نمونه های تازه نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران

به گزارش مجله گرافیک، مدل های تازه نمای ساختمان تجاری و مسکونی در حال حاضر نسبت به گذشته در ایران تفاوت های بسیاری پیدا نموده است. از آنجایی که در شهرهای عظیم با پدیده افزایش بی رویه جمعیت و از طرفی کمبود فضا روبرو هستیم، بیشتر کارفرماها و مسولان شهرداری ترجیح می دهند که ساختمان ها و برج هایی چندکاربره طراحی و اجرا گردد تا توانسته باشند اندکی بر مسائل موجود در سطح شهر کنترل داشته باشند. به همین دلیل ساختمان های چند کاربره را معمولا در سطح شهرهای عظیم و توریستی احداث می نمایند. منظور از چند کاربره بودن، تجمع واحدهای تجاری، مسکونی و اقامتی در یک سازه مشترک است که تمام امکانات رفاهی برای هر قشر را در خود دارد.

نمونه های تازه نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی روسیه گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

برای مثال در شهر مشهد مقدس، به تازگی پروژه ای اجرایی شده است که دقیقا همین ویژگی گفته شده در بالا را در خود دارد. ساختمان آرمان یک پروژه مجموعا سه کاربری، شامل تجاری، مسکونی و اقامتی است که در نزدیکی حرم مطهر اما رضا (ع) احداث شده. این مجتمع 418 واحد تجاری، 286 واحد اقامتی، 119 واحد مسکونی و مجموعا 13 طبقه دارد. در نتیجه معماری نمای ساختمان باید طوری می بود که برای هر سه طرف، ایده آل و منطقی بنظر می رسید. در این مجتمع بزرگ علاوه بر دقت و خلاقیت در طراحی و هندسه نما، به بکار گیری عناصر و المان های شاخص جهت متمایز کردن این مجتمع از نمونه های مشابه موجود در اطراف، توجه ویژه ای شده است. در طرحی نمای ساختمان سعی شده از حداکثر امکانات و تکنولوژی پیشرفته، جهت همخوانی نما با فناوری روز بهره برده شود. مثلا نورپردازی نمای ساختمان که بعنوان یکی از تاثیر گذارترین عوامل در زیباسازی بنا شمرده می شود در ین ساختمان به برترین نحو صورت گرفته است.

این شیوه و البته ترفند زیبا می تواند با در هم آمیختن تمامی انواع زندگی شخصی و تجاری در هم، سبب کم شدن بسیاری از دردسرها شود. هم اکنون نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از شهرها و کشورهای مهم دنیا از این شیوه برای ساخت مجتمع های بسیاربزرگ استفاده می شود. نمای ساختمان تجاری و مسکونی در این موارد می بایستی به شکلی باشد که هم با معیارهای زندگی شخصی و جمعی همخوان بوده و هم با مراودات مالی-تجاری همسو باشد.

ساخت چنین بناهایی که هم دارای نمـای ساختمان تجاری و مسکونی باشند و هم کارنمودهای متنوع و فراوان داشته باشند تا حدی جلو رفته و مهم شده است که در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا و در شهرهایی مانند نیویورک، کالیفرنیا و… اُبَرسازه هایی را خلق نموده اند که در آنها نه تنها واحدهایی مسکونی-اقامتی و بعلاوه واحدهای مهم تجاری-بازرگانی وجود دارد بلکه این برج های بزرگ الجثه را با گنجاندن مراکز تفریحی بزرگ مانند پارک آبی، انواع گیم نت، کافی شاپ، زمین های بازی کوچک و بزرگ و… تبدیل به شهر عمودی نموده اند تا جایی که بعضی از ساکنین آنها گاهی هفته ها هیچ احتیاجی به خروج از این برج نخواهند داشت. می توان گفت علاوه بر معماری و دکوراسیون داخلی، نمای ساختمان تجاری و مسکونی بسیار مهم و حیاتی ست زیرا گاهی قرار است تمامی ساعات شبانه روز در چنین ساختمان های بزرگ و عریض و طویلی سپری شود.

در ایران علاوه بر نمونه ای که از مشهد ذکر کردیم می توان موارد بسیار فراوان دیگری را در بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک مشاهده کرد. مجتمع ها و ساختمان های چندگانه یا چند منظوره ای که سالهاست مد شده اند و می توانند نه تنها احتیاج مسکن را برآورد کنند بلکه احتیاج واقعی تجار و بازاریان را هم به خوبی برطرف کنند. در زیر تصاویری بسیارزیبا از نمونه های تازه نمای ساختمان تجاری مسکونی و اقامتی در ایران آورده شده است.

منبع: اتاق
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1882

به "نمونه های تازه نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمونه های تازه نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید