15 زلزله بالای سه ریشتر در سیستان و بلوچستان به وقوع پیوست

به گزارش مجله گرافیک، معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: 15 مورد زلزله بالای سه ریشتر از ابتدای سال جاری تا به امروز در استان به وقوع پیوسته که خسارت جانی و مالی به همراه نداشته است.

15 زلزله بالای سه ریشتر در سیستان و بلوچستان به وقوع پیوست

روح الله سرگزی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور با شرایط جغرافیایی خاص خود گاه چندین مخاطره طبیعی را به یکباره با هم تجربه می نماید، اظهارداشت: گسل مکران مهمترین گسل در جنوب ایران است که قابلیت لرزه خیزی بالای 9 ریشتر را دارد.

وی ادامه داد: گسل مکران در صورت فعال شدن احتمال بروز سونامی در نواحی ساحلی سیستان و بلوچستان را دارد که در کشور نظیر این نوع گسل وجود ندارد.

معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: بعلاوه گسل های نصرت آباد، سراوان، زاهدان و سفیدآبه از دیگر گسل های مهم استان بشمار می رود که در محدوده فعالیت آنها احتمال بروز زلزله وجود دارد.

وی تاکید نمود: با توجه به زلزله خیزی بالای سیستان و بلوچستان و وسعت بالای آن لازم است دستگاههای لرزه نگار و شتاب نگار در استان افزایش یابد تا اطلاعات با دقت بیشتری به ثبت برسد.

سرگزی از بروز 30 مورد سیل و آبگرفتگی در سیستان و بلوچستان اطلاع داد و اعلام کرد: در مجموع حوادث طبیعی سال جاری در استان 15 هزار و 616 میلیارد تومان خسارت وارد نموده که هشت هزار و 765 میلیارد تومان آن به سیلاب و بارندگی های مونسون و 6 هزار و 851 میلیارد تومان آن به خشکسالی اختصاص دارد.

وی ادامه داد: بیشترین خسارت سیلاب این مدت در اوایل سال جاری گزارش شد که خسارت هایی را به امور زیربنایی و بخش کشاورزی به همراه داشت.

معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان اعلام کرد: بر اساس شاخص بارش، تبخیر و تعرق استاندارد شده هم اینک 95 درصد مساحت استان تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته است.

استان سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرق ایران از چنان تنوع جغرافیایی و آب و هوایی برخوردار است که در نقشه های هوایی بلندی های کوه ها، پستی دشت ها و نیز آبگیرها و دریا در آن نمودی رنگارنگ به آن بخشیده است.

موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی علاوه بر این که سیستان و بلوچستان را به یک استان چهار فصل تبدیل نموده، در عین حال چهره ای مخاطره آمیز نیز به آن بخشیده است.

شمال سیستان و بلوچستان در ادوار قدیم به علت وفور نعمت و وجود تالاب بین المللی هامون در آن به انبار غله ایران معروف بوده اما هم اینک پس از گذر سال ها این دریاچه به بستری برای بروز پدیده وحشتناک طوفان شن تبدیل شده است.

مخاطره اصلی نواحی مرکزی سیستان و بلوچستان سیلاب های ویران کننده ای است که بیشتر در فصول سرد چهره خود را نمایان می نماید و چنان شدتی دارد که هر آنچه در مسیر آن باشد لابه لای پیکر گل آلود خود محو می نماید.

از عمده فجایع این سیلاب ها، آسیب به مسیرهای عبور مرور و ویران کردن روستاهای در حاشیه آبراه هاست.

در جنوب سیستان و بلوچستان در منطقه چابهار و مکران دروازه ورود ایران به اقیانوس های دنیا یعنی دریای عمان قرار گرفته که در شرایط طوفانی، این دریا سیمایی خشن از خود نشان می دهد و لنج های بزرگ را همانند پر کاهی به تکان وا می دارد.

طوفان های بزرگ یکی دیگر از مخاطرات دریایی محسوب می گردد و از نمونه های آن می توان به طوفان آشوبا اشاره نمود که چندی قبل نزدیک بود ساحل چابهار را در نوردید و تنها امداد الهی بود که مسیر آن کج شد.

زلزله از دیگر بلایای طبیعی استان سیستان و بلوچستان است که به علت واقع شدن آن در نزدیکی گسل ها همیشه شاهد وقوع زلزله های مختلف هستیم.

خبرنگاران سیستان و بلوچستان زاهدان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 آبان 1401 بروزرسانی: 20 آبان 1401 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 2263

به "15 زلزله بالای سه ریشتر در سیستان و بلوچستان به وقوع پیوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 زلزله بالای سه ریشتر در سیستان و بلوچستان به وقوع پیوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید