فناوری نانو اصطکاک را کاهش و دوام سطوح را افزایش می دهد خبرنگاران

به گزارش مجله گرافیک، محققان روشی برای تولید نوعی لایه نازک ارائه کردند که اصطکاک را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد، چنین لایه های نازکی در نانوالکترونیک بسیار کاربرد دارد.

فناوری نانو اصطکاک را کاهش و دوام سطوح را افزایش می دهد خبرنگاران

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، گروهی از دانشمندان دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای MEPhI و دانشگاه ایمنوئل کانت بالتیک ایالت بالتیک پیشنهاد کردند از فیلم های نازک نوآورانه برای کاهش قابل توجه اصطکاک و در نتیجه افزایش دوام سطوح استفاده شود. این کشف می تواند برای بسیاری از زمینه ها از پزشکی گرفته تا فناوری های فضایی مهم باشد.

ویاچسلاو فومینسکی، از MEPhI می گوید: فیلم های نازک مواد جامدی هستند که می توانند فقط چند لایه اتمی ضخامت داشته باشند. معمولاً خواص آن ها با مواد اصلی در مقیاس توده ای تفاوت قابل ملاحظه ای دارد. دامنه کاربرد آن ها توسعه بیشتری نسبت به مواد توده ای یافته و شامل نانوالکترونیک، اپتولکترونیک، اسپینترونیک، الکترو و فوتوکاتالیست و همچنین زمینه های مهم اقتصادی مانند فناوری های فضایی و ساخت ابزار می شود. دستگاه های میکرومدول برای شاتل های فضایی و فناوری های پزشکی نیز حوزه هایی هستند که احتمالا بتوان از فیلم های نازک در آن ها استفاده کرد.

برای کاهش اصطکاک و حل بسیاری از مسائل دیگر، می توان از کالکوژنید های فلزی، از جمله ترکیبات فلزات انتقالی با گوگرد، سلنیوم و تلوریم استفاده کرد. اولین آزمایش ها با هدف بدست آوردن لایه های نازک از این مواد از دهه 1980 آغاز شد. سپس محققان به ویژه به توانایی این فیلم ها در تغییر ویژگی های خود هنگام تغییر ساختار یا ضخامت لایه علاقه مند شدند. این گروه تحقیقاتی در روسیه، در مطالعه اخیر خود، فیلم هایی را که از چهار عنصر مولیبدن، گوگرد، کربن و هیدروژن تشکیل شده بود، را مورد مطالعه قرار دادند.

ابتدا این تیم تحقیقاتی از تکانه های لیزر (پالس هایی با زمان چند ده نانو ثانیه) استفاده کردند تا اهداف کربن و مولیبدن را برای ایجاد جریان های پلاسما از این مواد بمباران کنند. هنگامی که کربن و مولیبدن به فاز گاز تبدیل می شوند، با سولفید هیدروژن پمپاژ شده به محفظه آزمایش و محصول واکنش روی یک پایه فولادی واکنش نشان می دهند. در طی این فرآیند، اتم های شیمیایی فعال گوگرد و هیدروژن توانستند وارد پوشش در حال رشد شوند و با هم، یک لایه نازک روی فلز تشکیل دادند. خصوصیات فیلم به غلظت اجزا و چگونگی تولید جریان لیزر - پلاسما بستگی دارد.

این روش، رسوب لیزری پالسی واکنشی نامیده می شود و لایه های صاف و متراکم تری را فراهم می کند. همچنین به دانشمندان اجازه می دهد پارامتر های مختلف آزمایش را تغییر دهند، بنابراین بر ساختار محصولات نهایی تأثیر بگذارد. این ابزار قدرتمند برای ایجاد نانوساختار های منحصر به فرد، به طور فعال در بسیاری از مراکز تحقیقاتی از جمله MEPhI و BFU در حال توسعه است.

ضخامت فیلم های نازک بدست آمده توسط این تیم تحقیقاتی بیش از 0.5 میکرون نبود، اما اصطکاک را بیش از 10 برابر کاهش می دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 فروردین 1400 بروزرسانی: 25 فروردین 1400 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1655

به "فناوری نانو اصطکاک را کاهش و دوام سطوح را افزایش می دهد خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری نانو اصطکاک را کاهش و دوام سطوح را افزایش می دهد خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید