پرکاری تیروئید با طب سنتی درمان کنید

به گزارش مجله گرافیک، یک محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: پرکاری تیروئید از نظر طب سنتی ناشی از غلبه صفراست که با اصلاح طبع و سبک زندگی می توان به درمان این عارضه یاری کرد.

پرکاری تیروئید با طب سنتی درمان کنید

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت وگو با خبرنگار ، درباره نقش غده تیروئید در بدن اظهار کرد: غده تیروئید در افراد سالم به مقدار کافی دو هورمون تری یدوتیرونین و تیروکسین (T 3 و T 4) فراوری می نماید که این هورمون ها در سوخت و ساز بدن، تنظیم حرارت و کنترل وزن موثر هستند. در پرکاری تیروئید هورمومن های بیشتری وارد بافت های بدن می شوند، بنابراین مسائلی برای بدن به وجود می آید.

او با اشاره به شایع بودن پرکاری تیروئید در زنان اعلام کرد: از نظر طب سنتی پرکاری تیروئید به علت غلبه صفرا (گرمی و خشکی) ایجاد می گردد و کم کاری تیروئید ناشی از غلبه بلغم (سردی و تری) است. پرکاری تیروئید در لاغری تدریجی و افزایش دمای بدن، کلافگی و گُرگرفتگی فرد موثر است.

عوامل موثر در پرکاری تیروئید

عظمایی اضافه کرد: اختلالات روانی مانند اضطراب، استرس، ترس، تندخویی و زودرنجی و هورمونی، مسائل زندگی، کمبود ید در بدن و مصرف بعضی دارو ها مانند دارو های لاغری در پرکاری تیروئید نقش دارند. این عارضه با نشانه هایی مانند افزایش تعریق، لاغری، اسهال، تپش قلب، ضعف و خستگی در عضلات، شانه ها، ران ها و قسمت نشیمنگاه، افزایش فشار خون، بیرون زدگی چشم ها از حدقه، اختلال اشتها، خشکی پوست، ریزش مو و ابرو، مسائل خواب، بی قراری، لرزش دست ها و اختلال در قاعدگی بروز پیدا می نماید.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی تأکید کرد: از دیگر عوارضی که در بیماری پرکاری تیروئید ایجاد می گردد می توان به ورم نوک انگشتان، بیماری گواتر، گریوز (گواتر سمی که با اختلال در سیستم ایمنی بدن همراه است) و اگزوفتالمی در چشم ها (بیرون زدگی چشم ها از حدقه) اشاره نمود.

راه حل های درمان پرکاری تیروئید

او توضیح داد: برای درمان پرکاری تیروئید اصلاح طبع و پاکسازی خلط غالب بدن (خلط صفرا) بسیار اهمیت دارد، بنابراین مبتلایان به پرکاری تیروئید باید از مواد غذایی با طبع سرد و تر در رژیم غذایی خود استفاده نمایند همچنین اصلاح سبک زندگی و برطرف مسائل روانی نقش موثری در بهبود این عارضه دارد.

عظمایی گفت: ماساژ گلو و اطراف آن با روغن هایی مانند گل بنفشه، نیلوفر و گل سرخ به درمان پرکاری تیروئید بسیار یاری می نماید. مبتلایان به این عارضه باید ساعات خواب خود را تنظیم نمایند، به طوری که از ساعت 10 شب بخوابند و حدود 5 صبح از خواب بعضیزند. مصرف خاکشیر، خرفه و تخم شربتی به مبتلایان به پرکاری تیروئید پیشنهاد می گردد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: از خوراکی های مفید برای افراد دچار پرکاری تیروئید می توان به توت خشک، برگه زردآلو، میوه هایی مانند هلو و آناناس، سیب، گریپ فروت و لیموشیرین و سبزی هایی مانند کلم بنفش، کلم بروکلی و شلغم، انواع جوانه ها، انجیر، زیتون، بذر فرنجمشک، گلاب، حبوباتی مانند نخود، تخم کدو حلوایی و قارچ اشاره نمود. مبتلایان به این عارضه برای برطرف مشکل خود می توانند کف دست ها و پا ها را با حنا ماساژ دهند.

او اعلام کرد: مبتلایان به پرکاری تیروئید باید از مکمل هایی مانند ویتامین D3، امگا 3 و زینک (روی) در رژیم غذایی خود استفاده نمایند.

دمنوشی مفید برای برطرف پرکاری تیروئید

عظمایی یادآوری کرد: اشخاص دچار پرکاری تیروئید برای برطرف مشکل خود می توانند هر یک ازگیاهان تخم گشنیز، بابونه، سنبل الطیب، بهارنارنج و بادرنجبویه را به نسبت مساوی با هم ترکیب و این مخلوط را نیم کوب یا پودر نمایند، سپس یک قاشق غذاخوری از ترکیب نیم کوب شده یا یک قاشق مرباخوری از مخلوط پودر شده را به همراه چهار تا پنج لیوان آب در قوری بریزند و صبر نمایند تا این ترکیب دَم بکشد، مبتلایان به این عارضه می توانند روزانه سه لیوان از این دمنوش را میل نمایند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 581

به "پرکاری تیروئید با طب سنتی درمان کنید" امتیاز دهید

2 کاربر به "پرکاری تیروئید با طب سنتی درمان کنید" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرکاری تیروئید با طب سنتی درمان کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید