طراحی و ساخت باغ ویلا: از باغ دولت آباد چه می دانید؟

به گزارش مجله گرافیک، یکی از شگفتی های شهر یزد، باغ دولت آباد است که در محله چهار منار واقع شده است. زمانی در باغ دولت آباد یزد با دار و درخت ها و بوته های گل سرخش، محمد تقی خان بافقی، حکمران یزد و خانواده اش زندگی می کردند و باغ، محلی بود برای سرو سامان دادن به کارهای حکومت، ولی حالا سال هاست که درهای اینجا به روی گردشگران هم گشوده شده.

طراحی و ساخت باغ ویلا: از باغ دولت آباد چه می دانید؟

جهت دریافت خدمات طراحی و ساخت باغ ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

اگر حتی موقع رفتن به باغ دولت آباد از ترافیک، گرما و شلوغی راستا کلافه شده باشیم، وقتی از سردر و هشتی باغ بگذریم، کلافه گی مان از بین می رود و نفس راحتی می کشیم؛ چون سختی ها جایش را به خنکی، سرسبزی و آرامش این باغ می دهد.

معماری عمارت باغ دولت آباد

با اینکه باغ دولت آباد در اواخر دوره افشاریه ساخته شده، ولی معماری اش با معماری دوره زندیه نسبت زیادی دارد. باغ، زمانی دو بخش اصلی بیرونی و اندرونی داشته است و بنایی که در حال حاضر در معرض تماشای قرار گرفته است هم همان بخش اندرونی است. همان جایی که حاکم وقت و خانواده اش زندگی می کردند. بخش بیرونی باغ هم برای توقف کاروان ها، برگزاری مراسم ورزشی و تشریفات حکومتی استفاده می شده.

بادگیر هشت ضلعی، سه شاه نشین، دو اتاق، حوضچه ها و تالارهای عمارت تابستانی قسمت های به جای مانده بخش اندرونی اند و درهای مشبک، شیشه های رنگی و آب نماهای داخل عمارت اصلی زیبایی خاصی به اینجا داده اند.

جاهای دیدنی یزد

محوطه باغ

به غیر از درخت های سرو و کاج و بوته های گل سرخ که به شکل متقارنی در اطراف حوض اصلی کاشته شده ، بادگیر 33 متری باغ دولت آباد هم تماشایی ترش نموده اند. این بادگیر روبروی آب نمای اصلی قرار گرفته و یکی از بلندترین بادگیرهای خشتی در جهان به شمار میرود.

حوض روبروی بادگیر تناسب زیادی با بلندی بادگیر دارد و طوری ساخته شده که وقتی آخر باغ بایستیم می توانیم کل نمای بادگیر را داخلش ببینیم. قدمت و طراحی منحصر به فرد این باغ باعث شده که در کنار هشت باغ دیگر ایران در لیست آثار جهانی ثبت گردد.

نکته جالبی که درباره باغ دولت آباد وجود دارد این است که برای ساختش قناتی به طول 65 کیلومتر حفر نموده بودند تا آب را از مهریز به محل فعلی باغ بیاورند. زمانی، اینجا آنقدر آب داشته که برخی ها به آن نمایش آب می گفتند. در حال حاضر آب باغ از یک چاه عمیق به دست می آید، هنوز هم حوض های متعددش پر آب است. و وقتی که در آن قدم می زنیم احساس تازگی و سرزندگی می کنیم.

اگر شب ها به تماشای باغ برویم، می توانیم با چشم انداز فانوس هایی روبرو شویم که در امتدادش روشن شده اند و جذابیتش را بیشتر نموده اند. البته آنهایی که به این باغ رفته اند می گویند در طول روز هم تماشای شیشه های رنگی داخل عمارت و هیبت درخت های توت صد ساله باغ را نباید از دست داد. در طول روز، می توانیم در گوشه ای از عمارت بنشینیم. و غرق بازی آب و نورهای رنگی شویم و برای چند لحظه هم که شده مشغله هایمان را از یاد ببریم. این باغ یک کافه رستوران هم دارد که می توان روی تخت هایش نشست، خستگی در کرد و چیزی خورد.

برترین رستوران های یزد

راستا دسترسی و ساعت بازدید

باغ دولت آباد در محله چهار منار و خیابان شهید رجایی واقع شده. اگر ماشین ندارید، می توانید در ایستگاه شحنه که در بلوار دولت آباد قرار گرفته است پیاده شوید. و 10 دقیقه تا باغ دولت آباد قدم بزنید. برای این کار باید وارد خیابان رجایی و بعد خیابان معلم بشوید. اگر با ماشین شخصی می روید، خودتان را به بلوار دولت آباد برسانید و وارد خیابان رجایی شوید. در همین خیابان پارک کنید و باقی راستا را تا خیابان معلم پیاده بروید.

باغ دولت آباد همه روزه یکسره از ساعت 8 صبح تا 11 شب باز است.

جاذبه های نزدیک

حمام، بازار و میدان خان یزد تنها یک کیلومتر با باغ دولت آباد فاصله دارند. برای رفتن به این مجموعه تاریخی باید خیابان رجایی را تا آخر بروید. و در تقاطع خیابان پاک نژاد به سمت چپ بپیچید و این خیابان را تا میدان قیام مستقیم بروید.

در میدان قیام به سمت راست بپچید و خیابان قیام را مستقیم بروید تا به مجموعه خان برسید. حمام خان در عین حال یک رستوران سنتی هم هست که می توانید در آن قیمه یزدی، شولی، کشک بادمجان، دیزی یزدی و آش سنتی بخورید.

موزه آب یزد هم در همین خیابان قیام و در تقاطع با خیابان امام قرار گرفته است. مجموعه تاریخی امیر چخماق هم کمی جلوتر و در انتهای خیابان قیام و ابتدای خیابان سلمان فارسی واقع شده است. و با ماشین مجموعا 10 دقیقه از باغ دولت آباد فاصله دارد.

برترین سوغات یزد را از کجا بخریم؟

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 26 آذر 1400 بروزرسانی: 26 آذر 1400 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1994

به "طراحی و ساخت باغ ویلا: از باغ دولت آباد چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی و ساخت باغ ویلا: از باغ دولت آباد چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید