آشنایی با شهر طلایی جیسالمر در راجستان هند

به گزارش مجله گرافیک، شهر طلایی جیسالمر راجستان هند | Jaisalmer

در استان راجستان هند جاذبه های دیدنی و گردشگری بسیاری وجود دارد که شهر جیسالمر هند یکی از دیدنی ترین و بهترین این جاذبه هاست. گردشگران و توریست های بسیاری برای دیدن این شهر طلایی رنگ از برج و بارو های آن می گذرند و وارد آن می شوند. مجله خبرنگاران شما را با شهر جیسالمر هند در راجستان آشنا نموده و مناطق دیدنی و هر آنچه که باید راجع به این شهر بدانید را برای شما معرفی می نماید.

آشنایی با شهر طلایی جیسالمر در راجستان هند

معرفی شهر جیسالمر هند

شهر جیسالمر هند بر پایه ماسه سنگ های زرد رنگی ساخته شده است و به همین دلیل به آن برچسب شهر طلایی هند را زده اند. آثار و نماهای شهر به رنگ زرد درخشان در نور خورشید، منظره ای چشم نواز از این شهر را نمایان می کند. جیسالمر مکان های زیادی دارد که می توانید برای بازدید آن ها وارد آن شوید. جاذبه هایی اعم از قلعه های زرد رنگ و قصری طلایی و حتی شهرهای متروکه! زیبایی منحصر به فرد این مکان که رنگ های متضاد طلایی را در کنار سایه روشن های آبی و سبز قرار داده است، هر تماشاگری را مجذوب خود می کند. شهر جیسالمر هند همانند مکانی سحرآمیز است که حتی مردمش نیز به گونه ای این خصوصیات را به ارث برده اند.

این شهر زیبا توسط خانواده باهتی راجپوت ها ساخته شده است. هدف از ساخت این شهر به این زیبایی، نشان دادن شکوه و جلال و زیبایی معماری هندی به دیگر مردم جهان بوده است. می توانید منحنی های زیبا و معماری استراتژیکی را هم درون قلعه جیسالمر ببینید. در ادامه به شما جاذبه های درون این شهر پر از عجایب را معرفی می کنیم.

قلعه جیسالمر | Jaisalmer Fort

شاید اولین جاذبه ای که به نام این شهر معروف است، قلعه جیسالمر باشد. نام دیگر این قلعه، قلعه طلایی است که در سونار کویلا (Sonar Quilla) قرار گرفته و نماد شهر جیسالمر هند است. این قلعه توسط حاکم راجپوت به نام رائو جیسال ساخته شده و در درون خود جهانی بسیار بزرگی را جای داده است. اگر بخواهیم دقیق تر مکان این قلعه را بگوییم باید به سمت صحرای تار (Thar desert) در تپه تریکوتا (Trikuta Hill) بروید تا بتوانید نماهای طلایی آن را ببینید. این قلعه شاهد جنگ های بسیاری بوده است.

تمام نماهای این قلعه از سنگ ها و ماسه سنگ های زرد رنگی پوشیده شده که نمایی تماما طلایی و زرد رنگ به آن بخشیده اند. کل دژها و دیواره های این قلعه از سه لایه دیوار ساخته شده که ارتفاعی به اندازه 30 فوت یعنی چیزی در حدود 9 متر را پوشش می دهند. هر چند در گذشته این قلعه محل زندگی افراد سلطنتی بود اما هم اکنون خانواده های مردم عامه در آن زندگی می کنند. درون قلعه به زیبایی بیرون آن نیست. چرا که سیستم تاسیساتی و خدماتی مناسبی برای این جمعیت در آن وجود ندارد.

با این حال توریستان درون قلعه می توانند به دیدن کتابخانه گیان بهاندار (Gyan Bhandar library) راج محل (the Raj Mahal) بنای لاکسمینات (Laxminath temple)، بنای جین (Jain temples)، چهار دروازه قلعه و سرای بازار آن بروند. مجسمه های نقاشی و اشکال عجیب و غریب، به سبک کلاسیک دیلوار، زیبایی این قلعه را در شهر جیسالمر هند نفس گیر نموده است.

بادا باغ | Bada Bagh

بادا باغ به معنای باغی بزرگ است که مکانی برای استراحت پادشاهان در زمان پس از مرگ آن هاست. یعنی بادا باغ گورستانی پادشاهی و سلطنتی است که در آن می توانید بسیاری از نام های پادشاهان گذشته شهر جیسالمر هند را پیدا کنید. جدای از این فکر که اینجا گورستان است، بناهای طلایی و زیبا، آن را تبدیل به مکانی دیدنی و جذاب برای هر توریست و توریستی نموده که باید حتما به دیدن آن بروید. ت

زئینات ظریف کاری به همراه ماسه سنگ های زر و طلایی نمایی طلایی از بناهای این قبرستان ایجاد نموده و غروب آن را تبدیل به مکانی عالی برای عکاسی نموده است.

سلیم سینق کی هاولی | Salim Singh Ki Haveli

یکی از بناهای زیبا و با ارزش شهر جیسالمر هند که در سال 1815 ساخته شده، سلیم سینق کی هاولی نام دارد. این بنا در قرن هفدهم میلادی توسط خانواده پر نفوذ و مشهور هاولی ساخته شد. در آن زمان این خانه که مهتاش (the Mehtas) نام داشت، توسط نخست وزیر وقت یعنی سلیم سینق هاولی ساخته شد و نام او را گرفت. در تمام گوشه و کنار این بنا می توانید علاقه مندی های این نخست وزیر را ببنید. اشکال طاووس بر روی پشت بام و فیل بر روی دروازه بزرگ آن، از نمونه های هنری اجرا شده بر روی این بنا هستند. این اشکال را در تمام بالکن های این بنا هم می توانید ببینید. حدود 38 طاق ایوان نمای بیرونی این بنا را تزئین نموده اند.

دریاچه گادسیسار | Gadsisar Lake

کمی دورتر از شهر جیسالمر هند دریاچه ای وجود دارد که مکانی برای آرامش و استراحت مردم و البته توریستان را فراهم می آورد. این دریاچه مصنوعی در زمین های بیرونی شهر و در حدود سال 1400 میلادی به عنوان منبع اصلی آب شهر ساخته شد. در اطراف این دریاچه می توانید بناها و آرامگاه های بسیاری را ببینید که هر کسی را به سمت خود جذب می کنند.

به دیدن این بناها بروید و زیبایی تحسین برانگیز آن ها را بیشتر برانداز کنید. همچنین عبادت کنندگان را می توانید در اطراف دریاچه گادسیسار و این بناها ببینید که به انجام مراسم مذهبی خود می پردازند. انعکاس رنگ ها و نور خورشید درون دریاچه با پرندگان آبزی و حیوانات اطراف آن، از دست دهید. در فصل زمستان دریاچه تبدیل به مکان استراحت پرندگان مهاجر می شود. عکاسی از این دریاچه را در تور هند از دست دهید.

کولدهارا، روستای متروکه | Kuldhara, Abandoned Village

یکی از جذاب ترین مکان ها در شهر جیسالمر هند روستای متروکه کولدهارا است. این روستا به همراه 82 روستای نابود شده و متروکه اطرافش در میان صحرای خشک تار واقع شده و زمانی محل سکونت بسیاری از مردم بوده است. با قدم زدن درون این شهر متروکه می توانید کوچه ها و میدان های شهری، خانه هایی دو طبقه و تمام عناصر شهری را بدون هیچ گونه سکنه ای ببنید. اگر از قوه تخیل بالایی برخوردار باشید، می توانید زندگی مردم گذشته این روستاها را تصور کنید.

داستان عجیبی پیرامون این روستاها وجود دارد. گفته می شود که در یکی از شب های سال 1825 به یکباره تمام 82 روستای این ناحیه خالی از سکنه شد. هیچ اطلاعی از اینکه چگونه تمام این مردم یک شبه محو شدند، وجود ندارد. هیچ کس نمی داند که این مردم به کجا رفته اند یا اینکه چطور همگی با هم هماهنگ بودند تا در یک شب محو شوند! اینجا یکی از مکان هایی در هند است که حتما باید به دیدنش بروید.

قلعه خابا | Khaba Fort

یکی دیگر از مکان های به ظاهر خالی از سکنه قلعه خابا در شهر جیسالمر هند است. این جاذبه توریستی به همراه خرابه های روستای کولدارا باید دیده شود. چرا که زمانی قلعه ای برای مردمی بوده است که به یک باره در یک شب ناپدید شده اند. این قلعه هم اکنون در سکوت مطلق ایستاده و تعداد بسیار کمی از مردم دورن آن دیده می شوند و به بازدید از آن می آیند.

همچنین دولت طاووس های بسیاری را در اطراف این قلعه قرار داده که آن نیز جالب توجه است. یادتان نرود که از مردم محلی راجع به داستان های پیرامون این قلعه سوال کنید تا بیشتر از آنچه که می شنوید تعجب نمایید. داستان های شبح وار بسیاری در مورد قلعه خابا گفته می شود.

پاتوون کی هاولی | Patwon Ki Haveli

یکی دیگر از بناهای خانواده هاولی در شهر جیسالمر هند پاتون کی هاولی نام دارد که باز هم نشان دهنده علاقه مندی این خاندان به معماری و تزئینات زیبای معماری است. ساختار اصلی این بنا در واقع تشکیل شده از 5 بنای منشعب شده بوده که توسط تاجر ثروتمند آن زمان به نام گومان چاند پاتوا (Guman Chand Patwa) برای پنج پسرش ساخته شد. ساخت کل این بنا حدود 50 سال طول به طول انجامید. درون بنا می توانید از نقاشی های بی نظیر و آینه کاری های ظریف دیدن کنید. این عناصر شکوه و قدرت این خانواده را در دوران گذشته این شهر نشان می دهد. هم اکنون دولت هندوستان این خانه را خریداری نموده و درون آن سازمان های هنری، معماری و صنایع دستی را راه اندازی نموده است.

موزه میراث تار | Thar Heritage Museum

این موزه درون گاندی چوسک (Gandhi Chowk) واقع شده است. شهر جیسالمر هند تمام نمادها و اشیا قیمتی و تاریخی خود را درون این موزه به نمایش گذاشته است. اگر از دوستداران تاریخ هستید، تمام تاریخ این شهر را درون این موزه پیدا خواهید کرد. در اینجا می توانید بسیاری از ابزارآلات موسیقی سنتی و قدیمی، فسیل ها، نقاشی های مختلف و سفارشی از پرنندگان و مرگ آن ها را ببینید. اگر با یک راهنمای موزه همراه باشید می توانید بیشتر راجع به این موزه و جریان زندگی مردم شهر جیسالمر هند بدانید.

منبع: nativeplanet.com

منبع: الی گشت
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1047

به "آشنایی با شهر طلایی جیسالمر در راجستان هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با شهر طلایی جیسالمر در راجستان هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید