10 نکته مهم برای اینکه ایمن تر زیر نور خورشید برنزه شوید

به گزارش مجله گرافیک، تعداد زیادی از خانم ها و آقایان رنگ پوست برنزه را ترجیح می دهند و این علاقه با نزدیک شدن به فصل تابستان بیشتر هم می گردد. راه های زیادی برای داشتن یک پوست مجذوب کننده و برنزه وجود دارد، اما آفتاب گرفتن در زیر نور طبیعی خورشید به نسبت سولاریوم انتخاب عاقلانه تری محسوب می گردد. هرچند که قرار گرفتن بیش از حد زیر نور خورشید خطرات زیادی را هم با خود به همراه دارد، حتی اگر از کرم ضدآفتاب بهره ببرید. در این مطلب از خبرنگاران مگ قصد داریم به شما بگوییم چگونه در کمترین زمان و به صورت ایمن با نور خورشید برنزه شوید. با ما همراه شوید.

10 نکته مهم برای اینکه ایمن تر زیر نور خورشید برنزه شوید

لیست محتوا

چه چیزی باعث برنزه شدن پوست شما می گردد؟

آیا برای برنزه شدن از روغن نارگیل می توان استفاده کرد؟

چگونه سریع تر برنزه شویم؟

ریسک های برنزه شدن

کمی هم درباره سولاریوم و تخت های برنزه نماینده

نکات مهمی که باید درباره برنزه کردن بدانید

چه چیزی باعث برنزه شدن پوست شما می گردد؟

وقتی صحبت از برنزه شدن زیر نور خورشید باشد، بدن هر فردی منحصر به فرد است. بعضی افراد بلافاصله بعد از قرار گرفتن در معرض نور می سوزند و بعضی دیگر خیر. این تا حدی به علت وجود ملانین است؛ همان رنگدانه ای مسئول برنزه شدن پوست و مو است و حتی در چشم نیز وجود دارد.

ملانین در افرادی که پوست روشنی دارند، کمتر است و به همین علت احتمال سوختن آن ها در زیر نور خورشید بیشتر است. افرادی که پوست تیره دارند، ملانین پوستشان بیشتر است و با برنزه شدن تیره تر می شوند. البته هر دو دسته افراد در معرض خطر آسیب های ناشی از نور خورشید هستند و باید احتیاط های لازم را در نظر بگیرند.

ملانین به طور طبیعی برای محافظت از لایه های عمیق پوست در برابر آسیب ایجاد می گردد. باید بدانید که حتی اگر نسوزید، پوست شما در معرض آسیب است و به همین علت است که استفاده روزمره از ضدآفتاب اهمیت زیادی دارد.

آیا برای برنزه شدن از روغن نارگیل می توان استفاده کرد؟

احتمالا همه شما با فواید بیش از میزان روغن نارگیل برای بدن، پوست و مو آشنا هستید. روغن نارگیل یک رطوبت رسان عالی برای پوست است، التهابات را کاهش می دهد، خواص ضدمیکروبی دارد و به بهبود سریع تر زخم نیز یاری می نماید. اما آیا روغن نارگیل توانایی محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید را دارد؟

یک مطالعه در سال 2009 نشان داد که روغن نارگیل دارای فاکتور محفاظتی در برابر آفتاب (SPF) حدود 8 است. اما این مطالعه در آزمایشگاه انجام شد و نه روی پوست انسان.

با توجه به مطالعات، تخمین زده می گردد که روغن نارگیل تنها حدود 20 درصد از اشعه UV را مسدود می نماید. این اندازه برای محافظت از پوست شما در برابر اشعه های UVA و UVB کافی نیست و در صورت استفاده ممکن است به پوستتان آسیب وارد گردد.

طبق گفته آموزشگاه پوست آمریکا، اگر می خواهید از پوستتان در برابر اشعه های آسیب رسان خورشید محافظت کنید، حتما باید از یک کرم ضدآفتاب با SPF مناسب بهره ببرید و هر 2 ساعت یک بار آن را تمدید کنید.

اگر فقط از روغن نارگیل روی پوست خود بهره ببرید، پوست شما حفاظت کافی در برابر نور خورشید را نخواهد داشت، به خصوص اگر پوست روشنی دارید.

چگونه سریع تر برنزه شویم؟

اینجا 10 راه برای سریع برنزه شدن بدون اینکه احتیاج باشد ساعت های طولانی در معرض خورشید بمانید را شرح داده ایم.

1. از یک کرم ضدآفتاب با SPF 30 بهره ببرید

یادتان باشد که برای آفتاب گرفتن حتما از یک کرم ضد آفتاب با SPF 30 بهره ببرید. روغن های برنزه نماینده ای که حاوی ضدآفتاب نیستند را کنار بگذارید.

کرم های ضدآفتابی که SPF 30 هستند به میزان کافی قوی اند که اشعه های UVA و UVB را بلاک نمایند، اما نه آن قدری که رنگ پوستتان هیچ تغییری نکند. بدنتان را با حداقل یک اونس (معادل 28.346 گرم) ضدآفتاب بپوشانید.

2. مرتب موقعیت بدنی تان را تغییر دهید

این کار باعث می گردد تا از سوختن یک نقطه بدنتان جلوگیری کنید و همه نقاط پوستتان رنگ بگیرد.

3. غذاهایی که حاوی بتا کاروتن هستند بخورید

غذاهایی مثل هویج، سیب زمینی شیرین و کلم پیچ می تواند به شما یاری کند تا بدون سوختگی برنزه شوید. تحقیقات بیشتری در این مورد احتیاج است، اما بعضی مطالعات نشان می دهند که بتا کاروتن می تواند باعث کاهش حساسیت به نور در افرادی که به نور حساس هستند گردد.

4. سعی کنید از روغن هایی با SPF طبیعی بهره ببرید

در ابتدا باید بدانید که این روغن ها را نباید جایگزین کرم ضدآفتاب خود کنید. اما در هر صورت روغن های خاص مثل آووکادو، نارگیل، شاتوت و هویج می توانند به آبرسانی پوست یاری نمایند و یک لایه محافظتی در برابر اشعه های مضر خورشید هم ایجاد نمایند.

5. بیشتر از حدی که پوستتان بتواند ملانین فراوری کند زیر آفتاب نمانید

ملانین رنگدانه ای است که مسئولیت برنزه شدن پوست شما را بر عهده دارد. همه افراد محدوده زمانی مشخصی برای فراوری ملانین دارند که معمولا 2 تا 3 ساعت است؛ پس از این مدت در روز پوست شما دیگر تغییر رنگ نمی دهد و اگر بیشتر از این محدوده زیر نور خورشید بمانید باعث ایجاد آسیب به پوستتان خواهید شد.

6. غذاهای غنی از لیکوپن بخورید

گوجه فرنگی، گواوا و هندوانه از جمله میوه و سبزیجات حاوی لیکوپن هستند. یک مطالعه در سال 2011 و یک تحقیق در سال 2001 نشان داد که لیکوپن به طور طبیعی از پوست در برابر اشعه های ماورا بنفش محافظت می نماید.

7. ساعت برنزه شدن را عاقلانه انتخاب کنید

اگر هدفتان این است که خیلی سریع برنزه شوید، باید بدانید که قوی ترین حالت نور خورشید در ساعت 3 بعد از ظهر است. البته این نکته را نباید فراموش کنید که در این ساعات اشعه های خورشید قدرت بیشتری دارند و احتمال آسیب رسیدن به پوست و امکان ابتلا به سرطان پوست بیشتر خواهد بود. بنابراین برای برنزه شدن بهتر است ساعات اولیه صبح یا بعد از 3 بعد از ظهر را انتخاب کنید تا نسوزید و سلامتی تان را به خطر نیندازید.

8. یک لباس مناسب انتخاب کنید

لباسی را انتخاب کنید که پوستتان به طور یکنواخت و یک دست رنگ بگیرد.

9. یک منطقه سایه دار برای خود انتخاب کنید

سعی کنید پس از یک بازه زمانی خاص استراحت کنید. استراحت های مداوم از سوختگی پوست در برابر گرمای شدید جلوگیری می نمایند.

10. قبل از برنزه شدن آماده شوید

اگر قبل از اینکه به ساحل برای آفتاب گرفتن بروید پوستتان را آماده کنید، می توانید به ماندگاری بیشتر رنگ پوستتان یاری کنید. سعی کنید قبل از برنزه شدن پوستتان را لایه برداری کنید؛ در غیر این صورت احتمال پوسته پوسته شدن بیشتر خواهد بود. استفاده از ژل آلوئه ورا بعد از برنزه کردن به ماندگاری رنگ آن یاری خواهد نمود.

ریسک های برنزه شدن

برنزه کردن و آفتاب گرفتن ممکن است حس بسیار خوبی داشته باشد و به علت قرار گرفتن در معرض ویتامین D باعث بهبود و تقویت روحیه شما نیز بگردد، اما بهتر است خطرات و عوارض این کار را هم حتما در نظر داشته باشید.

  • ملانوما و سرطان های پوستی
  • کم آبی بدن
  • آفتاب سوختگی
  • تحریک پوستی بر اثر گرما
  • آسیب چشم
  • آسیب به سیستم ایمنی بدن

کمی هم درباره سولاریوم و تخت های برنزه نماینده

همه شما با سولاریوم و دستگاه های برنزه نماینده آشنا هستید و شنیده اید که این روش برنزه شدن ایمن نیست. این دستگاه ها به نسبت قرار گرفتن زیر نور خورشید خطرات بیشتری را به همراه دارند. این دستگاه ها پوست را در معرض سطح بالایی از اشعه های UVA و UVB قرار می دهند.

به گفته دانشگاه هاروارد، اندازه اشعه UVA که این دستگاه های برنزه نماینده منتشر می نمایند 3 برابر نور خورشید است. شدت اشعه UVB نیز به مراتب بیشتر است.

آژانس بین المللی تحقیقات سرطان سازمان جهانی بهداشت دستگاه های برنزه نماینده را به عنوان عوامل سرطان زا طبقه بندی می نماید.

دستگاه های برنزه نماینده بسیار خطرناک هستند و باید از آن ها اجتناب کرد. جایگزین های ایمن این دستگاه ها، اسپری ها یا لوسیون های برنزه نماینده هستند که از دی هیدروکسی استون (DHA) برای تیره کردن پوست استفاده می نمایند.

نکات مهمی که باید درباره برنزه کردن بدانید

اگر زمان زیر خورشید ماندن را کمتر کنید، آب زیادی بنوشید، از کرم ضد آفتاب با SPF 30 روی صورت و بدنتان بهره ببرید و از چشمانتان محافظت کنید می توانید روند برنزه شدن را ایمن تر کنید؛ اما حتما موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • زیر آفتاب نخوابید.
  • ضدآفتاب با SPF زیر 30 استفاده نکنید.
  • الکل مصرف نکنید، زیرا باعث دهیدراته شدن بدن می گردد.
  • کرم ضدآفتاب را هر 2 ساعت یک بار و بعد از رفتن در آب تمدید کنید.
  • SPF را حتما روی کف سر، بالای پاها، گوش ها و نقاطی کی در معرض آفتاب هستند بزنید.
  • مرتب موقعیت بدنی تان را تغییر دهید تا همه بدنتان یک دست رنگ بگیرد و نسوزد.
  • آب زیادی بنوشید، کلاه بپوشید و با عینک از چشمانتان محافظت کنید.

حرف آخر

بسیاری از افراد از پوست برنزه و دراز کشیدن زیر نور خورشید لذت می برند، اما این کار خطرات مختلفی را با خود به همراه دارد؛ بنابراین اگر دوست دارید از این روش رنگ پوستتان را تیره تر کنید به شما پیشنهاد می کنیم حتما احتیاط های لازم را در نظر بگیرید و کرم ضدآفتاب را نباید فراموش کنید. زمان مناسب و معقولانه ای را برای این کار انتخاب کنید و حتما بین کار استراحت داشته باشید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: Healthline

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1402 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 2341

به "10 نکته مهم برای اینکه ایمن تر زیر نور خورشید برنزه شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نکته مهم برای اینکه ایمن تر زیر نور خورشید برنزه شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید