چگونه از ابتلا به افسردگی ناشی از کمبود سروتونین، پیشگیری کنیم؟

به گزارش مجله گرافیک، سروتونین یک ماده شیمیایی فراوری شده توسط بدن انسان است و سیگنال ها را در طول اعصاب منتقل می نماید؛ بنابراین سروتونین به عنوان یک انتقال دهنده عصبی عمل می نماید و ناشی از سنتز تریپتوفان است.

چگونه از ابتلا به افسردگی ناشی از کمبود سروتونین، پیشگیری کنیم؟

به گزارش ، این نکته ثابت شده که کمبود سروتونین عامل مهم ابتلا به افسردگی، تحریک پذیری و استرس است. سروتونین در مقادیر بیشتر در دستگاه گوارش فراوری می گردد با این حال می توان آن را در پلاکت خون، مغز و سیستم عصبی مرکزی نیز یافت. سروتونین تأثیر شدیدی بر توابع فیزیکی و روانی دارد.

سطوح سروتونین زمانی کاهش می یابد که منابع کافی از تریپتوفان و سایر ویتامین ها و مواد معدنی به وسیله رژیم غذایی به بدن نرسد. نوشیدن الکل، کافئین و شیرین نماینده های مصنوعی سطح آن را در بدن کاهش می دهند ضمن این که این ماده توسط نور خورشید تحریک می گردد؛ بنابراین در فصول سرد، سطوح سروتونین در بدن کاهش می یابد.

با این حال بعضی گزینه های غذایی سرشار از این نوع ماده شیمیایی هستند و به جلوگیری از افسردگی ناشی از کمبود سروتونین یاری می نمایند:

پروتئین ها و اسید های چرب ضروری در این نوع ماهی ها، منجر به افزایش سروتونین در بدن می شوند. علاوه بر این، مصرف این ماهی ها سطوح التهاب را در بدن کاهش می دهند. ماهی سالمون، ماهی ساردین، ماهی تن و ... سرشار از اسید های چرب امگا 3 هستند.

به خصوص زرده آن سرشار از اسید های آمینه و مواد ضروری برای بهبود سلامت فیزیکی و روانی هستند. تریپتوفان موجود در زرده تخم مرغ منجر به افزایش سطح سروتونین می گردد.

شیر و مشتقات آن منجر به بهبود خلق و خو می شوند، چون سطح کورتیزول یا همان هورمون استرس را در بدن کاهش داده و بر افسردگی نیز غلبه می نمایند. علاوه بر این، لبنیات منابع مفیدی از اسید های آمینه ضروری برای افزایش سطح سروتونین هستند.

اسید های چرب ضروری موجود در انواع آجیل، استرس، افسردگی و احساس خستگی را کاهش می دهد و منجر به بهبود عملکرد فیزیکی، روانی و ذهنی می گردد. علاوه بر این، انواع آجیل منابع خوبی از منیزیم هستند. این ماده معدنی اثرات استرس را خنثی نموده و مانع بروز مسائل خواب می گردد.

شکلات تیره خوشمزه ترین غذا برای کاهش استرس، افسردگی و انواع مسائل عاطفی است. شکلات تیره حاوی دوز کافی تریپتوفان است به ویژه زمانی که تلخی آن بالای 60 درصد باشد. علاوه بر این، این نوع شکلات منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها نیز محسوب می گردد که اثرات منفی رادیکال های آزاد را در بدن خنثی می نمایند.

علاوه بر این که سرشار از پتاسیم و کربوهیدرات است، یک منبع غنی از تریپتوفان نیز محسوب می گردد و یکی از غذا های محبوب برای افزایش سطح سروتونین است.

سروتونین به شدت وابسته به ویتامین دی است و تحقیقات نشان داده که قرار دریافت هرچه بیشتر در معرض نور خورشید، می تواند سنتز سروتونین را افزایش دهد.

منبع: آوای سلامت

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 11 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 137

به "چگونه از ابتلا به افسردگی ناشی از کمبود سروتونین، پیشگیری کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از ابتلا به افسردگی ناشی از کمبود سروتونین، پیشگیری کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید