بوم گردی در روستای بالای صفر درجه

به گزارش مجله گرافیک، گردشگرانی که علاقه مند به سفر به مناطق کویری هستند می توانند به روستای مهرجان که حد فاصل اصفهان و یزد واقع شده است سفر نموده و در اقامتگاه بوم گردی این روستا اقامت نمایند و از طبیعت بکر آن لذت ببرند.

بوم گردی در روستای بالای صفر درجه

سفر به کویر و رصد طبیعت بکر آن علاقه مندان بی شماری دارد؛ به طوری که اغلب توریست های خارجی که وارد ایران می شوند حداقل یکی از کویر های ایران را در مقاصد سفر خود قرار می دهند، زیرا آسمان صاف و رصد زیبایی های آن برای اغلب گردشگران جذابیت خاصی دارد. علاوه بر آن تپه های شنی و دریاچه های نمک نیز از دیگر مناطق بکر کشور محسوب می گردد.

یکی از روستاهای کویری روستای مهرجان نام دارد که از توابع منطقه خور و بیابانک شهرستان خور در استان اصفهان است. این روستا در فاصله 80 کیلومتری روستای مصر واقع شده است که دارای بزرگ ترین نخلستان منطقه خور و بیابانک است. جمعیت این روستا حدود 250 نفر است که بیشتر آنها به شغل کشاورزی و دامداری مشغول هستند. درواقع این روستا حدود 4 ساعت از اصفهان فاصله دارد و در فاصله سه ساعت و نیمه با یزد قرار گرفته است. بهترین زمان برای سفر به این روستا اواخر پاییز و نیمه زمستان است و تعداد مسافران آن در نیمه دوم سال و فروردین ماه نیز قابل توجه است، اما به علت گرمای هوا از نیمه اردیبهشت ماه گردشگران از این منطقه استقبال نمی نمایند. یکی از مکان های دیدنی این روستا مسجدی با نام غیاث الدین است که قدمتی 200 ساله دارد. در این روستا یک آب انبار قدیمی وجود دارد که به سفره خانه تبدیل شده است.

گردشگرانی که علاقه مند به سفر به کویر و اقامتگاه های سنتی هستند می توانند به این روستا سفر نموده و در یکی از اقامتگاه های بوم گردی آن اقامت نمایند. این اقامتگاه بوم گردی در واقع یک خانه قدیمی بازسازی شده است که دارای 11 اتاق در دو طبقه است که ظرفیت هر اتاق آن طوری است که حدود 4 تا 7 نفر می توانند در آنها اسکان داشته باشند. به دلیل حفظ بافت سنتی این اقامتگاه بوم گردی شرایط خواب توریست های اسکان داده شده کف خواب است به طوری که برای هر نفر در اتاق ها تشک، بالشت و پتو قرار داده شده است. ظرفیت اسکان این اقامتگاه حدود 45 نفر است. تمامی دیوارهای این بوم گردی (حتی دیوار اتاق ها) با کاهگل و گچبری سفید تزیین شده است. همچنین در سقف اتاق های این اقامتگاه طاق خشتی طراحی شده است.

روبه روی این اقامتگاه سنتی یک سالن غذاخوری مختص ساکنان این اقامتگاه تعبیه شده است. در کنج حیاط بخشی مجزا به نام شاه نشین وجود دارد که فصول سرد کرسی در آن می گذارند تا مسافران از آن استفاده نمایند و در وسط حیاط آن یک درخت نخل نیز وجود دارد و در طبقه دوم ساختمان یک بهار خواب بزرگ حدود 250 متری وجود دارد که در فصولی که هوا نه خیلی سرد و نه خیلی گرم است در آن میز و جایگاه هایی چیده می گردد تا توریست ها بتوانند از آنها برای صرف عصرانه و استراحت استفاده نمایند.

گردشگران می توانند در این اقامتگاه بوم گردی با قیمت شبی 130 هزار تومان با یک وعده ناهار، یک وعده صبحانه و یک وعده شام اقامت نمایند. روبه روی این اقامتگاه بوم گردی یک موزه مملو از اشیای تاریخی است که حدود 5 میلیارد تومان برای راه اندازی و فعال سازی آن هزینه شده. در این موزه وسایلی همچون موتور گازی قدیمی با قدمتی بیش از 100 سال، دستگاه ریسندگی، دوچرخه، ظروف سفالی، ظروف مسی، ظروف نقره، ظروف طلا و سماور با 120 سال قدمت وجود دارد. همچنین در این موزه باستانی انواع ترازو، چاقو، ساعت و پول های کاغذی و سکه ای از دوره آقامحمدخان قاجار تا به امروز نگهداری می گردد.

دمای هوا در حال حاضر در روستای بوم گردی مهرجان حدود 5 تا 6 درجه بالای صفر است. این شرایط آب و هوایی مهرجان در مقایسه با سرما و یخبندان عمده مناطق کشور، آنجا را به مقصد مناسب گردشگری آخر هفته تبدیل نموده است.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 9 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 849

به "بوم گردی در روستای بالای صفر درجه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بوم گردی در روستای بالای صفر درجه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید