چگونه کودک پرسشگر داشته باشیم؟

به گزارش مجله گرافیک، تهران (پانا) - به گفته یک استاد دانشگاه اگر بخواهیم بچه هامان پرسشگر باشند باید در آن ها ایجاد تردید و کنجکاوی کنیم و معلم و الدین هنگام طرح سوال کودک، خود را به تجاهل بزنند.

چگونه کودک پرسشگر داشته باشیم؟

به گزارش ایسنا، مظهر بابایی مترجم کتاب (بچه ها پرسشگر) آموزش چالش برانگیز (در جست و جوی فرآیندهای علمی) در سلسله نشست های معرفی کتاب که به همت سازمان انتشارات جهاددانشگاهی استان کردستان برگزار گردید اظهار کرد: این کتاب شامل مقدمه ویراستار و نویسنده، 6بخش، نتیجه گیری، پیوست و منابع است.

وی اضافه نمود: ساختار کلی یک فصل کتاب بدین صورت است که، بعد از مقدمه نویسنده و ویراستار بخش اول آغاز می گردد که شامل قسمت های ده گانه بوده و نیز در هر بخش 3یا 4 سناریو وجود دارد که سناریوها حالت گفت و گو یا داستان مانند یا یک نقل قول از یک معلم فرضی یا واقعی با دانش آموزان خودش می باشد و دانش آموزانی که در این داستان هستند را می توان به کل مقاطع ابتدایی تعمیم داد.

این مولف گفت: بعد از سناریو بخش مقدمه وجود دارد که شامل بخش کوتاهی از هر فصل به منظور معرفی آن فصل به خوانندگان بوده و بعد از آن بدنه اصلی هر فصل آغاز شده که شامل شرح واژگان تخصصی آن فصل به زبان بسیار ساده است.

وی اعلام کرد: قسمت چهارم شامل منابع مورد و ابزارهای لازم برای فعالیت های دانش آموز است که به وسیله آن نتایج آزمایش را ثبت نموده و در قسمت پیوست تمام آن ابزارها را به ترتیب الفبا آورده است.

بابایی اضافه نمود: موارد بعدی نقش معلم، نقش کلاس و دانش آموزو ارزیابی، خلاصه و پرسش است، تمام والدین، معلمان، دانشجو معلمان، اساتید دانشگاه و خود بچه ها از مقاطع ابتدایی به بالا می توانند از این کتاب استفاده نمایند.

این استاد دانشگاه اضافه نمود: نویسنده این کتاب آقای ماکس دی بوو متولد 1904 در انگلستان است و در دانشگاه هرتفورت شایر تدریس می نماید و به اسم مدرس آموزش پایه شناخته می گردد؛ ترجمه این کتاب 8 ماه طول کشیده و متن آن بسیار روان و سلیس می باشد.

وی یادآور شد:یکی از ویژگی های مهم این کتاب استفاده از مثال های کاربردی و ساده، تصویر، شکل، نمودار و نیز جدول های مختلفی است که خلاصه نماینده بخش های مختلفی از یک کتاب است.

بابایی بیان کرد: یکی از سناریوهای مهم این کتاب ترغیب به پرسشگری می باشد، هر بخش یک عنوان فرعی از زبان کودک و یک عنوان اصلی از زبان نویسنده دارد.

وی اضافه نمود: به طور مثال خلاصه سناریوی شماره یک به این شکل است که، اگر معلم و والدین پرسش کودک را با جواب پرسش پاسخ دهند، سبب مرگ کنجکاوی و پرسشگری در کودک می شوند ولی اگر پرسش کودک را با پرسش پاسخ دهند سبب رشد خلاقیت و پرسشگری و ایجاد فرهنگ گفت و گو در کودک می گردد. به گفته این استاد دانشگاه، عوامل موثر در فرهنگ گفت و گو شامل،صبوری، عجله نکردن و اینکه هیچگاه به کودک نگوییم که این چه سوالی است که پرسیدی، می گردد؛ بسیار مهم است که حس پرسشگری در کودک باقی بماند و چرا که ما هر پاسخی به آن بدهیم باعث شده که برای همیشه در ذهن کودک بماند.

مظهر بابایی گفت: اگر کودک سوال پرسید نباید سوال های او را مسخره کنیم و آن ها را سطحی و پیش پاافتاده بدانیم، اگر کودک سوال پرسید و سوالاتش برایمان نامفهوم بود ابتدا از خود کودک معنی و مفهوم سوالش را بپرسیم، در این کتاب اصلا مشاهده نشده که سوال کودک توسط معلم ها پاسخ داده گردد.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: چند فرمول عجیب و جالب در این کتاب وجود دارد، اگر ما بخواهیم بچه هامان پرسشگر باشند باید در آن ها ایجاد تردید و کنجکاوی کنیم و معلم و الدین هنگام طرح سوال کودک خود را به تجاهل بزنند یعنی می دانند ولی طوری وانمود نمایند که نمی دانند. معلم و والد امروزی هر دو باید با کودک با هم یاد بگیرند و کشف نمایند

وی در ادامه گفت: کودک بعد از اینکه با ابزارهای ساده و طرح پرسش هایش به دنبال کشف رفت فقط باید از او سوال نموده و نه تایید و نه رد کنیم چون هر کدام از اینها در کودک یک احساساتی را ایجاد می نماید،اگر کودک مرتبا تشویق گردد احتمالا مغرور می گردد و دست از خلاقیت برمی دارد و متعاقبا اگر سرکوب گردد حس کنجکاوی و پرسشگری اش را از دست داده و اعتماد به نفسش به شدت افت نموده و دچار فلج خلاقیت خواهد شد.

این استاد دانشگاه گفت: در این کتاب کودک یاد می گیرد که چگونه فرآیند حل مسائل را با مهارت های هفت گانه داشته باشد، اولین و مهم ترین کار این است که کودک همیشه با یک مساله و ابهام روبرو گردد و کاری که معلم و والدین باید انجام دهند این است که ساده سازی دانش را داشته باشند.

وی یادآور شد: مهارت بعدی این است که کودک هر آنچه را که کشف می نماید بنویسد و نوشته هایش را بعدا بخواند و اصلاح کند، این بسیار مهم است که کودک به وسیله بازی به این کشفیات برسد چون بازی همیشه پر از یادگیری و لذت است، امری که در این کتاب بسیار روی آن تاکید شده همیشه طرح پرسش از طرف والد و معلم است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 21 تیر 1400 بروزرسانی: 21 تیر 1400 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1800

به "چگونه کودک پرسشگر داشته باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه کودک پرسشگر داشته باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید