چرا عمان با مشارکت در تجاوز عربستان علیه یمن مخالفت کرد؟

به گزارش مجله گرافیک، خبرنگاران: پایگاه المانتیور در گزارشی به دلایل مخالفت سلطان نشین عمان با مشارکت در تجاوز علیه یمن و خطراتی که این کشور را در صورت توسعه خشونت و انتقال آن از مرزهای یمن تهدید می نماید، پرداخت.

چرا عمان با مشارکت در تجاوز عربستان علیه یمن مخالفت کرد؟

با تور عمان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، پایگاه المانیتور در گزارشی به نقل از جورجیو کافیرو پژوهشگر نوشت که مخالفت عمان با مشارکت در تجاوز عربستان علیه یمن بیانگر میزان استقلال این کشور از دایره نفوذ ژئوسیاسی ریاض در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است و میزان پایبندی آن به آرام سازی تنش های طایفه ای در این منطقه را نشان می دهد.

در این گزارش آمده است که از دیدگاه مسقط استراتژی ریاض در یمن برای کل منطقه خطرناک است و این کشور به جای بمباران، اعمال فشار بر جامعه جهانی برای دستیابی به راهکار دیپلماتیک درگیری را انتخاب نموده است.

از دیدگاه عمان حل و فصل به وسیله مذاکره و گفت وگو باید از جانب ملت یمن باشد نه دولت های بیگانه و این مسئله را یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان نیز به صراحت خاطرنشان کرد و گفت که غیر ممکن است در آن واحد هم برای تحقق صلح کوشش کرد و هم دست به حمله نظامی زد.

بر اساس این گزارش، استراتژی بی طرفی نسبی مسقط با سیاست های خارجی کلاسیک سلطان قابوس همخوانی دارد و این سیاست ها بر حفظ روابط محترمانه با همه طرف های مربوطه و ذینفع و ایفای نقش میانجی بین طرف ها متکی است همچنانکه این استراتژی اساس مذاکرات ایران و آمریکا در سال 2012 نهاده شد.

در مورد یمن نیز افزایش خشونت در این کشور می تواند به شعله ور شدن درگیری های گسترده منطقه ای که منافع مالی و امنیتی حیاتی عمان را تهدید می نماید، منجر گردد و به همین دلیل عمان با جدیت برای انتها دادن به درگیری در یمن کوشش کرد و یک طرح 7 ماده ای را برای دستیابی به راهکار مسالمت آمیز درگیری حاضر در یمن ارائه نمود.

بر اساس این گزارش، بحران یمن در صورت گسترش آن عواقبی برای عمان که مرز مشترک با یمن دارد، به دنبال خواهد داشت و لذا کافیرو اشاره می نماید که مقامات عمان در سال 2010 تاکید کردند که تعدادی از اعضای گروه القاعده در شبه جزیره عربستان از یمن به عمان منتقل شده اند.

دولت عمان همچنین در کوشش برای حفظ مرزهای خود یک دیوار مرزی در امتداد مرز یمن با هزینه ای بالغ بر 300 میلیون دلار احداث کرد و نیروهای خود را در مرزهای زمینی و دریایی با یمن به منظور مقابله با هر گونه عملیات های تروریستی گروه القاعده مستقر نمود.

ر

منبع: تسنیم
انتشار: 7 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 476

به "چرا عمان با مشارکت در تجاوز عربستان علیه یمن مخالفت کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا عمان با مشارکت در تجاوز عربستان علیه یمن مخالفت کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید