کشف هزارپای 99 میلیون ساله در صمغ فسیل شده

به گزارش مجله گرافیک، محققان پیروز به کشف فسیل نوعی هزارپای 99 میلیون ساله در صمغ باستانی مربوط به یک درخت شده اند که راه را برای افزایش دانش در خصوص ویژگی های حشرات ماقبل تاریخ ممکن می نماید.

کشف هزارپای 99 میلیون ساله در صمغ فسیل شده

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از نیواطلس، محققان پیروز به کشف فسیل نوعی هزارپای 99 میلیون ساله در صمغ باستانی مربوط به یک درخت شده اند که راه را برای افزایش دانش در خصوص ویژگی های حشرات ماقبل تاریخ ممکن می نماید.این حشره 8.2 میلیمتری در کشور میانمار شناسایی شده و مربوط به دوره کرتاسه است. دوره کرتاسه بعد از تریاس و ژوراسیک سومین دوره دوران میانه زیستی است که از 145.5 تا 65 میلیون سال پیش و در واقع هفتاد میلیون سال به طول انجامید و از این لحاظ طولانی ترین دوره در میانه زیستی است.

در اواخر دوره کرتاسه بعضی پستانداران کوچک بوجود آمدند و همچنین دراین دوره دایناسورها و آمونیت ها منقرض شدند. قاره ها در دوره های قبلی از یکدیگر جدا شده بودند و تنها قاره آفریقا از آمریکای جنوبی در دوره کرتاسه پیشین از هم جدا شدند.

همچنین دانشمندان به این نتیجه رسیدند که در این دوره و در 91 الی 92 میلیون سال قبل به مدت دویست هزار سال هوای زمین به حدی گرم بوده که تنها 50-60٪ قاره قطب جنوب پوشیده از یخ بوده است.

یکی از جذابیت های این فسیل برای دانشمندان چشمان مرکب این هزارپا است که از پنج بخش تشکیل شده است. این در حالی است که بر اساس آنالیز ها بعضی هزارپاهای این دوره تاریخی داری سی چشم بوده اند.

دانشمندان بر این باورند که شناسایی فسیل یادشده ممکن است منجر به تغییراتی در طبقه بندی حشرات در دوره کرتاسه بر مبنای اطلاعات تازه به دست آمده از حشرات یادشده گردد. همچنین قرار است تصویربرداری سه بعدی با اشعه ایکس ازاین حشره انجام گردد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 26 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 206

به "کشف هزارپای 99 میلیون ساله در صمغ فسیل شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف هزارپای 99 میلیون ساله در صمغ فسیل شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید