اولین جراحی رباتیک از راه دور با دستگاه ایرانی انجام شد

به گزارش مجله گرافیک، به گزارش خبرنگاران، فرآیند این جراحی رباتیک از راه دور در مرکز آموزش های مهارت های پیشرفته بالینی ایران مستقر در (بیمارستان امام خمینی و بیمارستان فوق تخصصی سینا) با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و دکتر سعید سرکار رئیس مرکز رشد پزشکی تجهیزات پیشرفته انجام شد.

اولین جراحی رباتیک از راه دور با دستگاه ایرانی انجام شد

بعلاوه این جراحی بر روی یک سگ (عمل وازکتومی) به وسیله دکتر طالب پور مستقر در بیمارستان سینا انجام شد.

فاصله این دو بیمارستان از هم 7 کیلومتر است که عمل جراحی با استفاده از شبکه 5G و از راه دور انجام شد.

عملکرد این ربات به گونه ای است که به وسیله یک مانیتور و دو بازوی رباتیک، عمل جراحی روی سگ انجام می گردد. این ربات دارای یک کنسول جراحی است که جراح با قرار گرفتن در پشت آن و استفاده از دو بازوی رباتیک، امکان کنترل و راهنمایی جراحی از راه دور را دارد. بعلاوه در کنار این کنسول، یک مانیتور قرار گرفته که تصویر عمل جراحی را برای جراح مشخص می نماید. جراح با استفاده از این سامانه به وسیله یک پدال و دو بازوی رباتیک، جراحی را کنترل می نماید.

در این عمل جراحی که با استفاده از بازوهای رباتیک انجام می گردد، اندازه آسیب به بافت های سالم و دوره نقاهت فرد و خون ریزی آن کاهش یافته است.

تنها یک نمونه آمریکایی از این ربات وجود دارد و آمریکا تنها کشوری است که توانسته تا به امروز این سامانه رباتیکی را به مرحله تجاری سازی برساند.

به گفته محققان شرکت دانش بنیان فراوریکننده سامانه جراحی از راه دور ایرانی، اگر این ربات به مرحله تجاری سازی برسد، پس از آمریکا دومین کشور سازنده این ربات ها خواهد بود.

محمد طالب پور امروز در ارتباطی مجازی که در مرنام اولین جراحی رباتیک از راه دور روی حیوان در مرکز مهارت های پیشرفته بالینی بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار گشت، نام کرد: این سیستم در ابتدا با مشکلاتی روبرو بود که با انجام تست هایی رفع شد.

وی با بیان اینکه تا به امروز 7 الی 8 عمل جراحی از راه دور روی حیوان با این سامانه رباتیکی انجام داده ایم، گفت: تمام این اعمال جراحی موفقیت آمیز بوده و اکنون حیوانات زنده هستند.

رئیس بیمارستان سینا با بیان اینکه این سیستم جراحی رباتیک از راه دور از لحاظ بالینی بهینه شده است، اضافه کرد: آخرین اعمال جراحی به واسطه این دستگاه بدون مشکل اجرا شده اند.

به گفته وی، اکنون می توانیم ادعا کنیم که از لحاظ علمی، استفاده از این دستگاه کاملاً قابل اجرا و بهره برداری است و در آینده می تواند بسیار کاربردی باشد.

طالب پور با بیان اینکه ساخت این دستگاه باعث پیشرفت مملکت شده است، گفت: بعلاوه این سامانه رباتیک از لحاظ ایمنی مسئله ای ندارد و اعمال جراحی را با کیفیت بالا انجام می دهد.

وی تأکید کرد: همه کشورهای جهان در پی استفاده از سامانه های رباتیکی برای اعمال جراحی از راه دور هستند و ما چون تحریم هستیم، می توانیم با تکیه بر دانش محققان کشور از این دستگاه بهره ببریم.

رئیس بیمارستان سینا با بیان اینکه ساخت این دستگاه یک کار ملی است، گفت: مراحل تست حیوانی سامانه در حال اجرا است اما تجاری سازی و توسعه فراوری آن منوط به اخذ استانداردها پس از تست های حیوانی خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1835

به "اولین جراحی رباتیک از راه دور با دستگاه ایرانی انجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین جراحی رباتیک از راه دور با دستگاه ایرانی انجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید