همه آن چیزی که باید درباره کاخ سرخ رنگ در آگرا بدانید

به گزارش مجله گرافیک، قلعه آگرا در هند | Agra Fort

قلعه آگرا در هند به قلعه ای شکوهمند و از همه مهم تر قلعه ای سرخ رنگ مشهور است. این قلعه که به آن کاخ آگرا یا آگره نیز می گویند، آن قدر معروف است که هیچ وقت نزدیک بودنش به بنایی همچون تاج محل، آن را در زیر سایه مشهور بودن آن قرار نداده و با شخصیت مستقل و بسیار محکم قلعه مانندش، هواداران پر و پا قرص خودش را پیدا نموده. این قلعه بسیار معروف را به نام ها و القاب معروف دیگری نیز می شناسند که در ادامه اگر با ما در خبرنگاران همراه باشید هم می توانید از آن ها با خبر شوید و هم با سرگذشت تاریخی قلعه آگرا در هند آشنا شوید.

همه آن چیزی که باید درباره کاخ سرخ رنگ در آگرا بدانید

تاریخچه کاخ آگرا در هند

در سراسر جهان کاخ آگرا را به عنوان قلعه سرخ بیشتر می شناسند اما به هر حال اسم رسمی این بنای تاریخی و عظیم، کاخ آگرا است. قلعه آگرا در هند در نزدیکی یکی از دیگر جاذبه های کشور هند یعنی تاج محل قرار گرفته است. بر اساس نوشته های منابع تاریخی معتبر، کاخ آگرا در هند در قرن 16 میلادی ساخته شده است و تمامی زیبایی های آن به خاطر تلفیق شیوه های مختلف در معماری این بنای ارزشمند است. کاخ آگرا بسیار مستحکم است و این خصیصه خود را مدیون سنگ ماسه سرخی است که در ساخت آن به کار گرفته اند.

قلعه آگرا که لقب دیگر کاخ سرخ رنگ در هند است، دارای دیواره هایی به طول 2.5 کیلومتر است. این دیواره ها اگر روزی می توانستند به سخن بیایند باور کنید که تاریخ هند را بی کم و کاستی همانظور که شاهد آن بوده اند، بیان می کردند! قلعه آگرا در هند در منطقه ای قرار گرفته است که در اطرافش پر است از قصرهای زیبا و مساجد مجلل.

قلعه آگرا در هند دقیقا در سال 1983 میلادی بود که به ثبت جهانی یونسکو رسید. فاصله این کاخ با تاج محل تنها 5.2 کیلومتر به سمت شمال است. در واقع این کاخ و هر آن چه که دوروبرش قرار گرفته است تماما نشان دهنده این امر هستند که از زمان حکومت اکبرشاه گورکانی تا به دیگر پادشاهان هندی، این منطقه دچار چه تغییراتی شده است.

اکبرشاه که پدرعظیم شاه جهان بود دارای 3 همسر هندی، مسیحی و مسلمان بود که از این 3 همسر خود تنها صاحب یک فرزند پسر شد. شاه جهان هم به رسم پدرعظیم خود در این کاخ اقامتگاه هایی برای اقامت همسران خود و علی الخصوص ممتاز بانو ساخت که البته ملکه در همین کاخ هم چشم از جهان بر گرفت.

قلعه آگرا در هند را از زاویه ای دیگر می توانیم صندلی خانواده شاه جهان و فرزندانش بدانیم. حتی پسر شاه جهان اورنگ زیب 8 سال آخر عمر پدرش را در این کاخ او را زندانی کرد.

قعه آگرا در هند صندلی بسیاری از شاهان هندی بوده است. این قلعه زیبا و دیدنی به ناهارخوری و خوابگاه مجموعه کاملا مشرف بوده است. قصر تابستانی شاه و خیلی از دیگر جاذبه ها و مراکز مورد رفت و آمد شاهان دیگر در این کاخ قرار گرفته است. مسجد زیبایی به نام مینا در جایی که شاه جهان در آن زندانی بوده نیز وجود داشته است که پناهگاه روزهای تنهایی این شاه هندی محصور در کاخ خود بوده است. همچنین این مسجد را به عنوان کوچک ترین مسجد جهان نیز معرفی نموده و می شناسند.

قبل ترها در کاخ آگرا یک جام عظیم که شبیه به حوض بود نیز در وسط حوض آن وجود داشت که در حال حاضر اثری از آن دیگر وجود ندارد. سنگ مرمر و تخت تابستانی که در این کاخ قرار گرفته است هم داستان های جالب و عجیبی برای گفتن دارند. شاه در واقع از قسمت بالایی بر روی تخت خود می نشسته و زنانش را رصد می نموده است. می گویند که شاه از همین جا بود که عاشق ممتاز بانو می گردد. این کاخ گفتنی های زیادی از خانواده شاهان هند در دل خود دارد. پنجره ای در قلعه آگرا در هند وجود دارد که از آن تاج محل قابل رویت کامل است.

سبک معماری کاخ آگرا در هند

در سبک معماری کاخ آگرا در هند، نشانه های زیادی از سبک مورد علاقه اکبرشاه گورکانی که این بنا را ساخت، دیده می گردد. مثلا از آن جایی که اکبر شاه به ماسه و سنگ سرخ بسیار علاقه مند بود، امروزه می توان به وضوح رنگ سرخ را در طراحی و ساخت قلعه سرخ به وضوح مشاهده نمود. به خاطر سرخی این کاخ امروزه به آن لقب کاخ سرخ آگرا، ارگ سرخ و یا قلعه سرخ آگرا را داده اند. یادتان باشد که هیچ وقت کاخ آگرا در هند را با قلعه سرخ در دهلی اشتباه نگیرید. این کاخ به هر حال دارای دروازه ای است که گودال های عمیق دورتادور آن را گرفته اند. تزئینات بسیاری در این کاخ وجود دارد که همگی از معماری ایرانی ایده و الهام گرفته شده اند. البته فرق هایی هم با سبک اصیل معماری ایرانی در این بنا مثلا در خطوط اسلیمی ایرانی و اژدها و فیل و پرندگان هندی وجود دارد ولی در کل، ماهیتشان مشترک است.

قصرهای موجود در این قلعه نیز از رنگ قرمز و سفید ساخته شده اند. در طبقات زیرین و پایین تر این قصر از مرمرهای دو رنگ قرمز و سفید نیز استفاده شده است. برای حیوانات مخصوص شاه در کاخ آگرا در هند نیز صندلی مخصوصی نیز ساخته شده بوده است. از لحاظ اقلیم جغرافیایی این کاخ نیز در کنار رود یامونا قرار گفته شده و به صورت یک هستی کاملا نا منظم با دیوارهایی قرمز رنگ محصور شده است. در اطراف دیوارهایی که به رود یامونا می رسند نیز چاله و یا به عبارت دیگر خندق هایی حفر شده اند که به رود یامونا می رسند.

برای آشنا شدن با برنامه های کاخ آگرا و دیگر نکات دانستنی درباره آن به وب سایت تریپ ادوایزر حتما سر بزنید.منبع: الی گشت

انتشار: 25 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1048

به "همه آن چیزی که باید درباره کاخ سرخ رنگ در آگرا بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه آن چیزی که باید درباره کاخ سرخ رنگ در آگرا بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید