی بودن تبلیغات شرکت پارس آنلاین را نشان می دهد. در قسمت بالا، تصویر پخش مسابقه توسط شبکه 3 در دقیقه 43 و ثانیه 25 بازی را می بینید و قسمت پایین مربوط به پخش همان لحظه از بازی توسط یک شبکه خارجی است. همانطور که تعیین است، شبکه 3 تبلیغات فارسی پارس آنلاین را جایگزین تبلیغات اصلی با عبارت آذربایجان نموده است.
لازم به ذکر است کشور جمهوری آذربایجان چند سالی است که طی عقد قرارداد با تیم اسپانیایی اتلتیکو مادرید، اسپانسرشیپ این باشگاه را به عهده گرفته و به همین جهت است که عبارت آذربایجان، سرزمین آتش بر روی پیراهن و بیلبوردهای تبلیغاتی این باشگاه درج می گردد.
تبلیغات مجازی (virtual advertising) روشی بر مبنای تکنولوژی دیجیتال جهت جایگذاری تصاویر مجازی در یک برنامه تلویزینی زنده یا ضبط شده است که عمدتاً در خصوص مسابقات ورزشی کاربرد دارد. به یاری تکنولوژی نوین تحلیل تصویر و دنباله روی دوربین (image analysis camera tracking technology)، بعضی شرکت های رسانه ای قادر اند چنین خدماتی را ارائه داده و تبلیغات مجازی را به صورت زمان حقیقی (real time) در مسابقات ورزشی جا دهند. به یاری الگوریتم دنباله روی اختراع شده، این تکنولوژی قادر است تبلیغات جدیدی را جایگزین تبلیغات اصلی مسابقه نموده، به طوری که این تبلیغات جایگذاری شده همیشه در جای تعیین خود باقی بمانند و با حرکت دوربین یا کات خوردن بین دوربین ها به هم نریزند.
نمونه هایی از بهره گیری تبلیغات مجازی در زمین فوتبال
تمام این تغییرات، بدون دخالت دست و به صورت اتوماتیک انجام خواهد شد. این تکنولوژی بدیع یکی از دستاوردهای اخیر در علوم کامپیوتر بوده که مقالات و کتاب هایی در این مورد در انتشارات معتبر علمی دنیا از جمله اشپرینگر چاپ شده است. فدراسیون بین المللی فوتبال، مجموعه قوانینی جهت بهره گیری از تبلیغات مجازی در زمین فوتبال تصویب نموده است.
اخلاقی بودن یا نبودن استفاده از تبلیغات پر تعداد مجازی، بحث های زیادی را در محافل آکادمیک و رسانه ای بر انگیخته است.
در سال های گذشته، شاهد بهره گیری نوع آماتورگونه تری از این تبلیغات توسط صدا و سیما بودیم. برای مثال در یک نمای فوقانی و گسترده از زمین فوتبال و پیش از آغاز بازی، لوگوی دو تیم به شکل عظیم در زمین هر یک از تیم ها، به همراه نتیجه بازی نشان داده میشد. مسلماً انداختن تبلیغات دلخواه بر روی بیلبوردهای متحرک در طول بازی احتیاج به تکنولوژی پیچیده ای دارد، چند شرکت که اپراتور انجام اینگونه تبلیغات برای مسابقات ورزشی در شبکه های تلویزیونی هستند، DELTA CAST، PVI و ORAD نام دارند. تعیین نیست صدا و سیما خود به این تکنولوژی دست یافته، یا توسط شرکت های خارجی که در این زمینه کار اجرا شده و پا در این عرصه جدید از تبلیغات تلویزیونی گذاشته است.
منابع:
https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-540-30542-2-33
https://www.deltasport.tv/Products/DELTA-branding.asp?vid=2
https://www.sportvision.com/baseball/virtual-advertisements
https://www.fifa.com/mm/document/affederation/marketing/51/54/71/virtualregs-e-1810.pdf
منبع: خبرگزاری مهر