اثر پژوهشی کاروانسراهای گیلان منتشر شد

به گزارش مجله گرافیک، به گزارش خبرنگاران در ایلام، کتاب پژوهشی کاروانسراهای گیلان تالیف اعظم کاظمی جیرودی در انتشارات آستان جانان منتشر شد.

اثر پژوهشی کاروانسراهای گیلان منتشر شد

مؤلف کوشش داشته در تحقیقی میدانی به تاریخچه و شکل گیری کلی کاروانسراهای ایران و سپس درباره الگوی ساختاری و معماری کاروانسراهای استان گیلان اطلاعات مناسبی در اختیار مخاطبان قرار دهد.

برای واژه کاروانسرا در فرهنگ لغات نام ها عناوین متعددی همانند رباط، کاربات، ساباط و خان بیان شده اما واژه کاروانسرا به عنوان کلمه ای با مقبولیتی عمومی، جا افتاده است.

باتوجه به کارنمودهای مختلف سیاسی، نظامی، مذهبی، مالی و اجتماعی کاروانسراها در کشور و قرار گرفتن ایران در مسیر شبکه راه های جهانی، توجه به برنامه ها و فعالیت های اجتماعی و مذهبی، عایدیها، تجارت و مراودات مالی و برخوردها و رفتارهای سیاسی، وجود کاروانسرا در کشور بسیار لازم بوده و رواج داشته است.

مؤلف، این کتاب را در سه بخش تالیف نموده: بخش اول عایدی شامل کلیات انواع کاروانسرا، تقسیم بندی کاروانسراها، تفاوت ها، کارنمودها، معماری،ویژگی ها، طراحی و مصالح و... در فصل دوم به طور کامل به کاروانسراهای استان گیلان پرداخته و در فصل سوم به سراهای بازار رشت و در سرانجام به منابع و لیست مورد استفاده در این کار پژوهشی پرداخته است.

به گزارش ایبنا، نشر آستان جانان به مدیریت زهرا فتحی، کتاب کاروانسراهای گیلان تالیف اعظم کاظمی جیرودی (1363) را در 178 صفحه مصور به قیمت 90 هزارتومان و با طرح جلدی از قدرت ملکی در سال 1401 منتشر نموده است و می تواند منبعی مناسب برای علاقه مندان و پژوهشگران به این معماری ایرانی باشد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 29 خرداد 1402 بروزرسانی: 29 خرداد 1402 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 2359

به "اثر پژوهشی کاروانسراهای گیلان منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثر پژوهشی کاروانسراهای گیلان منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید